KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LE1K11
Fastställd av: Utbildningschef 2020-11-12
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grunderna i det engelska språkets grammatiska och fonetiska strukturer och terminologi
- identifiera grundläggande språkfärdighetsrelaterade skillnader mellan engelska och vanligt förekommande klassrumsspråk, framförallt svenska
- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp
- beskriva historiska, kulturella och samhälleliga företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används
- redogöra för digitaliseringens och globaliseringens påverkan på det engelska språkets roller och funktioner
- redogöra för skolämnet engelska ur ett diversifierat, nutida och historiskt perspektiv
- redogöra för och förhålla sig till läro-, ämnes- och kursplaner med avseende på ämnet engelska
- redogöra för grundläggande språk- och litteraturdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser med avseende på barns, ungdomars och vuxnas språkinlärning

Färdighet och förmåga

- tillämpa grundläggande för syfte, mottagare och situation anpassad engelska
- tillämpa god kommunikativ och analytisk förmåga i tal och skrift
- tillämpa en hög grad av grammatiskt och uttalsmässigt korrekt engelska i sitt eget språkbruk samt som stöd för sitt pedagogiska yrkesutövande
- tillämpa strategier och metoder för att utveckla grammatiskt och uttalsmässigt korrekt engelska i det språkdidaktiska utövandet
- tillämpa grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder samt omsätta dessa i ett klassrumssammanhang
- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medier från olika sammanhang och områden där engelska används
- göra didaktiskt medvetna val av skönlitterära texter i olika genrer och medier samt reflektera över hur val av material och metoder påverkar elevers lärande
- planera, redovisa, bedöma, utvärdera och utveckla engelskundervisning med beaktande av olika lärprocesser och med stöd i såväl aktuella styrdokument som relevant forskning
- identifiera faktorer och strategier som möjliggör alla elevers engelskspråkiga utveckling och lärande
- tillämpa digitala och multimodala verktyg samt presentationstekniker av relevans för engelskundervisning
- tillämpa engelskundervisning med hänsyn till olika didaktiska lärprocesser och metodologiska aspekter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över relevanta samhälleliga, källkritiska och etiska aspekter i det språkdidaktiska yrkesutövandet
- kritiskt reflektera över språkliga, kulturella och sociala maktstrukturer
- kritiskt reflektera över ett övergripande jämställdhets- och mångfaldsperspektiv
- reflektera över sin yrkesroll utifrån ett hållbarhetsperspektiv samt skolan som en del av ett hållbart samhälle
- göra didaktiska ställningstaganden avseende skolans och det engelska språkets roller i en globaliserad, digitaliserad och föränderlig värld

Innehåll

Språkfärdighet I, 6 hp
Language Proficiency I, 6 credits

Innehåll
• Det engelska språkets strukturer samt skillnader mellan olika språk och språkbruk
• Muntliga och skriftliga språkfärdighetsövningar
• Digitala och multimodala verktyg och presentationstekniker
• Didaktiska och metodologiska aspekter av språkfärdighetsträning

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina och en individuell redovisning.

Grammatik & fonetik, 6 hp
Grammar & Phonetics, 6 credits

Innehåll
• Det engelska språkets fonetik och uttal
• Det engelska språkets grammatiska strukturer och terminologi
• Didaktiska och metodologiska aspekter av grammatik och fonetik

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina.

Engelskspråkig litteratur & kultur I, 6 hp
Literature & Culture in the English Language I, 6 credits

Innehåll
• Grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
• Skönlitterära texter i olika genrer och medier med fokus på olika kulturer
• Ungdomslitteratur
• Textanalyser
• Didaktiska och metodologiska aspekter av engelskspråkig litteratur i olika medier
• Analys av maktstrukturer, inbegripet jämställdhet och mångfald

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt en seminarieserie.

Språk, kultur & samhälle, 6 hp
Language, Culture & Society, 6 credits

Innehåll
• Historiska, kulturella och samhälleliga företeelser och förhållanden
• Språkliga, kulturella och sociala maktstrukturer
• Språklig mångfald och anpassning
• Interkulturell kommunikation, digitalisering och globalisering
• Didaktiska ställningstaganden i relation till språkliga, kulturella och samhälleliga förändringar

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Ämnesdidaktik I, 6 hp
Subject Teaching & Learning I, 6 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell muntlig tentamen samt seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fem individuella skriftliga tentamina, fem individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell redovisning, en individuell muntlig tentamen och två seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla ingående delmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 20 hp där detta betyg kan erhållas.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Språkfärdighet 1: individuell skriftlig tentamen 12,5 hpU/G/VG
Språkfärdighet 1: individuell redovisning2 hpU/G/VG
Språkfärdighet 1: individuell skriftlig tentamen 21,5 hpU/G
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen 11 hpU/G/VG
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen 25 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 22,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: seminarium2 hpU/G
Språk, kultur & samhälle: individuell skriftlig tentamen2 hpU/G/VG
Språk, kultur & samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 23 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell muntlig tentamen0,5 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: seminarium0,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Språkfärdighet 1, 6 hp
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing. A University Writing Course. Kapitel 1-6. Studentlitteratur. 218 s.

Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 19. 25 s.

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur. 586 s (läses i urval).

Lundahl, Bo (2019). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur. Kapitel 4, 9, 12, 13. 142 s.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Ämnesplan engelska.
Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och språkdidaktik. Ca 40 s.

Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare.

Grammatik & fonetik, 6 hp
Estling Vannestål, Maria (2015).
A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Kapitel 1-10. Studentlitteratur. 415 s.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via http:
www.skolverket.se).

Skolverket (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Ämnesplan engelska.
Skolverket (tillgänglig via http:
www.skolverket.se).

Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation. An Introduction to Phonetics. Studentlitteratur. 108 s.

Thornbury, Scott (1999). How to Teach Grammar. Longman. 192 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom grammatik och engelsk språkdidaktik. Ca 25 s.

Engelskspråkig litteratur & kultur 1, 6 hp
Achebe, Chinua (1996). Things Fall Apart. Heinemann. 148 s.

Adiga, Aravind (2008). The White Tiger. Atlantic Books. 321 s.

Andersson Hval, Ulrika, Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Studentlitteratur. 410 s.

Arnow, Todd (Producent) & Columbus, Chris (Regissör) (2001). Harry Potter and the Philosopher’s Stone. [Film]. Warner Bros.

Bernstein, Armyan (Producent) & Parker, Alan (Regissör) (1991). The Commitments. [Film]. Beacon Communication.

Brown, Mac (Producent) & Luhrmann, Baz (Regissör) (2008). Australia. [Film]. Twentieth Century Fox Film Corporation.

Corrigan, Timothy & White, Patricia (2015). The Film Experience: An Introduction. Bedford St. Martin’s. Introduction. 17 s.

Foster, Thomas C. (2003). How to Read Literature Like a Professor: A Lively and Entertaining Guide to Reading Between the Lines. Harper. Kapitel 12, 22. 14 s.

Goring, Paul, Hawthorne, Jeremy & Mitchell, Domhall (2004). Studying Literature: The Essential Companion. Bloomsbury. 2 s. Tillgängliggörs som pdf.

Kincaid, Jamaica (2000). A Small Place. Farrar, Straus, Giroux. 81 s.

Morrison, Toni (2015). Recitatif. I J.M. Kelly (Red.) The Norton Introduction to Literature, Shorter 11th Edition. (s. 201-214). W.W. Norton & Company. 14 s.

Ondaatje, Michael (2017). In the Skin of a Lion. Pan MacMillan. 288 s.

Rowling, J.K. (2014). Harry Potter and the Philosopher’s Stone. Bloomsbury. 352 s.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Ämnesplan engelska
. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Ett urval multimodala texter, fanproduktioner och dikter.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och litteraturdidaktik. Ca 25 s.


Språk, kultur & samhälle, 6 hp
Andersson Hval, Ulrika, Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2013).
Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Studentlitteratur. 410 sidor.

Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 8. 18 s.

Crystal, David. 2012.
English as a Global Language. Cambridge University Press (224 sidor).

Harmer, Jeremy (2015).
The Practice of English Language Teaching. Pearson Longman. Kapitel 1. 10 s. Tillgängliggörs som pdf.

Horobin, Simon. 2018.
The English Language: A Very Short Introduction. Oxford University Press (176 sidor).

Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2012).
Texts & Events: Cultural Narratives of Britain and the United States. Revised edition. Studentlitteratur. 474 sidor.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Ämnesplan engelska.
Skolverket (tillgänglig via http:
www.skolverket.se).

Aktuella texter, nätbaserat material och film som behandlar samhällsförhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används. Ca 75 s.


Ämnesdidaktik 1, 6 hp
Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 2-4, 10, 13, 15-18. 283 s.

Chambers, Ellie & Gregory Marshall (2006). Teaching and Learning English Literature. Sage. Kapitel 1, 2, 4. 90 s.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. http:www.skolverket.se (pdf). 40 s (läses i urval).

Gibbons, Pauline (2015).
Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Heinemann. Kapitel 3-7. 224 s.

Lightbown, Patsy M. & Nina Spada (2013).
How Languages are Learned. Oxford University Press. Kapitel 2, 4-5. 85 s.

Lundahl, Bo (2019).
Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur. Kapitel 1-6, 8-13, 15. 390 s.

Skolverket (2011).
Kunskapsbedömning i skolan- praxis, begrepp, problem och möjligheter. 60 s. Tillgängliggörs som pdf.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via http:www.skolverket.se).

Skolverket (2017).
Ämnesplan engelska.
Skolverket (tillgänglig via http:
www.skolverket.se).

Svensson, Anette (2015). Literature Teaching and Learning: An Overview. I E. Lindgren & J. Everett (Red.), Språkdidaktik: Researching Language Teaching and Learning (s. 33-44). Print & Media. 11 s.

Svensson, Anette (2017). The Challenge of Teaching English in a Heterogeneous Classroom. Educare 17(2) (s. 56-80). 24 s.

Uppsala universitet (2010). Europeisk språkportfolio 16+.
http:www.fba.uu.se/verksamhet/sprakportfolio/nedladdning/

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik. Ca 50 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.