KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 91-120 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 91-120 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LENT21
Fastställd av: Utbildningschef 2020-11-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 1
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: A1E
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för litteraturteoretiska och språkvetenskapliga idéer och förhållningssätt
- redogöra för olika litteraturkritiska tillvägagångssätt
- redogöra för olika forskningsmetoder som används inom språkvetenskap och språkdidaktik samt litteratur- och ämnesdidaktik
- redogöra för teorier och begrepp med anknytning till diskursanalys
- redogöra för forskningsbaserad ämnes-, språk- och litteraturdidaktik

Färdighet och förmåga

- tillämpa litteratur- och språkvetenskapliga teorier på avancerad nivå
- uppvisa avancerade färdigheter inom litteraturanalys
- uppvisa och kommunicera goda färdigheter inom litteraturförmedling och litteraturkritik
- tillämpa forskningsmetoder som används inom språkvetenskap samt litteratur- och ämnesdidaktik
- uppvisa och kommunicera avsevärt fördjupade och professionsanknutna kunskaper inom ett delområde av engelskämnet och dess didaktik med beaktande av gällande normer i det akademiska skrivandet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över aktuella litteratur- och språkvetenskapliga forskningsfrågor
- diskutera litteratur- och språkvetenskapliga idéer och teorier i relation till det ämnesdidaktiska yrkesutövandet
- reflektera över sina fördjupade ämneskunskaper och deras relevans för en skola och ett samhälle präglade av en ökande internationalisering och hållbarhetssyn
- kritiskt reflektera över såväl sitt eget som andras vetenskapliga arbete

Innehåll

Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur & kultur 4; 7,5 hp
Literature & Culture in the English Language 4; 7.5 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en seminarieserie.

Delkurs 2: Lingvistik 3; 7,5 hp
Linguistics 3; 7.5 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt en individuell redovisning.

Delkurs 3: Examensarbete (2); 15 hp
Degree Project (2); 15 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom ett examensarbete.

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat om minst 180 hp inom ämneslärarprogrammet eller motsvarande varav minst 75 hp i Engelska för ämneslärare 1-90 hp varav Språkfärdighet I och II eller motsvarande ska ingå. Studierna ska även omfatta godkänt resultat i Självständigt arbete/uppsats, 15 hp i Engelska för ämneslärare eller alternativt ämne.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en seminarieserie, en individuell skriftlig tentamen, en muntlig redovisning och ett examensarbete.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på examinationer motsvarande minst 20 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Engelskspråkig litteratur & kultur 4: Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG
Engelskspråkig litteratur & kultur 4: Seminarium2,5 hpU/G
Lingvistik 3: Individuell skriftlig examination5 hpU/G/VG
Lingvistik 3: Individuell redovisning2,5 hpU/G/VG
Examensarbete15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur & kultur 4
Atwood, Margaret. (2018). The Handmaid’s Tale. London: Random House UK. 324 s.

Barry, Peter. (2017). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Kapitel 5 och 13. 42 s.

Cameron, James. (Producent & Regissör) (2009). Avatar [film]. Twentieth Century Fox. USA.

Carey, Peter. (2004). Bliss. London: Faber & Faber. 304 s.

Janks, Hilary. (2013). Doing Critical Literacy: Texts and Activities for Students and Teachers. New York: Routledge. 166 s.

Kosofsky Sedgwick, Eve. (2008). The Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press. Introduction: Axiomatic. 66 s.

Le Guin, Ursula K. (2016). The Left Hand of Darkness. London: Penguin. 288 s.

Vetenskapliga artiklar, recensioner, datorspel och nätbaserat material, ca 60 s.

Valfri engelskspråkig avhandling av relevans för delkursens innehåll. Ca 200 s.

Delkurs 2: Lingvistik 3
Gee, James Paul (2014). An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. New York, U.S.A.: Routledge. 248 s.

McCarthy, Michael (1991). Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. 224 s.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik, ca 30 s.

Valfri engelskspråkig avhandling av relevans för delkursens innehåll. Ca 200 s.


Delkurs 3: Examensarbete 2
För det vetenskapliga arbetet ämnesspecifikt samt metodologiskt relevant litteratur (väljes enligt särskilda instruktioner och i samråd med handledare).

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.