KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LE1K17
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-20
Reviderad av: Utbildningschef 2019-09-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grunderna i det engelska språkets grammatiska och fonetiska strukturer och terminologi
- identifiera grundläggande språkfärdighetsrelaterade skillnader mellan engelska och vanligt förekommande klassrumsspråk, framförallt svenska
- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp
- beskriva kulturella och samhälleliga företeelser centrala i sammanhang och delar av världen där engelska används
- beskriva kulturella och samhälleliga företeelser av världens engelskspråkiga länder
- redogöra för skolämnet engelska ur ett diversifierat, nutida och historiskt perspektiv
- redogöra för och förhålla sig till läro-, ämnes- och kursplaner med avseende på ämnet engelska
- redogöra för grundläggande språk- och litteraturdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser med avseende på barns, ungdomars och vuxnas språkinlärning

Färdighet och förmåga

- tillämpa grundläggande för syfte, mottagare och situation anpassad engelska
- tillämpa god kommunikativ och analytisk förmåga i tal och skrift
- i sitt eget språkbruk samt som stöd för sitt pedagogiska yrkesutövande tillämpa grammatiskt och uttalsmässigt korrekt engelska
- tillämpa grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder samt omsätta dessa i ett klassrumssammanhang
- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medieformat från världens engelskspråkiga länder och kulturer
- göra pedagogiskt medvetna val av skönlitterära texter i olika genrer och medier samt reflektera kring hur val av material och metoder påverkar elevers lärande
- självständigt och tillsammans med andra planera, redovisa, bedöma, utvärdera och utveckla engelskundervisning med beaktande av olika lärprocesser och med stöd i relevant forskning
- urskilja faktorer som möjliggör alla elevers utveckling och lärande
- tillämpa digitala och multimodala verktyg och presentationstekniker av relevans för engelskundervisning
- beakta engelskundervisning med hänsynstagande till olika didaktiska lärprocesser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera kring relevanta samhälleliga, källkritiska och etiska aspekter i det språkdidaktiska yrkesutövandet
- kritiskt reflektera kring ett övergripande jämställdhets- och mångfaldsperspektiv
- reflektera kring sin yrkesroll utifrån ett hållbarhetsperspektiv samt skolan som en del av ett hållbart samhälle
- beakta skolans och det engelska språkets roll i ett växande internationellt sammanhang

Innehåll

Delkurs 1: Språkfärdighet I, 7,5 hp
Language Proficiency I, 7.5 credits

Innehåll
• Det engelska språkets strukturer samt skillnader mellan olika språk
• Muntliga och skriftliga språkfärdighetsövningar
• Medie- och informationskunnighet samt digitala verktyg
• Didaktiska och metodologiska aspekter av språkfärdighetsträning

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell muntlig tentamen samt en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 2: Grammatik och fonetik, 7,5 hp
Grammar and Phonetics, 7.5 credits

Innehåll
• Det engelska språkets fonetik och uttal
• Det engelska språkets grammatiska strukturer och terminologi
• Didaktiska och metodologiska aspekter av grammatik och fonetik

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina.

Delkurs 3: Engelskspråkig litteratur och kultur I, 7,5 hp
Literature and Culture in the English Language I, 7.5 credits

Innehåll
• Grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
• Skönlitterära texter i olika genrer och medieformat
• Ungdomslitteratur
• Textanalyser
• Kulturella och samhälleliga företeelser
• Didaktiska och metodologiska aspekter av engelskspråkig litteratur
• Analys av maktstrukturer inbegripet jämställdhet och mångfald

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt en seminarieserie.

Delkurs 4: Ämnesdidaktik I, 7,5 hp
Subject Teaching and Learning I, 7,5 credits

Innehåll
• Skolämnet engelska ur ett nutida och historiskt perspektiv
• Läro-, ämnes- och kursplaner i engelska
• Språk- och litteraturdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser
• Teorier och metoder för planering, genomförande, utvärdering och dokumentation
• Digitala och multimodala verktyg och presentationstekniker
• Internationalisering och hållbarhet
• Klassrumsobservation


Examination och betyg
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell muntlig tentamen samt ett seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla ingående delmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 19 hp där detta betyg kan erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Språkfärdighet 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G/VG
Språkfärdighet 1: individuell muntlig tentamen3 hpU/G/VG
Språkfärdighet 1: individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen 11,5 hpU/G/VG
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen 26 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 24 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 1: seminarium2 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 23 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell muntlig tentamen2 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: seminarium0,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Språkfärdighet 1, 7,5 hp
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing. A University Writing Course. Kapitel 1-5. Lund: Studentlitteratur. 390 s.

Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Pearson Education. Kapitel 19. 25 s.

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 586 s.

Lundahl, Bo (2019). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. 546 s.

Skolverket. (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och ämnesdidaktik, ca 40 s.

Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare.

Grammatik och fonetik, 7,5 hp
Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 586 s.

Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation. An Introduction to Phonetics. Lund: Studentlitteratur. 108 s.

Skolverket. (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Thornbury, Scott (1999). How to Teach Grammar. London: Longman. 192 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom grammatik och engelsk ämnesdidaktik, ca 25 s.

Engelskspråkig litteratur och kultur 1, 7,5 hp
Achebe, Chinua (1996). Things Fall Apart. Oxford: Heinemann. 148 s.

Adiga, Aravind (2008). The White Tiger. London: Atlantic Books. 321 s.

Andersson Hval, Ulrika, Alastair Henry & Catharine Walker Bergström (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Lund: Studentlitteratur. 410 s.

Arnow, Todd (Producent), & Columbus, Chris (Regissör). (2001). Harry Potter and the Philosopher’s Stone. [Film]. The UK: Warner Bros.

Bernstein, Armyan (Producent), & Parker, Alan (Regissör). (1991). The Commitments. [Film]. Ireland: Beacon Communication.

Brown, Mac (Producent), & Luhrmann, Baz (Regissör). (2008). Australia. [Film]. Australia: Twentieth Century Fox Film Corporation.

Corrigan, Timothy, & White, Patricia (2015). The Film Experience: An Introduction. New York, NY: Bedford St. Martin’s. Introduction. 17 s.

Foster, Thomas C. (2003). How to Read Literature Like a Professor: A Lively and Entertaining Guide to Reading Between the Lines. New York, NY: Harper. Kapitel 12, 22. 14 s.

Goring, Paul, Hawthorne, Jeremy & Mitchell, Domhall. (2004). Studying Literature: The Essential Companion. London: Bloomsbury. 2 s.

Kincaid, Jamaica (2000). A Small Place. New York: Farrar, Straus, Giroux. 81 s.

Kureishi, Hanif (1990). The Buddha of Suburbia. London: Faber and Faber. 284 s.

Lundahl, Bo (2019). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Läses i urval. Ca 75 s.

Morrison, Toni (2015). Recitatif. I J.M. Kelly (Red.) The Norton Introduction to Literature, Shorter 11th Edition. (s. 201-214). New York, NY: W.W. Norton & Company. 14 s.

Ondaatje, Michael (2017). In the Skin of a Lion. London: Pan MacMillan. 288 s.

Rowling, J.K. (2014). Harry Potter and the Philosopher’s Stone. London: Bloomsbury. 352 s.

Skolverket (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Ett urval multimodala texter, fanproduktioner och dikter.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och ämnesdidaktik, ca 25 s.

Ämnesdidaktik 1, 7,5 hp
Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. White Plains, NY: Pearson Education. Läses i urval, 267 s.

Chambers, Ellie & Gregory Marshall (2006). Teaching and Learning English Literature. London: Sage. Kapitel 1, 2, 4. 90 s.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009).
Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. http:www.skolverket.se (pdf). Läses i urval, 40 s.

Gibbons, Pauline (2015).
Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Portsmouth, NH: Heinemann. Läses i urval, 125 s.

Lightbown, Patsy M. & Nina Spada (2013).
How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press. Läses i urval, 84 s.

Lundahl, Bo (2019). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Läses i urval, 345 s.

Skolverket. (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket. (2017). Ämnesplan engelska. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011).
Kunskapsbedömning i skolan- praxis, begrepp, problem och möjligheter.
Finns som PDF-fil. 60 s.

Svensson, Anette (2015). Literature Teaching and Learning: An Overview. I E. Lindgren & J. Everett (Red.),
Språkdidaktik: Researching Language Teaching and Learning. (s. 33-44) Umeå: Print & Media. 11 s.

Svensson, Anette (2017).
The Challenge of Teaching English in a Heterogeneous Classroom. Educare 17(2), 56-80. 24 s.

Uppsala universitet (2010).
Europeisk språkportfolio 16+.
http:
www.fba.uu.se/verksamhet/sprakportfolio/nedladdning/

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik, ca 50 s.


Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.