KURSPLAN
Svenska för Grundlärare F-3 II, 7,5 högskolepoäng
Swedish in Primary School F-3 II, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2013
Kurskod: LF2N13
Fastställd av: Utbildningsledare 2013-05-31
Gäller fr.o.m.: 2013-08-19
Version: 1
Diarienummer:HLK 2014/2396-122
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (90%) och övrigt (10%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studentenFärdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studentenVärderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten

Innehåll

Läs- och skrivundervisning i ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
Aktuella teorier och skilda perspektiv på grundläggande läs- och skrivutveckling
Strategier, arbetssätt och organisation för den första läs- och skrivundervisningen med automatiserad avkodning, läsförståelse samt lust och tilltro till den egna förmågan som mål
Barns olika erfarenheter, behov och förutsättningar i relation till val av arbetssätt i den första läs- och skrivundervisningen - förebyggande arbetssätt
Läs- och skrivsvårigheter
Handskrivning
Läromedel; IKT i läs- och skrivundervisningen
Dokumentation, kartläggning och bedömning av barns läs- och skrivlärande
Informationssökning av vetenskapliga artiklar inom området
Introduktion till verksamhetsförlagd utbildning

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser inom Grundlärarprogrammets termin 1, UVK 30 hp. Dessutom krävs godkända kurser inom Grundlärarpogrammet F-3, 30 hp, varav Svenska – Kommunikation och språk F-3 I, 7,5 hp, måste ingå, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur ligger till grund för examination. Examination av de olika delmomenten i kursen sker genom muntliga och skriftliga redovisningar av uppgifter individuellt och i grupp. De teoretiska momenten examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Behärskningen av språkliga normer och kommunikativ förmåga bedöms i individuella uppgifter och vid seminarier/redovisningar.
För betyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga delmoment. Därutöver krävs närvaro vid minst 75% av obligatoriska undervisningstillfällen.
För betyget Väl godkänd krävs utöver det som krävs för betyget Godkänd att individuell skriftlig tentamen blir bedömd som Väl godkänd. God språklig framställning samt korrekta referenser krävs.
Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student, publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursplan och litteraturlista gäller ht -13.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Kurslitteratur

Alatalo, Tarja (2011). Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3. Akademisk avhandling. Göteborgs universitet. http:hdl.handle.net/2077/25658 Kap. 1 -2, 50 s.
Andersson, Peggy m.fl. (2000). Spökägget. Att läsa och skriva i förskola och skola. Stockholm: Natur och
Kultur. 70 s.
Bergö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. 148 s.
Elbro, Carsten (2006). Läsning och läsundervisning. Stockholm: Liber. 219 s.
Keene, Ellin Oliver & Zimmerman, Susan (2003). Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare. Göteborg: Daidalos. 250 s.
Liberg, Caroline (odaterat) Elevers läs- och skrivutveckling. www.skolverket.se (Ingår i Betyg och bedömning, Utveckla din bedömarkompetens) 24 s.
Lundberg, Ingvar (2008) God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
110 s. (Välj en av två valbara böcker.)
Lundberg, Ingvar & Herrlin, Katarina (2005). God läsutveckling, kartläggningar och Övningar. Stockholm: Natur & Kultur. 72 s. (Välj en av två valbara böcker.)
Pressley, Michael (2001). Comprehension Instruction: What Makes Sence Now, What Might Make Sence Soon. www.readingonline.org/articles/handbook/pressley/index.html
Santoro Edwards, Lane, Chard, David, Howard, Lisa & Baker, Scott (2008).
Making the very most of classroom read-alouds to promote comprehension and vocabulary in The Reading
Teacher.
61(5) s. 396-408, 13 s.
Skolverket (2007). Att läsa och skriva - forskning och beprövad erfarenhet. Myndigheten för skolutveckling.
www.skolverket.se 119 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket: Stockholm. www.skolverket.se
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm: Skolverket www.skolverket.se
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen. Skolverkets allmänna råd www.skolverket.se
Skolverket (2012). Nya språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Stockholm: Skolverket www.skolverket.se
Svärd, Ann-Katrin (2008). Att säkerställa skriftspråklighet genom medveten arrangering. Akademisk avhandling. Stockholms universitet. Kap. 4-5 78 s.
Taube, Karin (odaterad). Negativ självbild blir ett hinder för ungas läsframgång. http:/ /www.skolverket.se/2.5248?page=search&website=&q=taube 3 s.
Hemsidor:
www.skolverket.se Prov och bedömning
www.spica.utv.miun.se/lasaochskriva
www.andrasprak.se
http:/ /www03.edu.fi/svenska/laromedel/nyabokstaverna/
www.nzcurriculum.tki.org.nz
Examensarbete inom lärarutbildning för skolåren F-3(6) inom området Svenska (väljs enligt anvisningar).
Referenslitteratur:
Druid Glentow, Birgitta (2006). Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter. Metodisk handbok. Stockholm: Natur och Kultur. 287 s.
Skolverket (2012) PIRLS 2011 Läsförmågan hos svenska elever i årskurs 4 i ett internationellt perspektiv. Rapport 381 www.skolverket.se
Svenska Akademiens ordlista
Språkriktighetsboken
Svenska skrivregler
Språkrådets hemsida
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. - Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping http://hj.se/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.