KURSPLAN
Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund och verksamhetsförlagd utbildning I för förskollärare (UVK), 15 högskolepoäng
Preschool, School and the Teaching Profession based on Science and School Located Studies for Preschool Teachers (ES), 15 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LFSG17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-06-20
Reviderad av: Utbildningschef 2020-06-17
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet (70%) och verksamhetsförlagd utbildning (30%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1N

Innehåll

Kursen består av två delkurser:

Delkurs 1: Skola, yrke och läroplansteori i ett historiskt och samtida perspektiv, 10,5 högskolepoäng
Preschool, School, Teaching Profession and Curriculum Theory in a Historical and Contemporary Perspective, 10.5 credits

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 4,5 högskolepoäng
School Located Studies, 4.5 credits

Innehåll
Delkurs 1: Skola, yrke och läroplansteori i ett historiskt och samtida perspektiv, 10,5 högskolepoäng
Preschool, School, Teaching Profession and Curriculum Theory in a Historical and Contemporary Perspective, 10.5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- beskriva skolväsendets organisation, villkor och styrning
- redogör för och förklara skolväsendets värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna
- beskriva skolväsendet i ett historiskt och internationellt perspektiv
- beskriva läroplansteori och utbildningsfilosofi
- beskriva didaktikens grundläggande frågor

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- använda och tolka styrdokument för skolväsendet
- använda grundläggande förmåga att kommunicera som läraryrket kräver

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa förmåga att reflektera över skolväsendets roll i historiska och samhälleliga perspektiv
- relatera till skolväsendets värdegrund

InnehållDelkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 4,5 högskolepoäng
School Located Studies, 4.5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- visa förståelse för den vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet som verksamheten vilar på

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- under handledning planera och genomföra undervisning i begränsad omfattning
- på ett grundläggande sätt kommunicera som läraryrket kräver

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- reflektera över läraryrket och sitt yrkesval samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och färdigheter
- ett självkritiskt förhållningssätt och empatisk förmåga
- visa begynnande förståelse av ett professionellt förhållningssätt som utgår från kunskap om barns och elevers varierande behov och förskolans/skolans demokratiska uppdrag

Innehåll
Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser.

Examination
Examination sker genom skriftlig bedömning av VFU-lärare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd lärare från högskolan samt VFU-uppgifter.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genmföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter att VFU underkänts två gånger har studenten rätt att på begäran få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen.

Undervisningsformer

Föreläsningar, seminarier, grupplaborationer samt verksamhetsförlagd utbildning.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt student på förskollärarprogrammet vid Jönköping University.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom:
- Individuell skriftlig tentamen, del 1, 1 hp (U/G)
- Individuell skriftlig tentamen, del 2, 4,5 hp (U/G/VG)
- Grupplaborationer, 1 hp (U/G)
- Seminarier, 4 hp (U/G)
- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 4,5 hp, (U/G/VG)

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd i samtliga examinationsmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd i de examinationsmoment där detta betyg erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Gruppexaminationer kan i förekommande fall endast omexamineras nästa gång kursen genomförs.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen, del 11 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen, del 24,5 hpU/G/VG
Grupplaborationer1 hpU/G
Seminarier4 hpU/G
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)4,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Högskolan i Jönköping får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Bergman, Marina & Israelsson, Britt-Marie (2018). Att studera på högskolan. Lund: Studentlitteratur. 166 s.

Bie, Kristin (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerup. 94 s.

Engdahl, Ingrid, Ärelmalm-Hagsér, Eva (Red.) (2020). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. 286 s.

Lundgren, Ulf, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar, ca 250 s.

Skolverket (2018). Läroplan förskolan LPFÖ98. Reviderad 2018. Stockholm: Skolverket. 16 s.

Skolverket (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2013). Förskolan och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder. Stockholm: Skolverket. 124 s.

Utbildningsdepartementet (2006). Förskola i politiken – om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt. Stockholm: Regeringskansliet. 90 s.

SFS (2010:800). Skollagen. Stockholm: Norstedts juridik.

Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. 2 uppl. Malmö: Gleerup Utbildning AB. 213 s.

Aktuellt material från Skolverket, vetenskapliga artiklar och digitalt material tillkommer (ca 50 s.)

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referensmaterial
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 336 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.