KURSPLAN
Engelska 4-6, I, 7,5 högskolepoäng
English in Primary School I, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2016
Kurskod: LE1K12
Fastställd av: Utbildningsledare 2014-11-10
Reviderad av: Utbildningsledare 2015-02-07
Gäller fr.o.m.: Våren 2016
Version: 6
Diarienummer:HLK 2016/00194-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (90%) och övrigt (10%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten

- känna till och kunna redogöra för engelskans grundläggande språkliga/grammatiska strukturer
- behärska det engelska språkets fonetik och uttal i teori och praktik
- känna till och kunna redogöra för grundläggande språkfärdighetsrelaterade skillnader mellan engelska och svenska
- visa insikt i språkfärdighetsrelaterade aspekter av det mångkulturella klassrummet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna uttrycka sig på engelska i tal och skrift på grundläggande nivå, anpassat efter syfte, mottagare och situation
- kunna på ett grundläggande sätt tillämpa ämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoder med avseende på språkfärdighet inom engelskundervisningen för årskurs 4-6 utifrån alla elevers behov och förutsättning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa god förmåga att i det språkdidaktiska yrkesutövandet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. Huvudfokus är muntlig och skriftlig språkfärdighet. Ämnesdidakatiska perspektiv genomsyrar kursen.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används den digitala lärplattformen PingPong.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Förkunskapskrav

Genomförda kurser inom UVK, 30 hp, termin 1 i lärarutbildningen eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs att samtliga examinationsmoment är fullgjorda och godkända samt god språkbehandling i tal och skrift. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att minst 6 hp utgörs av betyget Väl godkänd.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen1 hpU/G/VG
Skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G/VG
Muntlig presentation2 hpU/G/VG
Muntlig presentation av ämnesdidaktisk karaktär1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadminstrationen. Kursvärderingen ligger ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Estling Vannestål, Maria (2007). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 544 s. (läses i urval)
Skolverket. Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:/ /www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation An introduction to phonetics. Lund: Studentlitteratur. 108 s.
Thornbury, Scott (2005). How to Teach Speaking. London: Longman. 156 s.
Tornberg, Ulrika (2009). Språkdidaktik. Malmö: Gleerups. Kapitel 8.

(Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och ämnesdidaktik)
(Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare)

Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.