KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LE1K17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-12-20
Reviderad av: Utbildningschef 2018-11-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grunderna i det engelska språkets grammatiska och fonetiska strukturer och terminologi
- identifiera grundläggande språkfärdighetsrelaterade skillnader mellan engelska och vanligt förekommande klassrumsspråk, framförallt svenska
- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp
- beskriva kulturella och samhälleliga företeelser av världens engelskspråkiga länder
- redogöra för skolämnet engelska ur såväl ett nutida som historiskt perspektiv
- redogöra för och förhålla sig till läro-, ämnes- och kursplaner med avseende på ämnet engelska
- redogöra för grundläggande språkdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser samt digitala verktyg med fokus på engelskundervisning

Färdighet och förmåga

- tillämpa grundläggande för syfte, mottagare och situation anpassad engelska
- tillämpa god kommunikativ och analytisk förmåga i tal och skrift
- tillämpa ett grammatiskt och uttalsmässigt korrekt språkbruk
- tillämpa grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medieformat från världens engelskspråkiga länder och kulturer
- självständigt och tillsammans med andra planera, redovisa, utvärdera och utveckla engelskundervisning med beaktande av olika lärprocesser
- urskilja faktorer som möjliggör alla elevers utveckling och lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera kring relevanta samhälleliga, källkritiska och etiska aspekter i det språkdidaktiska yrkesutövandet
- kritiskt reflektera kring ett övergripande jämställdhets- och mångfaldsperspektiv

Innehåll

Delkurs 1: Språkfärdighet I, 7,5 hp
Language Proficiency I, 7.5 credits

Innehåll
• Det engelska språkets strukturer samt skillnader mellan olika språk
• Muntliga och skriftliga språkfärdighetsövningar
• Didaktiska och metodologiska aspekter av språkfärdighetsträning

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell muntlig tentamen samt en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 2: Grammatik och fonetik, 7,5 hp
Grammar and Phonetics, 7.5 credits

Innehåll
• Det engelska språkets fonetik och uttal
• Det engelska språkets grammatiska strukturer och terminologi
• Didaktiska och metodologiska aspekter av grammatik och fonetik

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina.

Delkurs 3: Engelskspråkig litteratur och kultur I, 7,5 hp
Literature and Culture in the English Language I, 7.5 credits

Innehåll
• Grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
• Skönlitterära texter i olika genrer och medieformat
• Ungdomslitteratur
• Textanalyser
• Didaktiska och metodologiska aspekter av engelskspråkig litteratur
• Analys av maktstrukturer inbegripet jämställdhet och mångfald

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt ett seminarium.

Delkurs 4: Ämnesdidaktik I, 7,5 hp
Subject Teaching and Learning I, 7,5 credits


Innehåll
• Skolämnet engelska ur ett nutida och historiskt perspektiv
• Läro-, ämnes- och kursplaner i engelska
• Språkdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser
• Teorier och metoder för planering, genomförande, utvärdering och dokumentation
• Medie- och informationskunnighet samt digitala verktyg

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell muntlig tentamen samt ett seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla ingående delmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 19 hp där detta betyg kan erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Språkfärdighet 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G/VG
Språkfärdighet 1: individuell muntlig tentamen3 hpU/G/VG
Språkfärdighet 1: individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen 11,5 hpU/G/VG
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen 26 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 24 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 1: seminarium2 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 23 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell muntlig tentamen2 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: seminarium0,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Språkfärdighet 1, 7,5 hp
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing. A University Writing Course. Kapitel 1-5. Lund: Studentlitteratur. 390 s.

Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Pearson Education. Kapitel 22. 23 s.

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 586 s.

Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. 546 s.

Skolverket. (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och ämnesdidaktik, ca 25 s

Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare

Grammatik och fonetik, 7,5 hp
Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 586 s.

Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation. An Introduction to Phonetics. Lund: Studentlitteratur. 108 s.

Skolverket. (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Thornbury, Scott (1999). How to Teach Grammar. London: Longman. 192 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom grammatik och engelsk ämnesdidaktik, ca 25 s

Engelskspråkig litteratur och kultur 1, 7,5 hp
Achebe, Chinua (1996). Things Fall Apart. Oxford: Heinemann. 148 s.

Adiga, Aravind (2008). The White Tiger. London: Atlantic Books. 321 s.

Andersson Hval, Ulrika, Alastair Henry & Catharine Walker Bergström (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Lund: Studentlitteratur. 410 s.

Bernstein, Armyan (Producent), & Parker, Alan (Regissör). (1991). The Commitments. [Film]. Ireland: Beacon Communication.

Brown, Mac (Producent), & Luhrmann, Baz (Regissör). (2008). Australia. [Film]. Australia: Twentieth Century Fox Film Corporation.

Chambers, Ellie & Gregory Marshall (2006). Teaching and Learning English Literature. London: Sage. Kapitel 1,2,4. 90 s.

Goto, Hiromi (1997). Chorus of Mushrooms. London: The Women’s Press Ltd. 221 s.

Kincaid, Jamaica (2000). A Small Place. New York: Farrar, Straus, Giroux. 81 s.

Kureishi, Hanif (1990). The Buddha of Suburbia. London: Faber and Faber. 284 s.

Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Läses i urval. Ca 75 s.

Rowling, J.K. (2014). Harry Potter and the Philosopher’s Stone. London: Bloomsbury. 352 s.

Skolverket (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Ett urval multimodala texter, noveller och dikter

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och ämnesdidaktik, ca 25 s.

Ämnesdidaktik 1, 7,5 hp
Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Pearson Education. Läses i urval, 267 s.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009).
Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. http:www.skolverket.se (pdf). Läses i urval, 40 s.

Gibbons, Pauline (2015).
Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Portsmouth, NH: Heinemann. Läses i urval, 125 s.

Lightbown, Patsy M. & Nina Spada (2013).
How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press. Läses i urval, 84 s.

Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Läses i urval, 345 s.

Skolverket. (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011).
Planering och genomförande av undervisning. http:www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/diskutera-och- utveckla/film/allmanna-rad-1.166870

Skolverket. (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan- praxis, begrepp, problem och möjligheter.
Finns som PDF-fil. 60 s.

Uppsala universitet (2010). Europeisk språkportfolio 16+.
http:www.fba.uu.se/verksamhet/sprakportfolio/nedladdning/

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik, ca 50 s.


Referensmaterial:
Litteraturreferenser – så skriver du

http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do

Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.