KURSPLAN
Engelska för grundlärare 4-6, 30 högskolepoäng
English for Teachers in Primary School Years 4-6, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LE6K12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-11-11
Reviderad av: 2022-11-09
Gäller fr.o.m.: Våren 2023
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för ämnesdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser utifrån alla elevers behov och förutsättningar och med stöd i ämnesdidaktisk forskning
- redogöra för principer för bedömning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 4-6 och hur dessa kan omsättas i praktiken
- redogöra för principer för betygsättning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 6 och hur dessa kan omsättas i praktiken
- redogöra för grundläggande aspekter av det engelska språkets grammatik, inbegripet relevant språkvetenskaplig terminologi och metodik samt skillnader mellan engelska och andra språk
- redogöra för grundläggande aspekter av det engelska språkets fonetik och uttal i teori och praktik
- redogöra för ämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoder med avseende på grammatik inom engelskundervisningen för årskurs 4-6
- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga och narratologiska begrepp och definitioner
- beskriva kulturella och samhälleliga företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används
- redogöra för engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur i olika genrer och medier
- redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska teorier och metoder

Färdighet och förmåga

- tillämpa ämnesdidaktiska teorier och metoder med fokus på engelskundervisning i årskurs 4-6
- planera och genomföra engelskundervisning utifrån barns skilda förutsättningar och behov med stöd av estetiska lärprocesser, digitala verktyg samt utifrån aktuella styrdokument
- tillämpa engelska i tal och skrift på grundläggande nivå, anpassat efter syfte, mottagare och situation
- tillämpa språkdidaktiskt relevanta teorier och metoder med avseende på språkfärdighet inom engelskundervisningen för årskurs 4-6 samt utifrån det flerspråkiga klassrummet
- tillämpa grundläggande aspekter av det engelska språkets grammatik och uttalsprinciper
- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medier med koppling till olika sammanhang och områden där engelska används

Värderingsförmåga och förhållningssätt

-reflektera över hur ämnesdidaktiska val av strategier, metoder och material påverkar alla elevers språkutveckling i engelska
- reflektera över vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av relevans för det språkdidaktiska yrkesutövandet
- reflektera över språkets och grammatikens roll i skola och samhälle
- kritiskt reflektera över jämställdhets- och mångfaldsperspektiv i relation till barn- och ungdomslitteratur
- diskutera val av skönlitterära texter i olika genrer och medier samt reflektera över hur val av material påverkar elevers lärande
- diskutera och reflektera över hur litteraturdidaktiska teorier och metoder påverkar elevers lärande

Innehåll

Ämnesdidaktik för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Innehåll
• Ämnesdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser med stöd i ämnesdidaktisk forskning
• Principer för bedömning med anknytning till ämnet engelska för årskurs 4-6
• Principer för betygsättning med anknytning till ämnet engelska i årskurs 6
• Läroplaner och kursplaner med avseende på ämnet engelska för årskurs 4-6 samt F-3
• Genomförande av planerad engelsklektion i åk 4-6.
• Språkdidaktiska redskap såsom IKT i engelskundervisningen
• Estetiska lärprocesser av relevans för det språkdidaktiska yrkesutövandet
• Språkdidaktiska strategier utifrån ett kommunikativt och funktionellt perspektiv
• Läromedelsgranskning

Språkfärdighet för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Language Proficiency for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Innehåll
• Muntliga och skriftliga språkfärdighetsövningar med fokus på produktion, reception och interaktion med avseende på olika texttyper
• Språkdidaktiska teorier och metoder med avseende på språkfärdighet
• Vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter av relevans för det språkdidaktiska yrkesutövandet

Grammatik och fonetik för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Grammar and Phonetics for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Innehåll
• Grundläggande aspekter av det engelska språkets grammatik
• Språkvetenskaplig terminologi och metodik
• Skillnader mellan engelska och andra språk
• Grundläggande aspekter av det engelska språkets fonetik och uttal
• Ämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoder med avseende på grammatik inom engelskundervisningen för årskurs 4-6
• Språkets och grammatikens roll i skola och samhälle

Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Young Adult Literature in the English Language for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Innehåll
• Grundläggande litteraturvetenskapliga och narratologiska begrepp och definitioner
• Skönlitterära texter i olika genrer och medier
• Levandssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där engelska används
• Textanalyser med fokus på jämställdhet och mångfald
• Litteraturdidaktiska teorier och metoder

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom tre individuella skriftliga tentamina, fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter, fyra individuella redovisningar och två seminarieserier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutombetyget Väl godkänd på minst 20 hp där detta betyg kan erhållas.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Didaktik: Seminarium1 hpU/G
Didaktik:Individuell muntlig redovisning2 hpU/G
Didaktik: Individuell skriftlig inlämningsuppgift l1,5 hpU/G
Didaktik:Individuell skriftlig inlämningsuppgift ll3 hpU/G/VG
Språkfärdighet: Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G/VG
Språkfärdighet: Individuell skriftlig inlämningsuppgift2 hpU/G/VG
Språkfärdighet: Individuell redovisning2 hpU/G/VG
Fonetik: Individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G/VG
Grammatik: Individuell redovisning2 hpU/G/VG
Grammatik: Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Litteratur: Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Litteratur: Seminarium2 hpU/G
Litteratur: Individuell redovisning1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs: Ämnesdidaktik för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
Language Teaching and Learning for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Börjesson, Lena (2017). Betygsättning och bedömning i engelska. I Nordgren, Odenstad och Samuelsson (red.), Betyg i teori och praktik. 13.s. Tillgängliggörs som pdf.

Council of Europe/Skolverket. (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning. http:www.skolverket.se/sb/d/150

Council of Europe (2020). CEFR Companion Volume: www.rm.coe.int/cefr-companion-volumewith-new-descriptors-2018/1680787989

Gibbons, Pauline (2015). Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Heinemann. (Läses i urval.) ca 180 s.

Lundahl, Bo (2014). Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6. Studentlitteratur. (Läses i urval.) ca 100 s.

Nihlén, Cecilia & Bjerklund Larsson, Ann (2012). National Assessment of English for Young Learners. Forum 2012. Uppsala universitet. 7 s. Tillgänglig för nedladdning.

Pinter, Annamaria (2017). Teaching Young Language Learners. Oxford University Press. ca. 150 s.

Skolverket (2019) Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Skolverket (2005). Europeisk språkportfolio, 6-11 år, 11-16 år. www.skolverket.se/sb/d/2164/a/12213

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik.

Läromedel avsett för engelskundervisning i årskurs 4-6 som väljes i samråd med ansvarig lärare.

Delkurs: Språkfärdighet för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Language Proficiency for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur. 544 s. (läses i urval)

Lundahl, Bo (2014). Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6. Studentlitteratur. (läses i urval)

Skolverket (2019) Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:/
/www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Thornbury, Scott (2005). How to Teach Speaking. Longman. 156 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och ämnesdidaktik

Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare

Delkurs: Grammatik och fonetik för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Grammar and Phonetics for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur. 544 s. Läses i urval.

Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation. An Introduction to Phonetics. Studentlitteratur. 108 s.

Thornbury, Scott (1999). How to teach Grammar. Longman, 192 s.

Skolverket (2019) Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik och engelsk ämnesdidaktik.

Delkurs: Engelskspråkig barn- och ungdomslitteratur för grundlärare 4-6, 7,5 hp
Young Adult Literature in the English Language for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits

Browne, Anthony (1998).
Voices in the Park. DK Publishing. 30 s.

Chambers, Aidan (2011).
Tell Me (Children Reading Talk) with the Reading Environment. Thimble Press. 160 s.

Creech, Sharon (1994).
Walk Two Moons. HarperCollins. 280 s.

Gamble, Nikki (2013).
Exploring Children’s Literature. Kapitel 9. 15 s. Tillgängliggörs som pdf.

Gleitzman, Morris (1989).
Two Weeks with the Queen. Puffin Books. 127 s.

Hadaway, Nancy L. (2002). Literacy Learning through Poetry, I
Literature-based Instruction with English Language Learners. Kapitel 9. 15 s Tillgängliggörs som pdf.

Haddon, Mark (2004).
The Curious Incident of the Dog in the Night-time. Vintage Random House. 224 s.

Sandström, Karyn (2011).
Kidworthy Works. Studentlitteratur. 165 s.

Skolverket (2019)
Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:/ /www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Proitsaki, Maria (2019). Poetry as a Strategy for Teaching English. I
JAAAS: Journal of the Austrian Association for American Studies 1, no. 1 (2019): 121-134. 15 s. Tillgängliggörs som pdf.

Walliams, David (2010).
Mr Stink. Harper Collins. 278 s.

Wright, Andrew (2009).
Storytelling with Children. Second edition. Oxford University Press. 190 s.

Ett urval dikter, sagor, ramsor, sånger och digitalt material. Ca 25 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och ämnesdidaktik. Ca.30 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även på lärplattformen.