KURSPLAN
Barn, unga och vuxna i komplicerade livssituationer, 7,5 högskolepoäng
Children, Youth and Adults in Complicated Life Situations, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LBUK14
Fastställd av: Nämnd för Fristående kurs 2014-05-20
Reviderad av: Utbildningschef 2017-04-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 4
Diarienummer:HLK 2017/1770-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (80%) och undervisningsområdet (20%)
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Specialpedagogik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- beskriva och diskutera konsekvenser av kränkande behandling och individers utsatthet och utanförskap i skola, arbetsliv och på fritiden
- redogöra för arbete som syftar till att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn, unga och vuxna
- redogöra för individers varierande förutsättningar att hantera komplicerade livssituationer

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- identifiera risk- och skyddsfaktorer i utsatta individers vardag, samt beskriva hur skyddande faktorer/åtgärder kan stärkas
- relatera till, kommunicera och göra bedömningar utifrån de mänskliga rättigheterna och grundläggande demokratiska värderingar i den aktuella verksamheten
- planera, genomföra och analysera en intervju

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- genom ett självkritiskt reflekterande visa självkännedom och empatisk förmåga
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med barn, unga och vuxna i komplicerade livssituationer

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier vid tre närträffar på lärosätet. I övrigt används den digitala lärplattformen Ping Pong för bearbetning, erfarenhetsutbyte och diskussioner. I kursen ingår litteraturstudier och kursuppgifter.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom
- en individuell, skriftlig inlämningsuppgift
- en fältstudieuppgift
- redovisning av litteraturstudier

För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på den individuella, skriftliga uppgiften samt på fältuppgiften och redovisning av litteraturstudier. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på den individuella, skriftliga uppgiften, samt betyget Godkänd i övrigt.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G/VG
Fältstudieuppgift3 hpU/G
Redovisning av litteraturstudier1,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Cullberg, Johan (2006). Kris och utveckling (5. uppl.). Ny omarbetad utgåva med tillägg av Tom Lundin om katastrofpsykiatri. Stockholm: Natur och Kultur. 229 s.

Diskrimineringsombudsmannen (2010). Upplevelser av diskriminering. Hämtad från http:www.do.se/Documents/rapporter/Upplevelser%20av%20diskriminering%20Rapport.pdf 48 s.

Hejlskov Elvén, Bo (en titel väljs bland flera - presenteras vid kursstart) ca 150-200 s.

Skolverket (2012). Skolverkets allmänna råd. Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Stockholm: Fritzes. 57 s.

Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. 163 s.

Valbar litteratur med koppling till kursuppgifter cirka 200 s.

Styrdokument med relevans för aktuella verksamhetsområden.

Diskrimineringsombudsmannen (2010) samt Skolverket (2012) är två valbara, alternativa referenser.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).

Vid behov av information om valbar litteratur kontakta kursansvarig.