KURSPLAN
Engelska III, engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
English III, Young Adult Literature in the English Language for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LE3K19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-10-22
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp och definitioner
- visa god kännedom om engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur i olika genrer och medieformat
- visa kännedom om grundläggande perspektiv på engelskspråkig litteratur och kultur
- visa kännedom om grundläggande litteraturdidaktiska teorier och metoder

Färdighet och förmåga

- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medieformat från världens engelskspråkiga länder och kulturer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa god förmåga att kunna utveckla sin språkundervisning utifrån barns olika erfarenheter samt litterära, språkliga och kulturella resurser och sätta detta i relation till skolans samhällsuppdrag

Innehåll

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. Huvudfokus är engelskspråkig litteratur, främst barn- och ungdomslitteratur. Ämnesdidaktiska perspektiv genomsyrar kursen.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt en individuell redovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs att minst 6 hp utgörs av betyget Väl Godkänd.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift I4 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift II2 hpU/G/VG
Individuell redovisning1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Chambers, Aidan (2011). Tell Me (Children Reading Talk) with the Reading Environment. Woodchester: Thimble Press. 160 s.

Creech, Sharon (1994). Walk Two Moons. New York: HarperCollins. 280 s.

Gamble, Nikki och Yates, Sally (2008). Exploring Children’s Literature. Kapitel 8.

Gleitzman, Morris (1989). Two Weeks with the Queen. London: Puffin Books. 127 s.

Hadaway, Nancy L. (2002). “Literacy Learning through Poetry”, i Literature-based Instruction with English Language Learners. Kapitel 9.

Haddon, Mark (2004). The Curious Incident of the Dog in the Night-time. London: Vintage Random House. 224 s.

Reynolds, Kimberley (2005). Modern Children’s Literature. New York: Palgrave Macmillan.
Kapitel 1.

Reynolds, Kimberley (2011). Children's Literature: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford
University Press. Kapitel 4.

Rowling. J.K. (1997). Harry Potter and the Philosopher's Stone. London: Bloomsbury. 223 s.

Sandström, Karyn (2011). Kidworthy Works. Lund: Studentlitteratur. 165 s.

Skolverket. Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:/ /www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Wright, Andrew (2009). Storytelling with Children. Second edition. Oxford: Oxford University
Press. 190 s.

Ett urval dikter, sagor, ramsor, sånger och datorspel.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och ämnesdidaktik

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.