KURSPLAN
Engelska för ämneslärare IVa, 15 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers IVa, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod: | LE2R22 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-11-29 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2022 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | EN1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Engelska |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för språkvetenskapliga idéer, teorier och begrepp
- redogöra för språkvetenskapliga forskningsmetoder med fokus på diskursanalys
- redogöra för olika litteratur- och kulturkritiska tillvägagångssätt
Färdighet och förmåga
- planera för undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet genom att med utgångspunkt i kollegialt lärande utveckla en pedagogisk terminsplanering med beaktande av avsevärt fördjupade ämneskunskaper, avsevärt fördjupade perspektiv på olika ämnesdidaktiskt relevanta teorier, teorier om lärande och metoder och elevers olika behov i ungdoms- och vuxenutbildning
- tala och skriva med beaktande av gällande normer i det vetenskapliga samtalet och i det akademiska skrivandet
- tillämpa språkvetenskapliga teorier och metoder med stöd i aktuell och relevant forskning samt fokus på diskursanalys
- analysera litteratur och kultur från olika sammanhang och områden där engelska används ur tematiska perspektiv och med stöd i aktuell och relevant forskning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över styrdokumenten och deras implikationer för ämnes- och kunskapssyn
- kritiskt reflektera över engelskämnet i relation till relevanta samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt granska och analysera sambandet mellan planering, genomförande och bedömning, med utgångspunkt i en terminsplanering i engelska, för att utveckla undervisning med särskilt fokus på progression och med beaktande av relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt reflektera över relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen baserad på erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen
- kritiskt reflektera över reflektionens roll såväl individuellt som kollektivt i den kommande professionen som engelsklärare
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom engelskämnet för att vidareutveckla sin professionella ämnes- och ämnesdidaktiska kompetens
- reflektera över relevansen av diskursanalytisk teori, tillämpning och relevant forskning för engelskämnets praktik
- reflektera över och diskutera hur språkvetenskapliga och diskursanalytiska forskningsresultat kan användas för utveckling av undervisningsinnehåll med relevans för undervisning i engelska
- kritiskt granska och problematisera litteratur- och kulturförmedling i skola, samhälle och sociala medier utifrån relevant forskning samt reflektera över lärarens roll som litteratur- och kulturförmedlare
- reflektera över och diskutera litteraturanalys som didaktisk metod för att utveckla kritiskt och analytiskt tänkande
Innehåll
Delkurs: Ämnesdidaktik 4,5 hpTeaching & Learning 4; 5 creditsInnehåll- Terminsplanering
- Kollegialt lärande
- Progression inom engelskämnet för gymnasium och i vuxenutbildning
- Professionsanknytning med fokus på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Reflektion över behov av ytterligare ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter
- Reflektionens roll i den kommande yrkesutövningen som engelsklärare
- Relevanta språk-, litteratur- och ämnesdidaktiska teorier och metoder
- Breddade och fördjupade perspektiv på ämnesdidaktisk forskning
- Kritiska perspektiv på etiska och sociala aspekter av relevans för engelskämnet
ExaminationDelkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en gruppredovisning och en skriftlig inlämningsuppgift i grupp
Delkurs: Lingvistik 3,5 hpLinguistics 3; 5 creditsInnehåll- Diskursanalys av engelska från olika områden och sammanhang där språket används
- Språkvetenskaplig teori
- Språkvetenskapliga, diskursanalytiska och språkdidaktiska forskningsmetoder
- Aktuella språkvetenskapliga och språkdidaktiska forskningsfrågor
- Forskningsanknuten ämnes- och språkdidaktik
ExaminationDelkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt en individuell redovisning.
Delkurs: Engelskspråkig litteratur & kultur 4,5 hpLiterature & Culture in the English Language 4; 5 creditsInnehåll- Teman i litteratur och kultur från sammanhang och områden där engelska används
- Litteraturteori och kulturteori
- Litteraturkritik och kulturkritik
- Litteraturdidaktiska forskningsmetoder
- Aktuella litteraturvetenskapliga och litteraturdidaktiska forskningsfrågor
- Forskningsbaserad ämnes- och litteraturdidaktik
ExaminationDelkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en seminarieserie.
Undervisningsformer
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat om minst 180 hp inom ämneslärarprogrammet eller motsvarande varav minst 75 hp i Engelska för ämneslärare I-III eller motsvarande inklusive Språkfärdighet I och II eller motsvarande, 40,5 hp i Utbildningsvetenskaplig kärna samt Verksamhetsförlagd utbildning II 7,5 hp eller motsvarande ska ingå. I kravet på 180 hp ska ingå godkänt resultat i examensarbete/uppsats, 15 hp i Engelska för ämneslärare III eller motsvarande
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en skiftlig inlämningsuppgift i grupp, en individuell redovisning, en gruppredovisning, samt en seminarieserie
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 9 hp.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Ämnesdidaktik 4: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Ämnesdidaktik 4: Gruppredovisning | 1,5 hp | U/G/VG |
Ämnesdidaktik 4: Skriftlig inlämningsuppgift i grupp | 2 hp | U/G |
Lingvistik 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Lingvistik 3: Individuell redovisning | 1 hp | U/G/VG |
Engelskspråkig litteratur & kultur 4: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Engelskspråkig litteratur & kultur 4: Seminarium | 2 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur & kultur 4
Atwood, Margaret. (2018). The Handmaid’s Tale. London: Random House UK. 324 s.
Barry, Peter. (2017). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Kapitel 5 och 13. 42 s.
Cameron, James. (Producent & Regissör) (2009). Avatar [film]. Twentieth Century Fox. USA.
Carey, Peter. (2004). Bliss. London: Faber & Faber. 304 s.
Janks, Hilary. (2013). Doing Critical Literacy: Texts and Activities for Students and Teachers. New York: Routledge. 166 s.
Kosofsky Sedgwick, Eve. (2008). The Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press. Introduction: Axiomatic. 66 s.
Le Guin, Ursula K. (2016). The Left Hand of Darkness. London: Penguin. 288 s.
Vetenskapliga artiklar, recensioner, datorspel och nätbaserat material, ca 60 s.
Valfri engelskspråkig avhandling av relevans för delkursens innehåll. Ca 200 s.
Delkurs 2: Lingvistik 3
Gee, James Paul (2014). An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. New York, U.S.A.: Routledge. 248 s.
McCarthy, Michael (1991). Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. 224 s.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik, ca 30 s.
Valfri engelskspråkig avhandling av relevans för delkursens innehåll. Ca 200 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.