KURSPLAN
Didaktik inom pedagogisk utbildning, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning in Additional Teacher Training, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LDKK10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-19
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Didaktik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- ha kännedom om didaktiska teorier, metoder och lärprocesser som gynnar alla elevers lärande och utveckling med fokus på undervisning i skolåren 7-9 och gymnasieskolan
- redogöra för aktuella styrdokument samt dess betydelse för planering, genomförande, bedömning och utvärdering av undervisning
-ha kännedom om undervisning i en mångkulturell skola

Färdighet och förmåga

- tillämpa kunskap om didaktikens huvudfrågor, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och Medie- och informationskunnighet (MIK) för att planera, genomföra, bedöma och utvärdera undervisning och urskilja faktorer som möjliggör alla elevers utveckling och lärande
- relatera det egna undervisningsämnet till skolans värdegrundsuppdrag i ett mångkulturellt samhälle

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska, värdera samt motivera didaktiska val i undervisning i skolåren 7-9 och gymnasieskolan
- kritiskt reflektera över värdegrundsuppdraget i enskilda undervisningsämnen

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt student på kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) vid JU eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en grupplaboration, en individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på en av de uppgifter där det är möjligt att erhålla Väl godkänd.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Grupplaboration1,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium3 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen3 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på digital lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (Red.). (2013). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. (3. uppl.) Stockholm: Liber. I urval om 150 sidor.

Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse (Red.). (2016). Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur. 180 sidor.

Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 sidor.

Wahlström, Ninni (2019). Didaktik: ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. 180 sidor.

I samråd med kursansvarig väljs ytterligare relevant litteratur utifrån studentens ämnesinriktning. (om cirka 300 sidor)

Artiklar tillkommer om ca 100 s.

Gy11, Lgr 11 och Skollagen (finns att ladda ned).

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns i kursens aktivitet på lärplattformen.