KURSPLAN
Examensarbete i psykologi, 15 högskolepoäng
Degree Project, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LEPP19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G2E
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva och förklara psykologisk forskning och psykologisk teoribildning
- beskriva och förklara psykologins vetenskapliga grund
- identifiera och definiera ett aktuellt personalvetenskapligt forskningsområde relaterat till psykologi
- med adekvata begrepp redogöra för och använda kvalitativa och kvantitativa metoder inom det psykologiska forskningsfältet

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att självständigt, skriftligt och muntligt, formulera och motivera ett valt problem utifrån olika kunskapsteoretiska, metodologiska och etiska överväganden
- visa förmåga att tillämpa valda teoretiska perspektiv
- visa förmåga att självständigt kunna samla och analysera empiriskt material utifrån vald metod
- visa förmåga att självständigt kunna framställa akademiskt korrekta texter
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att skriftligt och muntligt försvara ett självständigt arbete samt kritiskt granska vetenskaplig kvalitet i ett annat självständigt arbete
- visa förmåga att göra självständiga bedömningar utifrån forskningsetiska principer
- med grund i det egna arbetet kunna reflektera över kunskapens roll i samhället samt människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av handledning i grupp och individuellt samt avslutande seminarium.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 112,5 hp inom HR-programmet varav 52,5 hp av dessa ska vara inom psykologi inluderande godkänt resultat från Vetenskapsteori och metod, psykologi I, 7,5 hp och Tillämpningsarbete psykologi 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom ska kursen Vetenskapsteori och metod, psykologi II, 7,5 hp vara genomförd.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom ett individuellt skriftligt examensarbete. Betyget utgörs av ett sammanvägningsbetyg där examensarbetet inklusive revideringar av detsamma, opponering och försvar vid slutseminariet och graden av självständighet samt engagemang och deltagande i handledning ligger till grund.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Vetenskapsrådet. (2002 eller senare upplaga). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Dessutom tillkommer litteratur som berör ämnesområdet för uppsatsen.

Referenslitteratur
APA6-manualen: American Psychological Association (2010). Publication manual of the
American Psychological Association (6th Ed.). Washington, DC: American Psychological
Association. (270 s).

Bryman, Alan (2011 eller senare upplaga). Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl.
Malmö: Liber (690 sidor).

Bryman, Alan & Cramer, Duncan (2011 eller senare upplaga). Quantitative data analysis with
IBM SPSS 17, 18 & 19. A guide for social scientists. London: Routledge. 377 s. (valda delar).

Lyons, Evanthia & Coyle, Adrian (2016 eller senare upplaga). Analysing qualitative data in
psychology (2nd ed). London: Sage (370 sidor).

Thomas, Gary (2011 eller senare upplaga). How to do your case study. A guide for students and
researchers. London: Sage Publications (225 sidor).

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.