KURSPLAN
Ekonomisk projekt- och produktionsledning, 7,5 högskolepoäng
Economical Project and Production Management, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LEKN10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-04
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Diarienummer:§20/003
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva ekonomiska perspektiv relaterade till produktion inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet (1)

Färdighet och förmåga

- använda företagsekonomiska begrepp samt göra ekonomiska kalkyler och redovisningar (2)
- tillämpa verktyg och modeller för projekt och ekonomisk planering (3)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska projektplanering (4)
- kritiskt reflektera över projekt och produktionsledarens roll och verktyg (5)

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap om minst 45 hp (eller motsvarande kunskaper) samt genomgångna kurser Kommunikation, reklam och marknad, 7,5 hp och Strategic Brand Management, 7,5 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom:
- Gruppuppgift med skriftlig och muntlig presentation, 2 hp (mål 3, 4, 5)
- Individuell skriftlig tentamen, 5,5 hp (mål 1, 2, 3, 4, 5)

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på momentet Individuell skriftlig tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppuppgift med skriftlig och muntlig presentation2 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ax, C., & Kullvén, H. (2015). Den nya ekonomistyrningen: Övningsbok med lösningar. Malmö: Liber. 324 sidor.

Ax, C., Johansson, C., & Kullvén, H. (2015). Den nya ekonomistyrningen, bok med eLabb. Malmö: Liber. 552 sidor.

Jansson, T., & Ljung, L. (2014). Hemligheten med projektledning. Malmö: Liber. 235 sidor.

Macheridis, N. (2005). Ekonomiska perspektiv på projekt. Lund: Studentlitteratur. 196 sidor.

Maric, R. Företagsekonomi introduktionskurs. Kompendium. 150 sidor.

Mårtensson, R. (red.). (2008). Marknadskommunikation - kund, värde, lönsamhet. Lund: Studentlitteratur. 631 sidor.

Svedlund, V., & Barre, J. (2017). Vad är egentligen marknadskommunikation? En teorigranskning genom en begreppsutvecklande case study. Jönköping University. Hämtas på DIVA.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen