KURSPLAN
Engelska IV, språkdidaktik för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
English IV, Language Teaching and Learning for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LE4K19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-10-22
Reviderad av: 2020-11-13
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa förtrogenhet med läroplaner, kursplaner och ämnesplaner med avseende på ämnet engelska för årskurs 4-6 samt F-3
- visa god insikt i språkdidaktiska idéer och lärprocesser

Färdighet och förmåga

- visa god kännedom om språkdidaktiska teorier och metoder samt digitala verktyg (IKT) med fokus på engelskundervisningen i årskurs 4-6 och kunna omsätta dessa i ett klassrumssammanhang
- planera och genomföra engelskundervisning utifrån barns skilda förutsättningar och behov med stöd av praktiska och estetiska lärprocesser samt utifrån aktuella styrdokument
- visa god kännedom om principer för bedömning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 4-6 och kunna redogöra för hur dessa kan omsättas i praktiken
- visa god kännedom om principer för betygsättning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 6 samt kunna redogöra för hur dessa kan omsättas i praktiken

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- göra kvalificerade språkdidaktiska överväganden som gynnar alla elevers språkutveckling i engelska

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell redovisning samt seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på individuell skriftlig inlämningsuppgift I.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift I4 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift II1,5 hpU/G
Individuell redovisning1,5 hpU/G
Seminarier0,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Börjesson, Lena (2017). Betygsättning och bedömning i engelska. I Nordgren, Odenstad &
Samuelsson (red.), Betyg i teori och praktik. PDF, 13.s.

Council of Europe/Skolverket. (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande,
undervisning och bedömning. http:www.skolverket.se/sb/d/150

Gibbons, Pauline (2015).
Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching Second Language Learners in the Mainstream Classroom. Portsmouth, NH: Heinemann. (Läses i urval.) ca 180 s.

Lundahl, Bo (2014).
Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6. Lund: Studentlitteratur. (Läses i urval.) ca 100 s.

Nihlén, Cecilia och Bjerklund Larsson, Ann (2012).
”National assessment of English for young learners”. Forum 2012. Uppsala universitet. 7 s. Tillgänglig för nedladdning.

Pinter, Annamaria (2017).
Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press. ca. 150 s.

Read , Carol (2007). 5
00 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education. Läses i urval, ca. 15 s. Tillgängliggörs som pdf-fil.

Skolverket ( 2011). Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:
www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Skolverket (2005). Europeisk språkportfolio, 6-11 år, 11-16 år.
www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213

Skolverket (2012). Om strategier i engelska och moderna språk. http:www.skolverket.se/
publikationer?id=3120

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkdidaktik.

Läromedel avsett för engelskundervisning i årskurs 4-6 som väljes i samråd med ansvarig lärare.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.