KURSPLAN
Engelska för ämneslärare IIIa, 15 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers IIIa, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: LE3N12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-11-29
Reviderad av: Utbildningschef 2022-04-29
Gäller fr.o.m.: Hösten 2022
Version: 3
Diarienummer:2022/2240-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande begrepp, teorier och metoder inom områdena sociolingvistik och pragmatik
- redogöra för ungdomslitteratur och -kultur i olika sammanhang där engelska används
- redogöra för olika teoretiska perspektiv med fokus på intersektionalitet och självframställning
- redogöra för vetenskapliga teorier och metoder, såväl kvalitativa och kvantitativa som mer specifikt språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga
- redogöra för akademiskt skrivande, inbegripet informationssökning, forskningsetiska principer och källkritik

Färdighet och förmåga

- utvärdera, revidera och utveckla en pedagogisk planering, inklusive bedömning, av ett undervisningsområde i engelska genomförd under den verksamhetsförlagda utbildningen, genom kollegialt lärande och med beaktande av ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande, olika pedagogiska verktyg, erfarenheter från genomförd verksamhetsförlagd utbildning och med stöd i relevant forskning samt med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- utforma prov och andra redovisningsformer, såväl analoga som digitala, med tillhörande bedömningsverktyg och -kriterier, såväl formativa som summativa av relevans för engelskämnet
- använda enkät som vetenskaplig metod för att inhämta och analysera didaktiskt relevant information i ämnet med syftet att stärka den egna professionskompetensen
- använda det akademiska språket på ett genreadekvat sätt i tal och skrift och med tydlig mottagarmedvetenhet
- relatera sociolingvistiska och pragmatiska principer till egna erfarenheter samt den framtida yrkesutövningen
- analysera ungdomslitteratur i olika genrer och medier, såväl analoga och digitala som mono- och multimodala på ett fördjupat sätt, utifrån litteratur- och kulturteoretiska perspektiv med fokus på intersektionalitet och självframställning och med koppling till relevant forskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska, värdera och reflektera över prov, och andra redovisningsformer, bedömningsverktyg och -kriterier samt deras implikationer för undervisning i engelska i gymnasieskola och vuxenutbildning
- problematisera, värdera och analysera vetenskaplig forskning och diskussion inom det ämnesdidaktiska fältet både med avseende på teori och praktik
- kritiskt reflektera över hur verktyg som främjar medie- och informationskunnighet kan gagna lärande i engelska och bredda den ämnesdidaktiska repertoaren
- diskutera och reflektera över?estetiska lärprocesser och deras koppling till prov och andra redovisningsformer i engelskämnet
- reflektera över enkät som vetenskaplig metod
- analysera, utvärdera och utveckla den egna lärandeprocessen i förhållande till tidigare erfarenheter, den pedagogiska planeringen, kursens innehåll och den framtida professionen
- förhålla sig till språket som ett redskap för kommunikation med beaktande av sociala, regionala och kulturella skillnader
- reflektera över sambandet mellan språk, identitet, samhälle och skola utifrån ett sociolingvistiskt och pragmatiskt perspektiv
- förhålla sig till engelskspråkig ungdomslitteratur i olika genrer och medier och reflektera över dess funktion som pedagogiskt material
- kritiskt reflektera över ungdomslitteratur och -kultur i olika sammanhang där engelska används och deras betydelse för engelskämnet i gymnasieskola och vuxenutbildning
- diskutera didaktiska perspektiv på kulturyttringar i samtiden och historien utifrån relevant forskning
- reflektera över vetenskapliga och ämnesrelevanta teorier och metoder
- reflektera över akademiskt skrivande, inbegripet informationssökning, forskningsetiska principer och källkritik

Innehåll

Delkurs: Ämnesdidaktik 3, 4 hp
Subject Teaching and Learning 3, 4 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom två individuella redovisningar och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs: Lingvistik 2, 4 hp
Linguistics 2, 4 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs: Engelskspråkig litteratur och kultur 3, 4 hp
Literature and Culture in the English Language 3, 4 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en seminarieserie.

Delkurs: Akademiskt skrivande, vetenskapliga teorier och forskningsmetoder, 3 hp
Academic Writing, Scientific Theories and Research Methods, 3 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 52,5 hp i Engelska för ämneslärare I och II eller motsvarande varav Språkfärdighet I och II eller motsvarande ska ingå. Dessutom krävs godkänt resultat på Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund (UVK), 10,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp, Lärande och utveckling för ämneslärare (UVK), 7,5 hp samt Vetenskapliga perspektiv och metoder (UVK), 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 11 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ämnesdidaktik 3: Individuell redovisning 11,5 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 3: Individuell redovisning 21 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Lingvistik 2: Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur och kultur 3: Seminarium1,5 hpU/G
Akademiskt skrivande, vetenskapliga teorier och forskningsmetoder: Individuell skriftlig tentamen3 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ämnesdidaktik 3 (4 hp)

Boyd, Dana. (2014). it’s complicated - the social lives of networked teens. Yale University Press. (läses i urval). Tillgängliggörs som pdf-fil.

Brown, H.Douglas & Abeywickrama, P. (2019). Language Assessment. Principles and classroom practices. Pearson Education. Läses i urval. 50 sidor.

Bruun, Sara (2015). Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget. Gothia fortbildning. Kap 1. 15 s.

Nordgren, Kenneth., & Odenstad, Christina (2017). Prov och provfrågor. I Kenneth. Nordgren, Christina. Odenstad & Johan. Samuelsson (Red): Betyg i teori och praktik. Gleerups. 18 s. Tillgängliggörs som pdf-fil.

Olofsson, Anders D., Fransson, Gert, & Lindberg, Ola J.(2020). A study of the use of digital technology and its conditions with a view to understanding what ‘adequate digital competence’ may mean in a national policy initiative. Educational Studies, 46(6), 727-743. 14 s. Tillgängliggörs som pdf.

The CEFR Companion Volume www.rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 (Ca 5 sidor)

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for langugages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. www.skolverket.se (pdf) 250 s.

Diaz, Patricia (2014). Arbeta formativt med digitala verktyg. Studentlitteratur. Kap. 3. 14 s.

Diaz, Patricia (2012). Webben i undervisningen: Digitala verktyg och sociala medier för lärande. Studentlitteratur. Kap 9. 4 s.

Harmer, Jeremy (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson Education Limited. 448 s.

Hubley, Nancy (2012). Assessing Reading. I Coombe, Christine; Davidson, Peter; O’Sullivan, Barry & Stoynoff, Stephen (Red.) The Cambridge Guide to Second Language Assessment. Cambridge University Press, s. 211-217. PDF.

Hughes, Arthur & Huges, Jake (2020). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press. 251 s.

Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Gleerups Utbildning AB. Kap 9. 13 s. Finns som pdf-fil.

Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur. Cirka 300 sidor.

McNamara, Tim (2000). Language Testing. Oxford University Press. 80 s. (läses i urval, 10 sidor). Finns som pdf-fil.

Persson, Marcus & Eriksson Björling, Mikael (2012). The Story of the Transparent Girl. I Gun-Marie Frånberg, Camilla. Hällgren, & Elza Dunkels (Red.), Invisible Girl: “Ceci n’est pas un fille”. 207-209. Print & Media. 3 s.

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. www.skolverket.se/polopoly_fs/1.266015!/Laroplan_gymnasieskolan.pdf

Uppsala universitet (2010). “Europeisk språkportfolio 16+”.
www.fba.uu.se/verksamhet/sprakportfolio/nedladdning/

Kompendium relaterat till lektionsplanering (tillgängligt som pdf), ca 40 sidor.

Ett urval vetenskapliga artiklar, multimodala texter samt nätbaserat material. Cirka 100 sidor.

Lingvistik 2 (4 hp)

Mesthrie, Rajend, Swann, Joan & Deumert, Ana (2009). Introducing Sociolinguistics. Edinburgh University Press. 528 sidor.

Skolverket (2011). Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Thomas, Jenny (1995). Meaning in Interaction. An Introduction to Pragmatics. Routledge. 240 sidor.

Aktuella texter med anknytning till lingvistik inbegripet vetenskapliga artiklar, ca 30 sidor.

Engelskspråkig litteratur och kultur 3 (4 hp)

Barry, Peter (2009). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester University Press. Kap. 6, 7, 10, 12. 70 sidor.

Collins, Suzanne (2008). The Hunger Games. Scholastic Press. 384 sidor.

Dimaline, Cherie (2017). The Marrow Thieves. Dcb. 240 sidor.

Felski, Rita. (2008). The Uses of Literature. Blackwell Publishing. 135 sidor.

Langer, Judith A. (2011). Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction. Teachers College Press. 165 sidor.

Ross, Gary (2012). The Hunger Games. IMDb. Film.

Skolverket (2011). Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Square Enix (2015). Life is Strange. Datorspel.

Ett urval nätbaserat material och fanproduktioner, ca. 20 sidor.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur och kultur, litteraturteori och litteraturdidaktik, ca. 90 sidor.

Akademiskt skrivande, vetenskapliga teorier och forskningsmetoder (3 hp)

Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing A University Writing Course. Studentlitteratur. 399 sidor.

Wray, Alison & Bloomer, Aileen (2013). Projects in Linguistics and Language Studies. Routledge. 315 sidor.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom akademiskt skrivande och vetenskapliga metoder, ca 30 sidor.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen