KURSPLAN
Förvaltningspolitik, 7,5 högskolepoäng
Public Policy, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LFPG19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-04-24
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: ST2
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för klassisk och modern offentlig förvaltning
- redogöra för svenska medborgares och folkvalda politikers koppling till förvaltningen, samt förbindelsen med EU

Färdighet och förmåga

- reflektera över politiska och administrativa institutioners uppbyggnad och samhälleliga funktioner

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska nya former för offentlig verksamhet och dess konsekvenser
- kritiskt reflektera över argumentation och retorik kring förvaltningspolitiska frågor och forskningsområden

Innehåll

• Statsvetenskapliga problemställningar kring förvaltningspolitisk organisering av samhället på olika nivåer
• Perspektiv på den förvaltningspolitiska processen
• Aktörsroller i den förvaltningspolitiska processen
• Kopplingen mellan förvaltning och demokrati
• Organisationsformer och perspektiv på byråkrati, förvaltning och administration
• Medlemskapet i EU och dess konsekvenser för förvaltningen

Undervisningsformer

Undervisningen sker på distans i form av streamade föreläsningar och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bäck, Henry, Erlingsson, Gissur O. & Larsson, Torbjörn (2016). Den svenska politiken – Strukturer, processer och resultat. (4. uppl.). Stockholm: Liber. 344 s.

Hill, Michael & Varone, Frederic (2016). The Public Policy Process. (7. uppl.). London and New York: Routledge. 400 s.

Montin, Stig & Granberg, Mikael (2013). Moderna kommuner. (4. uppl.). Malmö: Liber. 161 s.

Rothstein, Bo (Red.). (2014). Politik som organisation – förvaltningspolitikens grundproblem. (5. uppl.). Stockholm: SNS Förlag. 285 s.

Dessutom tillkommer artiklar och kompendier efter kursansvarigs anvisningar, ca 200 s.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.