KURSPLAN
Engelska för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LENK12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-11-29
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för skolämnet engelska i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl historiska som samtida perspektiv
- redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska teorier, metoder och lärprocesser med fokus på barns, ungdomars och vuxnas språkinlärning
- redogöra för hur verktyg som främjar medie- och informationskunnighet kan användas i olika lärandesituationer
- redogöra för olika estetiska lärprocesser och deras funktion i engelskämnet
- redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska teorier och metoder
- redogöra för aktuell ämnesdidaktisk forskning av relevans för engelskämnet
- redogöra för grunderna i det engelska språkets grammatiska strukturer
- identifiera grundläggande språkfärdighetsrelaterade skillnader mellan engelska och vanligt förekommande klassrumsspråk, framförallt svenska
- beskriva historiska, kulturella och samhälleliga företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används
- redogöra för digitaliseringens och globaliseringens påverkan på det engelska språkets roller och funktioner
- redogöra för grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp och definitioner
- kontextualisera litteratur och kulturyttringar från områden där engelska används
- redogöra för grundläggande narratologiska och postkoloniala teorier samt deras didaktiska tillämpning i ett tänkt klassrumssammanhang
- redogöra för grundläggande litteraturdidaktiska teorier och metoder, samt litteraturdidaktisk forskning

Färdighet och förmåga

- planera en lektion (-er) i ämnet engelska utifrån aktuella styrdokument och med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande, för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika strategier, behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- använda observation som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som engelsklärare
- använda sig av engelska på ett ändamålsenligt sätt i tal och skrift
- kommunicera på ett sätt som är anpassat till situationen i synnerhet i professionssammanhang
- tillämpa digitala och multimodala verktyg samt presentationstekniker av relevans för engelskundervisning
- tillämpa en hög grad av grammatiskt korrekt engelskt språkbruk och terminologi
- tillämpa uttalsmässigt korrekt engelska
- tillämpa för syfte, mottagare och situation anpassad engelska
- tillämpa grundläggande analysmetoder
- analysera skönlitterära texter i olika genrer och medier, såväl analoga som digitala samt mono- och multimodala, från olika områden där engelska används och utifrån narratologiska och postkoloniala perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över engelskämnet i relation till relevanta samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över ett övergripande jämställdhets- och mångfaldsperspektiv
- reflektera över sin yrkesroll utifrån ett hållbarhetsperspektiv samt skolan som en del av ett hållbart samhälle
- göra didaktiska ställningstaganden avseende skolans och det engelska språkets roller i en globaliserad, digitaliserad och föränderlig värld
- reflektera över observation som vetenskaplig metod och dess relevans för den kommande professionen som engelsklärare
- reflektera över hur verktyg som främjar medie- och informationskunnighet kan användas i olika lärandesituationer kopplade till engelskämnet
- reflektera över sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erfarenhet, kursens innehåll och den framtida rollen som engelsklärare
- reflektera över didaktiska ställningstaganden i relation till språkliga, kulturella och samhälleliga förändringar
- diskutera val av skönlitterära texter i olika genrer och medier från olika områden där engelska används samt reflektera över hur val av material och metoder påverkar elevers lärande
- diskutera och reflektera över skönlitterära texter i olika genrer och medier, såväl analoga som digitala samt mono- och multimodala, från olika områden där engelska används utifrån litteraturdidaktiska metoder och relevant litteraturdidaktisk forskning

Innehåll

Ämnesdidaktik I, 6 hp
Subject Teaching & Learning I, 6 credits

Innehåll
Examination
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell muntlig tentamen samt seminarium.

Grammatik, 6 hp
Grammar, 6 credits

Innehåll
Examination
Delkursen examineras genom en skriftlig tentamen.

Språkfärdighet, 6 hp
Language Proficiency, 6 credits

Innehåll
Examination

Delkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina, en individuell redovisning samt seminarium.

Språk, kultur & samhälle, 6 hp
Language, Culture & Society, 6 credits

Innehåll
Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Engelskspråkig litteratur & kultur I, 6 hp
Literature & Culture in the English Language I, 6 credits

Innehåll
Examination
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt en seminarieserie.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Historia A, Matematik A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fyra individuella skrifliga tentamina, fem individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell muntlig tentamen, en individuell redovisning, två seminarier, samt en seminarieserie

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 19 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 23 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell muntlig tentamen1 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: seminarium0,5 hpU/G
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen6 hpU/G/VG
Språkfärdighet: individuell skriftlig tentamen 11,5 hpU/G/VG
Språkfärdighet: seminarium1 hpU/G
Språkfärdighet: individuell redovisning2 hpU/G/VG
Språkfärdighet: individuell skriftlig tentamen 21,5 hpU/G
Språk, kultur & samhälle: individuell skriftlig tentamen2 hpU/G/VG
Språk, kultur & samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 22,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: seminarium2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ämnesdidaktik 1, 6 hp

Brown, H. Douglas & Lee, Heekyeong (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 2, 3, 4, 6, 10. 110 s.

Chambers, Ellie & Gregory Marshall (2006). Teaching and Learning English Literature. Sage. Kapitel 1, 2, 4. 90 s.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. www.skolverket.se (pdf). 40 s (läses i urval).

Gibbons, Pauline (2015). Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Heinemann. Kapitel 3-7. 224 s.

Lightbown, Patsy M. & Nina Spada (2021). How Languages are Learned. Oxford University Press. Kapitel 2-5. 115 s.

Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur. Kapitel 1-6, 170 s.

Ott, T. (2017). Mobile Phones in School: From disturbing objects to infrastructure for learning [Doktorsavhandling, Department of Applied Information Technology University of Gothenburg]. GUPEA. 118 sidor. www.gupea.ub.gu.se/handle/2077/53361

Santos Muñoz, A., & White, J. (2020). Digitalisation in Schools in Sweden: Needs and Experiences of Trainee Teachers of Languages. Lingua 2, 4 sidor. Tillgängliggörs som pdf.

Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Svensson, Anette (2015). Literature Teaching and Learning: An Overview. I E. Lindgren & J. Everett (Red.), Språkdidaktik: Researching Language Teaching and Learning (s. 33-44). Print & Media. 11 s.

Svensson, Anette (2017). The Challenge of Teaching English in a Heterogeneous Classroom. Educare 17(2) (s. 56-80). 24 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik. Ca 50 s.

Grammatik, 6 hp

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Kapitel 1-10. Studentlitteratur. 415 s.

Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Aktuella vetenskapliga artiklar inom grammatik och engelsk språkdidaktik. Ca 25 s.

Språkfärdighet, 6 hp

Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing. A University Writing Course. Kapitel 1-6. Studentlitteratur. 218 s.

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur. 586 s (läses i urval).

Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation. An Introduction to Phonetics. Studentlitteratur. 108 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och språkdidaktik. Ca 40 s.

Webbaserat material inom språkfärdighet.

Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare.

Språk, kultur & samhälle, 6 hp

Andersson Hval, Ulrika, Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Studentlitteratur. 410 sidor.

Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 8. 18 s.

Crystal, David. 2012. English as a Global Language. Cambridge University Press (224 sidor).

Harmer, Jeremy (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson Longman. Kapitel 1. 10 s. Tillgängliggörs som pdf.

Horobin, Simon. 2018. The English Language: A Very Short Introduction. Oxford University Press (176 sidor).

Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2012). Texts & Events: Cultural Narratives of Britain and the United States. Revised edition. Studentlitteratur. 474 sidor.

Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Aktuella texter, nätbaserat material och film som behandlar samhällsförhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används. Ca 75 s.


Engelskspråkig litteratur & kultur 1, 6 hp

Achebe, Chinua (1996). Things Fall Apart. Heinemann. 148 s.

Adiga, Aravind (2008). The White Tiger. Atlantic Books. 321 s.

Andersson Hval, Ulrika, Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Studentlitteratur. 410 s.

Bernstein, Armyan (Producent) & Parker, Alan (Regissör) (1991). The Commitments. [Film]. Beacon Communication.

Brown, Mac (Producent) & Luhrmann, Baz (Regissör) (2008). Australia. [Film]. Twentieth Century Fox Film Corporation.

Goto, Hiromi (1997). Chorus of Mushrooms. Women's Press Ltd. 220 s.

Kincaid, Jamaica (2000). A Small Place. Farrar, Straus, Giroux. 81 s.

Klarer, Mario (2013). An Introduction to Literary Studies. Routledge. 218 s.

Langer, Judith A. (2011). Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction. Teachers College Press. 165 s.

Morrison, Toni (2015). Recitatif. I J.M. Kelly (Red.) The Norton Introduction to Literature, Shorter 11th Edition. (s. 201-214). W.W. Norton & Company. 14 s.

Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Ett urval multimodala texter och dikter.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och litteraturdidaktik. Ca 25 s.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.