KURSPLAN
Digitala verktyg för visuell kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Digital Tools for Visual Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: LDGG12
Fastställd av: Utbildningschef 2023-04-28
Reviderad av: Utbildningschef 2024-05-14
Gäller fr.o.m.: Hösten 2024
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara och ge exempel på hur digitala verktyg och medier kan användas strategiskt för att uppnå kommunikativa mål
- beskriva grundläggande teorier och praktiska tillämpningar inom visuell kommunikation
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på digitala och sociala medier

Färdighet och förmåga

- visualisera, producera och presentera information i både tryckt och digital form
- följa lagar och etiska regler vid produktion av tryckt och digitalt material och innehåll

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera grafiskt material och innehåll utifrån vedertagna strategier för visuell kommunikation
- diskutera och problematisera hur digitala och sociala medier påverkar och formar samtida kommunikation

Innehåll

• Digitala verktyg för grafisk produktion
• Layout och bildkomposition
• Verktyg för presentationer
• Digitala och sociala medier i teori och praktik
• Upphovsrätt

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är individuell redovisning, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst två examinationer.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning 11,5 hpU/G/VG
Individuell redovisning 2, 3, 4 och 51,5 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G/VG
Gruppredovisning 11,5 hpU/G
Gruppredovisning 21,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bergström, Bo (2021). Effektiv visuell kommunikation: Om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Carlsson. 267 s.

Curran, James, Fenton, Natalie & Freedman, Des (2016). Misunderstanding the Internet. Routledge. 234 s.

Haider, Jutta & Sundin, Olof (2016). Algoritmer: Så påverkar de din vardag. Internetstiftelsens webbplats: www.internetstiftelsen.se/app/uploads/2021/01/algoritmer-internetguide.pdf. 49 s.

Internetstiftelsen (2022). Svenskarna och Internet. Internetstiftelsens webbplats: www.svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2022/. 167 s.

Olsson, Tobias (Red.) (2017). Sociala medier: Vetenskapliga perspektiv. Gleerups. 149 s.

Artiklar och annan litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.

Referenslitteratur:

Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela (2020). Det svenska medielandskapet: Traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens. Liber.

Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Liber.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen