KURSPLAN
Engelska I för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
English I for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: | LEGK17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-11-14 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2017 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2016/4657-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- känna till och kunna redogöra för engelskans grundläggande språkliga/grammatiska strukturer
- känna till och kunna redogöra för grundläggande språkfärdighetsrelaterade skillnader mellan engelska och svenska
- visa insikt i språkfärdighetsrelaterade aspekter av det mångkulturella klassrummet
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna uttrycka sig på engelska i tal och skrift på grundläggande nivå, anpassat efter syfte, mottagare och situation
- kunna på ett grundläggande sätt tillämpa ämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoder med avseende på språkfärdighet inom engelskundervisningen för årskurs 4-6 utifrån alla elevers behov och förutsättning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa god förmåga att i det språkdidaktiska yrkesutövandet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
Kursen ingår i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6. Huvudfokus är muntlig och skriftlig språkfärdighet. Ämnesdidakatiska perspektiv genomsyrar kursen.
- Studium av engelskans språkliga strukturer samt skillnader mellan olika språk, framförallt svenska och engelska
- Muntliga och skriftliga språkfärdighetsövningar med fokus på produktion, reception och interaktion med avseende på olika texttyper
- Studium av didaktiska och metodiska aspekter av språkfärdighetsträning med anknytning till engelskundervisning för årskurs 4-6
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används den digitala lärplattformen PingPong.
Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.
Förkunskapskrav
Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För att erhålla kursbetyget Godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är fullgjorda och godkända samt god språkbehandling i tal och skrift. För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs att minst 6 hp utgörs av betyget Väl godkänd.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Muntlig presentation | 3 hp | U/G/VG |
Muntlig presentation av ämnesdidaktisk karaktär | 1,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i Pingpong samt lämnas till utbildningsadminstrationen. Kursvärderingen ligger ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur. 544 s. (läses i urval)
Lundahl, Bo (2014). Texts, Topics and Tasks: Teaching English in Years 4-6. Lund: Studentlitteratur. (läses i urval)
Skolverket. Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. http:/ /www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
Thornbury, Scott (2005). How to Teach Speaking. London: Longman. 156 s.
(Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och ämnesdidaktik)
(Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare)
Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.