KURSPLAN
Engelska IV, språkdidaktik för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
English IV, Language Teaching and Learning for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LE4K19 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-10-22 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2019 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa förtrogenhet med läroplaner, kursplaner och ämnesplaner med avseende på ämnet engelska för årskurs 4-6 samt F-3
- visa god insikt i språkdidaktiska idéer och lärprocesser
Färdighet och förmåga
- visa god kännedom om språkdidaktiska teorier och metoder samt digitala verktyg (IKT) med fokus på engelskundervisningen i årskurs 4-6 och kunna omsätta dessa i ett klassrumssammanhang
- planera och genomföra engelskundervisning utifrån barns skilda förutsättningar och behov med stöd av praktiska och estetiska lärprocesser samt utifrån aktuella styrdokument
- visa god kännedom om principer för bedömning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 4-6 och kunna redogöra för hur dessa kan omsättas i praktiken
- visa god kännedom om principer för betygsättning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 6 samt kunna redogöra för hur dessa kan omsättas i praktiken
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra kvalificerade språkdidaktiska överväganden som gynnar alla elevers språkutveckling i engelska
Innehåll
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. Ämnesdidaktiska perspektiv är huvudfokus för kursen.
- Läroplaner, kursplaner och ämnesplaner med avseende på ämnet engelska för årskurs 4-6 samt F-3
- Andraspråksutveckling och lärande utifrån olika teoretiska perspektiv
- Språkdidaktiska strategier utifrån ett kommunikativt och funktionellt perspektiv
- Språkdidaktiska redskap såsom IKT i engelskundervisningen
- Praktiska estetiska lärprocesser av relevans för det språkdidaktiska yrkesutövandet
- Principer för bedömning med anknytning till ämnet engelska för årskurs 4-6
- Principer för betygsättning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 6
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.
Förkunskapskrav
Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell redovisning samt seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på individuell skriftlig inlämningsuppgift I.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 4 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 1,5 hp | U/G |
Individuell redovisning | 1,5 hp | U/G |
Seminarier | 0,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Börjesson, Lena (2017). Betygsättning och bedömning i engelska. I Nordgren, Odenstad &
Samuelsson (red.), Betyg i teori och praktik. PDF, 13.s.
Council of Europe/Skolverket. (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande,
undervisning och bedömning. http:www.skolverket.se/sb/d/150
Gibbons, Pauline (2014). Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching Second Language Learners in the Mainstream Classroom. Portsmouth, NH: Heinemann. 200 s. (Läses i urval.)
Lundahl, Bo (2014). Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6. Lund: Studentlitteratur. (Läses i urval.)
Nihlén, Cecilia och Bjerklund Larsson, Ann (2012). ”National assessment of English for young learners”. Forum 2012. Uppsala universitet. 7 s.
Philips, Sarah (1994). Young learners. Oxford: Oxford University Press. 15 s. (Läses i urval.) Tillgänglig för nedladdning.
Pinter, Annamaria (2017). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press.
Skolverket. Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
Skolverket (2005). Europeisk språkportfolio, 6-11 år, 11-16 år.
www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213
Skolverket (2012). Om strategier i engelska och moderna språk. http:www.skolverket.se/
publikationer?id=3120
Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkdidaktik.
Läromedel avsett för engelskundervisning i årskurs 4-6 som väljes i samråd med ansvarig lärare.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.