KURSPLAN
Didaktik i förskola I, 15 högskolepoäng
Preschool Teaching and Learning I, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LDFK14
Fastställd av: Utbildningschef 2023-11-10
Gäller fr.o.m.: Våren 2024
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande kunskaper om förskolans pedagogik, didaktik och förskolepedagogiska metoder
- beskriva förskolans undervisning utifrån tema- och projektinriktad metodik
- identifiera olika perspektiv och teorier på lek
- redogöra för lekens betydelse för barns utveckling och lärande
- beskriva den pedagogiska miljöns betydelse för barns lek och lärande

Färdighet och förmåga

- reflektera över betydelsen av värdegrundsaspekter såsom jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv för förskollärarens förhållningssätt
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
- visa förmåga att använda estetiska och digitala uttrycksformer i förskolans undervisning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över vetenskapliga och etiska aspekter i förskolans verksamhet

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på Förskollärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är gruppredovisning, seminarium och individuell skriftlig tentamen

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på kursens samtliga examinationsmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på de examinationsmoment där detta betyg kan erhållas.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Gruppexaminationer omexamineras i sin helhet och kan i förekommande fall endast omexamineras nästa gång kursen genomförs. Seminarierna består av olika examinerande moment vilket innebär att de omexamineras i sin helhet.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppredovisning3 hpU/G
Seminarium3 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G
Seminarium5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Dolk, Klara (2013). Bångstyriga barn - Normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront. 299 s.

Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (2020). Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. 265 s.

Eriksson Bergström, Sofia. (2017). Rum, barn och pedagoger. Om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Stockholm: Liber. 157 s.

Furness, Karin (2017). Formulera. Bild och Projekt i förskolan. Stockholm: Liber. 262 s.

Hangaard Rasmussen, Torben (red). (2016). Lek på rätt väg?: På spaning efter leken. (1. uppl.) Studentlitteratur. 242 s.

Hansson, Hege (2018). Att ge form åt förskolans innehåll. Lärarförlaget. 280 s.

Hildén, Ebba (2021). Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan [doktorsavhandling]. Karlstads Universitet. 105 s.
www.kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1538484/FULLTEXT02.pdf

Hjälmeskog, Karin., Andersson, Kristina., Gullberg, Annica., & Lagrell, Kerstin (2020). Didaktik i förskolan. (s. 13-72). Gleerups. 208 s.

Johannesen, Nina & Sandvik, Ninni (2009). Små barns delaktighet - några perspektiv. Stockholm: Liber. 120 s.

Josefson, Mie (2018). Det ansvarsfulla mötet: en närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan. [doktorsavhandling]. Stockholms universitet.

Knutsdotter Olofsson, Birgitta (2017). Den fria lekens pedagogik: teori och praktik om fantasileken. Liber. 235 s.

Kyrk Seger, Erika (red). (2020). Digitalt meningsskapande i förskolan. Lärarförlaget. 207 s.

Pramling Samuelsson, Ingrid (2017). Utvecklingspedagogik - ett sätt att arbeta både målmedvetet och med barns perspektiv. I B. Riddersporre & S. Persson (Red.), Utbildningsvetenskap för förskolan (s. 91–110). Natur & Kultur.

Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2019). Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning för undervisning och lärande, 1(7), 7-22.

Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Gleerups. 200 s.

Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik – etik och demokrati i pedagogiskt arbete. (2. Uppl.) : Liber. 209 s.

Styrdokument samt valda artiklar i nationella och internationella vetenskapliga tidskrifter kan tillkomma. Ca 100 s

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.