KURSPLAN
Introduktion till engelskspråkig litteratur, 7,5 högskolepoäng
Introduction to Literary Studies in the English Language, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: LELG18
Fastställd av: Utbildningschef 2019-04-02
Gäller fr.o.m.: Hösten 2019
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- identifiera och förklara centrala narratologiska begrepp med avseende på engelskspråkig litteratur
- redogöra för centrala litteraturvetenskapliga perspektiv på engelskspråkig litteratur

Färdighet och förmåga

- tillämpa centrala litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medieformat från världens engelskspråkiga länder och kulturer med beaktande av källkritiska hänsynstaganden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över engelskspråkig litteratur utifrån litteraturvetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt granska engelskspråkig litteratur med beaktande av klass-, genus- och mångfaldsperspektiv

Innehåll

• Grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
• Skönlitterära texter i olika genrer från engelskspråkiga länder och kulturer
• Textanalyser med beaktande av klass, genus och mångfald

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Engelska 6 eller Engelska B. Dispens från kravet i Svenska medges.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt en individuell muntlig tentamen.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För att erhålla betyget G på hela kursen krävs att samtliga examinationsmoment är fullgjorda och godkända. För att erhålla betyget VG krävs att minst 5,5 hp utgörs av betyget VG. God språkbehandling i tal och skrift krävs i samtliga examinationsmoment.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 24 hpU/G/VG
Individuell muntlig tentamen1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Achebe, Chinua. (1996). Things Fall Apart. Oxford: Heinemann. 148 sidor.

Andersson Hval, Ulrika, et al. (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Lund: Studentlitteratur. 410 sidor.

Ishiguro, Kazuo. (2010). The Remains of the Day. London: Faber & Faber. 272 sidor.

Kincaid, Jamaica. (2000). A Small Place. New York: Farrar, Straus, Giroux. 81 sidor.

Klarer, Mario. (2004). An Introduction to Literary Studies. London: Routledge. 169 sidor.

Lovelace, Earl. (1998). The Dragon Can't Dance. London: Faber & Faber. 240 sidor.

This is England. (2006). [film] UK: Warp Films.

Morrison, Toni. (1998). Sula. London: Vintage. 208 sidor.

Thúy, Kim. (2012). Ru. Toronto: Vintage. 160 sidor.

Ett urval texter, noveller och poesi samlade i kompendium (ca 50 sidor).

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur och kultur (ca 40 sidor).

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.