KURSPLAN
Digitala verktyg, nya medier och kreativitet, 7,5 högskolepoäng
Digital Tools, New Media and Creativity, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LDMG10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-04
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Diarienummer:§20/003
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara och ge exempel på hur man kan arbeta strategiskt med digitalt innehåll för
att uppnå kommunikativa mål (1)
- identifiera och ge exempel på god layout och bildkomposition (2)
- beskriva vad som kännetecknar sociala medier och användningen av dem (3)
- redogöra för historiska och kritiska perspektiv på nya och sociala medier (4)

Färdighet och förmåga

- med digitala verktyg, såväl i grupp som individuellt, producera, presentera och
visuellt åskådliggöra information i både tryckt och digital form (5)
- förhålla sig till upphovsrättsliga regler vid produktionen av digitalt material (6)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera och kritiskt diskutera relationen mellan nya medier, kultur och samhälle (7)

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Samhällskunskap A och Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom:
- Individuell uppgift, 1,5 hp (mål 1, 2, 5)
- Individuella uppgifter i samband med workshops, 1,5 hp (mål 2, 5)
- Fältstudie och seminarium i grupp, 1,5 hp (mål 1, 5, 6)
- Individuell salstentamen, 1,5 hp (mål 2, 3, 4, 6)
- Gruppuppgift, 1,5 hp (mål 1, 2, 5)

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst två av de tre moment som bedöms med Väl Godkänd.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell uppgift1,5 hpU/G/VG
Individuella uppgifter i samband med workshops1,5 hpU/G
Fältstudie och seminarium i grupp1,5 hpU/G
Individuell tentamen1,5 hpU/G/VG
Gruppuppgift1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen.
Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bergström, B. (2017). Effektiv visuell kommunikation: Om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlsson. 323 sidor.

Curran, J., Fenton, N., & Freedman, D. (2016). Misunderstanding the Internet. London: Routledge. 234 sidor.

Haider, J., & Sundin, O. (Senaste upplagan). Algoritmer: Så påverkar de din vardag. Hämtad från Internetstiftelsens webbplats: https:internetstiftelsen.se/docs/Algoritmer.pdf. 49 sidor.

Internetstiftelsen (2020). Svenskarna och Internet. Hämtad från Internetstiftelsens webbplats: https:
svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2020/. 167 sidor.

Olsson, T. (Red.). (2017). Sociala medier - Vetenskapliga perspektiv. Malmö: Gleerups. 149 sidor.

Artiklar. 150 sidor

Referenslitteratur

Weibull, L., Wadbring, I., & Olsson, J. (2018). Det svenska medielandskapet: Traditionella och sociala medier i samspel och konkurrens. Stockholm: Liber. 314 sidor.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).