KURSPLAN
Examensarbete i psykologi, 15 högskolepoäng
Degree Project, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: LEAP16
Fastställd av: Utbildningschef 2015-10-27
Gäller fr.o.m.: Våren 2016
Version: 1
Diarienummer:HLK 2015/3796-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G2E
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- kunna beskriva och förklara psykologisk forskning och psykologisk teoribildning
- kunna beskriva och förklara psykologins vetenskapliga grund
- kunna identifiera och definiera ett aktuellt personalvetenskapligt forskningsområde relaterat till psykologi
- kunna med adekvata begrepp redogöra för och använda kvalitativa och kvantitativa metoder inom det psykologiska forskningsfältet

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att självständigt, skriftligt och muntligt, formulera och motivera ett valt problem utifrån olika kunskapsteoretiska, metodologiska och etiska överväganden
- visa förmåga att tillämpa valda teoretiska perspektiv
- visa förmåga att självständigt kunna samla och analysera empiriskt material utifrån vald metod
- visa förmåga att självständigt kunna framställa akademiskt korrekta texter
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att skriftligt och muntligt försvara ett självständigt arbete samt kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i ett annat självständigt arbete
- visa förmåga att göra självständiga bedömningar utifrån forskningsetiska principer
- med grund i det egna arbetet kunna reflektera över kunskapens roll i samhället samt människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens

Innehåll

Undervisningsformer

Handledning i grupp och individuellt samt avslutande seminarium.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 60 hp i psykologi inkluderande Vetenskaplig metod psykologi I, 7,5 hp, Tillämpningsarbete psykologi, 7,5 hp och genomförd kurs Vetenskaplig metod psykologi II, 7,5 hp, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av kursansvarig eller av vd utsedd ansvarig då kursansvarig även är examinator.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Betyget utgörs av ett sammanvägningsbetyg där följande delar ligger till grund:

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Dessutom tillkommer litteratur som berör ämnesområdet för uppsatsen.

Referenslitteratur

APA-manualen: https:owl.english.purdue.edu/owl/section/2/10/

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl. Malmö: Liber.

Bryman, A. & Cramer, D. (2011). Quantitative data analysis with IBM SPSS 17, 18 & 19. A guide for social scientists. London: Routledge.

Cassell, C. & Symon, G. (2004). Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: Sage Publications.

Thomas, G. (2011). How to do your case study. A guide for students and researchers. London: Sage Publications.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).