KURSPLAN
Svenska för Grundlärare F-3 II, 7,5 högskolepoäng
Swedish in Primary School F-3 II, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2013
Kurskod: | LF2N13 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2013-05-31 |
Gäller fr.o.m.: | 2013-08-19 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2014/2396-122 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (90%) och övrigt (10%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Kunskap och förståelseEfter avslutad kurs förväntas studenten
- visa kännedom om läs- och skrivundervisning i ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
- visa översiktlig kännedom om läs- och skrivundervisning i något annat land än Sverige samt de internationella uppföljningar av läsförståelse som finns
- kunna redogöra för några olika teorier om läs- och skrivlärande
- visa kunskap om olika strategier och arbetssätt för den första läs- och skrivundervisningen och hur dessa kan relateras till olika teoretiska perspektiv
- visa kunskap om läs- och skrivsvårigheter samt betydelsen av att arbeta för att förebygga att svårigheter uppstår
- kunna redogöra för olika sätt att kartlägga, bedöma och dokumentera elevers läs- och skrivutveckling
Färdighet och förmågaEfter avslutad kurs förväntas studenten
- visa grundläggande förmåga att planera och ansvara för den inledande läs- och skrivundervisningen utifrån elevers olika kunskaper och erfarenheter så att alla elever lär och utvecklas
- känna till och visa förmåga att kritiskt granska några läromedel för den första läs- och skrivundervisningen, inklusive IKT baserade arbetssätt
- visa förmåga att kartlägga, bedöma och dokumentera elevers tidiga läs- och skrivutveckling
- kunna redogöra för vad som kännetecknar en vetenskaplig artikel samt självständigt kunna genomföra informationssökning
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att relatera läs- och skrivundervisning till skolans värdegrund
- visa förmåga att tillämpa ett inkluderande perspektiv och skapa en god lärandemiljö för alla elever
- inse vikten av att få en god start på sin läs- och skrivutveckling för elevers självbild och fortsatta utveckling
Innehåll
Läs- och skrivundervisning i ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
Aktuella teorier och skilda perspektiv på grundläggande läs- och skrivutveckling
Strategier, arbetssätt och organisation för den första läs- och skrivundervisningen med automatiserad avkodning, läsförståelse samt lust och tilltro till den egna förmågan som mål
Barns olika erfarenheter, behov och förutsättningar i relation till val av arbetssätt i den första läs- och skrivundervisningen - förebyggande arbetssätt
Läs- och skrivsvårigheter
Handskrivning
Läromedel; IKT i läs- och skrivundervisningen
Dokumentation, kartläggning och bedömning av barns läs- och skrivlärande
Informationssökning av vetenskapliga artiklar inom området
Introduktion till verksamhetsförlagd utbildning
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser inom Grundlärarprogrammets termin 1, UVK 30 hp. Dessutom krävs godkända kurser inom Grundlärarpogrammet F-3, 30 hp, varav Svenska – Kommunikation och språk F-3 I, 7,5 hp, måste ingå, eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur ligger till grund för examination. Examination av de olika delmomenten i kursen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar av uppgifter individuellt och i grupp. De teoretiska momenten examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Behärskningen av språkliga normer och kommunikativ förmåga bedöms i individuella uppgifter och vid seminarier/redovisningar.
För betyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga delmoment. Därutöver krävs närvaro vid minst 75% av obligatoriska undervisningstillfällen.
För betyget Väl godkänd krävs utöver det som krävs för betyget Godkänd att individuell skriftlig tentamen blir bedömd som Väl godkänd. God språklig framställning samt korrekta referenser krävs.
Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student, publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursplan och litteraturlista gäller ht -13.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Kurslitteratur
Alatalo, Tarja (2011). Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3. Akademisk avhandling. Göteborgs universitet. http:hdl.handle.net/2077/25658 Kap. 1 -2, 50 s.
Andersson, Peggy m.fl. (2000). Spökägget. Att läsa och skriva i förskola och skola. Stockholm: Natur och
Kultur. 70 s.
Bergö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. 148 s.
Elbro, Carsten (2006). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. 219 s.
Keene, Ellin Oliver & Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Göteborg: Daidalos. 250 s.
Liberg, Caroline (odaterat) Elevers läs- och skrivutveckling. www.skolverket.se (Ingår i Betyg och bedömning, Utveckla din bedömarkompetens) 24 s.
Lundberg, Ingvar (2008) God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
110 s. (Välj en av två valbara böcker.)
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling, kartläggningar och Övningar. Stockholm: Natur & Kultur. 72 s. (Välj en av två valbara böcker.)
Pressley, Michael (2001). Comprehension Instruction: What Makes Sence Now, What Might Make Sence Soon. www.readingonline.org/articles/handbook/pressley/index.html
Santoro Edwards, Lane, Chard, David, Howard, Lisa & Baker, Scott (2008).
Making the very most of classroom read-alouds to promote comprehension and vocabulary in The Reading
Teacher. 61(5) s. 396-408, 13 s.
Skolverket (2007). Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. Myndigheten för skolutveckling.
www.skolverket.se 119 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket: Stockholm. www.skolverket.se
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm: Skolverket www.skolverket.se
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen. Skolverkets allmänna råd www.skolverket.se
Skolverket (2012). Nya språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Stockholm: Skolverket www.skolverket.se
Svärd, Ann-Katrin (2008). Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering. Akademisk avhandling. Stockholms universitet. Kap. 4-5 78 s.
Taube, Karin (odaterad). Negativ självbild blir ett hinder för ungas läsframgång. http:/ /www.skolverket.se/2.5248?page=search&website=&q=taube 3 s.
Hemsidor:
www.skolverket.se Prov och bedömning
www.spica.utv.miun.se/lasaochskriva
www.andrasprak.se
http:/ /www03.edu.fi/svenska/laromedel/nyabokstaverna/
www.nzcurriculum.tki.org.nz
Examensarbete inom lärarutbildning för skolåren F-3(6) inom området Svenska (väljs enligt anvisningar).
Referenslitteratur:
Druid Glentow, Birgitta (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Metodisk handbok. Stockholm: Natur och Kultur. 287 s.
Skolverket (2012) PIRLS 2011 Läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv. Rapport 381 www.skolverket.se
Svenska Akademiens ordlista
Språkriktighetsboken
Svenska skrivregler
Språkrådets hemsida
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. - Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping http://hj.se/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.