KURSPLAN
Examensarbete för förskollärare, 15 högskolepoäng
Degree Project for Preschool Teachers, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LEFP17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2E

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna identifiera, formulera och analysera en problemställning i behov av vetenskaplig undersökning inom förskolans pedagogik för att bidra till kunskapsutveckling inom förskolans yrkesområde
- visa kunskap om olika teoretiska perspektiv och insikt i aktuell forskning
- visa kännedom om vetenskapsteori och olika forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfaenhet och dess betydelse för yrkesutövningen

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att identifiera sitt informationsbehov, självständigt utföra informationssökning och värdera resultat
- självständigt genomföra och med stringens både skriftligt och muntligt presentera och försvara ett vetenskapligt arbete och tydliggöra resultatens betydelse för yrkesutövningen
- visa förmåga att analysera, tolka och diskutera vetenskapliga resultat i ett verksamhets- respektive samhälleligt perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kritiskt granska och värdera pågående verksamhet i förskolan och tillvarata tidigare forskningsresultat och annan information för att bidra till att utveckla verksamheten
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
- kunna identifiera och förhålla sig till forskningsetiska aspekter
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen och de grundläggande demokratiska värderingarna

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen görs en egen undersökning som består av dels en teoretisk och dels en empirisk del. I den teoretiska delen redovisas tidigare forskning och/eller teorier, styrdokument, målsättning om det ämnet som studeras mm. Den empiriska delen innebär att studenten samlar, bearbetar och redovisar information inom valt ämne inom förskolans intresseområde.

Studenten bär ansvar för examensarbetets upplägg och genomförande, liksom för kontakt med handledare och med andra personer som har betydelse för undersökningens genomförande.

Handledning sker dels på tider som studenter och handledare kommer överens om och dels i samband med schemalagda obligatoriska seminarier. De studerande samlas i mindre seminariegrupper under ledning av handledare. De studerande granskar fortlöpande varandras arbeten, så som undersökningsplan, metodval, manus etc.

Vid kursens slut bildas nya grupper av studerande, examinationsgrupper, som leds av utsedda examinatorer. Examinatorerna utser opponenter inom dessa grupper.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.Undervisningen bedrivs på svenska och engelska.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom förskollärarutbildningen varav 52,5 hp förskolepedagogik ska ingå eller motsvarande kunskaper. Genomgången kurs Vetenskapliga metoder och VFU IV för förskollärare 15 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom ett examensarbete som redovisas skriftligt och muntligt samt deltagande i obligatoriska seminarier. Vid det avslutande examinationsseminariet försvarar studenten sitt examensarbete och genomför opposition på ett annat examensarbete. Dessutom ska studenten aktivt delta vid minst ytterligare två seminarium förutom det egna.

Såväl kvaliteten på examensarbetet som oppositionen samt deltagandet i seminarier ligger till grund för bedömningen med betygsättningen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Vid betygsättningen tas i beaktande studentens förmåga att skriva och försvara eget examensarbete, opponera på ett annat examensarbete samt aktivt deltagande i seminarier.

För betyget Godkänd krävs bedömningen Godkänd på de sammanvägda prestationerna från seminarierna avseende såväl försvar som opposition av uppsats samt aktivt deltagande. Dessutom krävs god språkförmåga i tal och skrift. För Väl godkänd krävs därutöver ett utmärkt examensarbete, god initiativförmåga och en hög grad av självständighet i arbetet.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examensarbete115 hpU/G/VG
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i PingPong samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber. 349 s.
Svenska språknämnden. (2000). Svenska skrivregler. Stockholm: Almqvist & Wiksell Förlag. 216 s.

Övrig litteratur väljs utifrån uppsatsämne i samråd med handledare.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referenslitteratur
Brinkkjaer, Ulf, Höyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Studentlitteratur. 100 s.
Dysthe, O., Hertzberg, F. & Lökensgaard Hoel, T. (2011). Skriva för att lära. Studentlitteratur. 100 s.
Löfdahl, A., Hjalmarsson, M. & Franzén, K. (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Liber. 188 s.
Skolverket (2016). Läroplan för förskolan, Lpfö 98, 2010. Rev. 2016. Stockholm: Skolverket. 17 s.
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.