KURSPLAN
Engelska för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LENK15
Fastställd av: Utbildningschef 2024-10-31
Reviderad av: 2024-11-22
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Ämnesdidaktik I, 6 hp
Subject Teaching & Learning I, 6 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen samt seminarium.

Grammatik, 6 hp
Grammar, 6 credits

InnehållExamination
Formen för examination är skriftlig tentamen.

Språkfärdighet, 6 hp
Language Proficiency, 6 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, individuell redovisning samt seminarium.

Språk, kultur & samhälle, 6 hp
Language, Culture & Society, 6 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Engelskspråkig litteratur & kultur I, 6 hp
Literature & Culture in the English Language I, 6 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Historia A, Matematik A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen, individuell redovisning samt seminarium.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 19 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift 23 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 1: individuell muntlig tentamen1 hpU/G
Ämnesdidaktik 1: seminarium0,5 hpU/G
Grammatik och fonetik: individuell skriftlig tentamen6 hpU/G/VG
Språkfärdighet: individuell skriftlig tentamen 11,5 hpU/G/VG
Språkfärdighet: seminarium1 hpU/G
Språkfärdighet: individuell redovisning2 hpU/G/VG
Språkfärdighet: individuell skriftlig tentamen 21,5 hpU/G
Språk, kultur & samhälle: individuell skriftlig tentamen2 hpU/G/VG
Språk, kultur & samhälle: individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 1: seminarium2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ämnesdidaktik 1, 6 hp
Brown, H. Douglas & Lee, Heekyeong (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 2, 3, 4, 6, 10. 110 s.

Chambers, Ellie & Gregory Marshall (2006). Teaching and Learning English Literature. Sage. Kapitel 1, 2, 4. 90 s.

Gibbons, Pauline (2015). Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching English Language Learners in the Mainstream Classroom. Heinemann. Kapitel 3-7. 224 s.

Lightbown, Patsy M. & Nina Spada (2021). How Languages are Learned. Oxford University Press. Kapitel 2-5. 115 s.

Lundahl, Bo (2021). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur. Kapitel 1-6, 170 s.

Ott, T. (2017). Mobile Phones in School: From disturbing objects to infrastructure for learning [Doktorsavhandling, Department of Applied Information Technology University of Gothenburg]. GUPEA. 118 sidor. www.gupea.ub.gu.se/handle/2077/53361

Santos Muñoz, A., & White, J. (2020). Digitalisation in Schools in Sweden: Needs and Experiences of Trainee Teachers of Languages. Lingua 2, 4 sidor. Tillgängliggörs som pdf.

Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2022). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Svensson, Anette (2015). Literature Teaching and Learning: An Overview. I E. Lindgren & J. Everett (Red.), Språkdidaktik: Researching Language Teaching and Learning (s. 33-44). Print & Media. 11 s.

Svensson, Anette (2017). The Challenge of Teaching English in a Heterogeneous Classroom. Educare 17(2) (s. 56-80). 24 s. Tillgängliggörs som pdf.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik. Ca 50 s.

Grammatik, 6 hp
Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Kapitel 1-10. Studentlitteratur. 415 s.

Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2022). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Aktuella vetenskapliga artiklar inom grammatik och engelsk språkdidaktik. Ca 25 s.

Språkfärdighet, 6 hp
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing. A University Writing Course. Kapitel 1-6. Studentlitteratur. 218 s.

Estling Vannestål, Maria (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur. 586 s (läses i urval).

Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2022). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Sylvén, Liss Kerstin (2013). The Ins and Outs of English Pronunciation. An Introduction to Phonetics. Studentlitteratur. 108 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkfärdighet och språkdidaktik. Ca 40 s.

Webbaserat material inom språkfärdighet.

Valfri ordbok/valfritt lexikon som väljes i samråd med undervisande lärare.

Språk, kultur & samhälle, 6 hp
Andersson Hval, Ulrika, Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Studentlitteratur. 410 sidor.

Brown, H. Douglas (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 8. 18 s.

Crystal, David. 2012. English as a Global Language. Cambridge University Press (224 sidor).

Harmer, Jeremy (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson Longman. Kapitel 1. 10 s. Tillgängliggörs som pdf.

Horobin, Simon. 2018. The English Language: A Very Short Introduction. Oxford University Press (176 sidor).

Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2012). Texts & Events: Cultural Narratives of Britain and the United States. Revised edition. Studentlitteratur. 474 sidor.

Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2022). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Aktuella texter, nätbaserat material och film som behandlar samhällsförhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används. Ca 75 s.


Engelskspråkig litteratur & kultur 1, 6 hp
Achebe, Chinua (1996). Things Fall Apart. Heinemann. 148 s.

Adiga, Aravind (2008). The White Tiger. Atlantic Books. 321 s.

Andersson Hval, Ulrika, Henry, Alastair & Walker Bergström, Catharine (2013). Postcolonial Texts & Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World. Studentlitteratur. 410 s.

Brown, Mac (Producent) & Luhrmann, Baz (Regissör) (2008). Australia. [Film]. Twentieth Century Fox Film Corporation.

Friel, Brian. (1981). Translations. Faber & Faber. 112 s.

Kincaid, Jamaica (2000). A Small Place. Farrar, Straus, Giroux. 81 s.

Klarer, Mario (2013). An Introduction to Literary Studies. Routledge. 218 s.

Langer, Judith A. (2011). Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction. Teachers College Press. 165 s.

Morrison, Toni (2015). Recitatif. I J.M. Kelly (Red.) The Norton Introduction to Literature, Shorter 11th Edition. (s. 201-214). W.W. Norton & Company. 14 s.

Skolverket (2024). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2021). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2022). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Ett urval multimodala texter.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur, kultur och litteraturdidaktik. Ca 25 s.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen