KURSPLAN
Bild, ämnesfördjupning - tredimensionell gestaltning, 7,5 högskolepoäng
Art - Specialisation in Three-Dimensional Design, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod: | LBTK18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-05-24 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2018 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV3
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva tredimensionell form och dess funktion inom historiska, nutida och olika kulturella kontexter
- redogöra för olika tredimensionella materials och teknikers grundläggande egenskaper
Färdighet och förmåga
- utrycka sig med olika tredimensionella material och tekniker, såväl traditionella som nyskapande
- tolka tredimensionell gestaltning utifrån olika bildanalytiska modeller
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån ett didaktiskt förhållninssätt diskutera hur tredimensionell form kan bidra till att variera arbetssätt och arbetsformer i undervisning utifrån gällande styrdokument
- diskutera och problematisera tredimensionell form ur ett demokrati-, yttrandefrihets- och hållbarhetsperspektiv
Innehåll
• Tekniker, verktyg och material för tredimensionell gestaltning
• Bildanalys med fokus på tredimensionell form och design
• Yttrandefrihets- och demokratiperspektiv i bildundervisning
• Traditionell och samtida tredimensionell gestaltning
• Kreativitet och estetiska lärprocesser
• Hållbarhetsperspektiv på material och tekniker inom tredimensionell gestaltning
• Didaktiska perspektiv på tredimensionell gestaltning och design
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, ateljéarbete, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt 15 hp bild med didaktisk inriktning eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell redovisning, ett seminarium samt individuella laborationer.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 4 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning | 3 hp | U/G/VG |
Seminarium | 1,5 hp | U/G/VG |
Individuella laborationer | 2 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ankarberg, Pernilla (2015). Att äga sin process: ett verktyg för pedagoger och kulturutövare i arbetet med kreativa processer. Göteborg: Kultur i Väst. Antal sidor: 74.
Frid, Johan (2011). Intro - form: formgivning, design, hantverk. (1. uppl.). Malmö: Didacta Antal sidor: 280.
Hafieli, Mary (2015). Exploring studio materials, teaching creative art making to Children. New York: Oxford university press. Antal sidor: 255.
Hetland, Lois, Winner, Ellen, Veenema, Shirley & Sheridan, Kimberly (2013). Studio Thinking: Volume 2 - The Real Benefits of Visual Arts Education. (2. uppl.). New York: Teachers College Press. Antal sidor: 176.
Persson, Karolina (2017). Wasted, Ett arbete om metoder, spillmaterial och kritisk design samt dess relevans i bildundervisning. Studentuppsats. Konstfack, Institutionen för bildpedagogik. Antal sidor: 51.
konstfack.divaportal.org/smash/get/diva2:1153636/FULLTEXT01.pdf
Skolverket. (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 25.
Skolverket. (2012). Bedömningsstöd i bild årskurs 4-6. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 48.
Skolverket. (2012b). Bedömningsstöd i bild årskurs 7-9. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 52.
Skolverket (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Kompendier max 100 sidor.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.