KURSPLAN
Handledning på forskarutbildningen - docentkurs, 7,5 högskolepoäng
Supervision Postgraduate Studies, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LFDS28
Fastställd av: Utbildningschef 2017-02-20
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-25
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 3
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för olika teorier, modeller och faser av forskarhandledning
- identifiera relationer mellan doktoranders lärprocesser och former av handledning
- ha förståelse för relationen mellan forskningsprocessens olika steg och handledning av doktoranders skrivprocess
- visa fördjupade insikter i förutsättningar och konsekvenser av handledning på forskarutbildningen

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- tillämpa relevant forskning om handledning vid observation och analys av handledningssituationer
- reflektera över examensmålen för forskarutbildningen och dess måluppfyllelse
- identifiera, kritiskt granska och problematisera centrala begrepp inom handledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- kritiskt reflektera över egna och andras förhållningsätt vid handledning av doktorander

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Doktorsexamen samt anställning som universitetslärare.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examinationen utgörs av två individuella skriftliga examinationsuppgifter som behandlar två teman.
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1): Forskning om handledning och doktoranders lär- och skrivprocess 3 hp
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2): Handledningssituationer på forskarutbildningen – förutsättningar och konsekvenser samt deltagande i examinationsseminarium 4,5 hp

För betyget G på hela kursen krävs G på båda examinationerna.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 13 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 24,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

BRJU (2019). Regulations and guidelines for first, second and third cycle education at Jönköping University. Jönköping, Jönköping University. ju.se/en/about-us/jonkoping-university/organisation/the-board-of-education-and-research-education/regulations-and-guidelines-for-education-at-jonkoping-university.html

DO (2016). The Discrimination Act. www.do.se/other-languages/english/

Eley, Adrian R., & Jennings, Roy (2005). Effective Postgraduate Supervision – Improving the Student/Supervisor Relationship. Open University, London, UK. 188 pages

Larsson, Staffan (2004). Joy and despair in writing. Nordisk Pedagogik, 24, 97-112. 15 pages

Lee, Anna (2015). Successful Research Supervision. Taylor Francis. E-book. 200 pages

Lindén, Jitka, Ohlin, Mats, & Brodin, Eva (2013). Mentorship, supervision and learning experience in PhD education. Studies in Higher Education 5(38), 639-662. 23 pages

Lovitts, Barbara, E. (2008). The transition to independent research. Who makes it, Who doesn’t, and Why. Journal of Higher Education, 79(3), 295-325. 31 pages

Rosenfield, Patricia L., & Kessel, Frank (2008). Closing Commentary: Fostering Interdisciplinary Research: The Way Forward. In Frank Kessel, Patricia L. Rosenfield & Norman B. Anderson (Eds.), Interdisciplinary Research: Case Studies from Health and Social Science (pp. 429-463). Oxford: Oxford University Press. E-book. 35 pages

Rowe, John W. (2008). Introduction: Approaching Interdisciplinary Research. In Frank Kessel, Patricia L. Rosenfield & Norman B. Anderson (Eds.). Interdisciplinary Research: Case Studies from Health and Social Science (pp. 3-12). Oxford: Oxford University Press. E-book. 10 pages

SFS 1992:1434. The Swedish Higher Education Act. Downloaded from www.uhr.se/en/start/laws-and-regulations/Laws-and-regulations/The-Swedish-Higher-Education-Act/

SFS 1993:100. The Higher Education Ordinance. Annex 2. Downloaded from www.uhr.se/en/start/laws-and-regulations/Laws-and-regulations/The-Higher-Education-Ordinance/

Swedish Research Council (2019). Conducting Ethical Research. www.vr.se/english/calls-and-decisions/grant-terms-and-conditions/conducting-ethical-research.html

UKÄ (2016, revised 2018). Guidelines for the evaluation of third-cycle programmes. Swedish Higher Education Authority. english.uka.se/download/18.305b44c9164124c6e2a226e/1530101497274/guidelines-evaluation-third-cycle-programmes.pdf

Wisker, Gina (2016). ’Marriages’ made in heaven or hell – supervisors and doctoral students working together. Wiley Exchanges. Our ideas, research and discussion blog. www.wiley.com/network/researchers/writing-and-conducting-research/marriages-made-in-heaven-or-hell-supervisors-and-doctoral-students-working-together

Zawadzki, Michal & Jensen, Tommy (2020). Bullying and the neoliberal university: A co-authored autoethnography. Management learning, 5(4), 398-413. 15 pages

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.