KURSPLAN
Geografi, 15 högskolepoäng
Geography, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LGEG13
Fastställd av: Utbildningsledare 2014-03-17
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-25
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp: TV9
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala begrepp, teorier, metoder och frågeställningar i geografiämnet
- redogöra för grunderna för samhällets försörjning utifrån kultur- och naturförutsättningar inom perspektivet hållbar utveckling
- redogöra för jordens uppbyggnad och jordytans föränderlighet genom endogena och exogena processer
- redogöra för mineral- och bergartskännedom
- redogöra för klimatologi och vattnets kretslopp
- redogöra för geografiämnets didaktik i grundskolans årskurs 4-6 eller årskurs 7-9
- beskriva samhällets utveckling utifrån ett rumsligt perspektiv och ha insikt i nutida rumsliga processer såsom urbanisering, globalisering, befolkningsfördelning och migration
- redogöra för grundläggande kunskaper om geografiska metoder för att samla in, värdera, bearbeta och presentera geografiska data

Färdighet och förmåga

- reflektera ur ett geografiskt perspektiv och med koppling till geografiska begrepp kring samhällets utveckling utifrån ett rumsligt perspektiv och hållbar utveckling
- utveckla förmågan att utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv gestalta och anpassa ämnesstoff i geografiämnet i grundskolans årskurs 4-6 eller årskurs 7-9

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera om teorier rörande rumsliga processer samt samspelet mellan människa och miljö
- värdera regionala förutsättningar på olika platser med avseende på genus och hållbarhet
- problematisera, visa förmåga och förhållningssätt till närmiljön, vardagslivet, samhällets utveckling, urbanisering, globalisering, migration och hållbar utveckling som grund för lärande och identitetsbildning i skolan och i samhället

Innehåll

Delkurs 1, Natur- och kulturlandskap i teori och praktik, 7,5 hp
Physical and cultural landscape in theory and practice, 7.5 credits

Innehåll
• Grundläggande geografiska begrepp, problemställningar och undersökningsmetoder
• Jordens uppbyggnad samt hur jordytan formas av endogena och exogena processer
• Klimatologi, hydrologi och hur människan och människans aktiviteter påverkar och påverkas
• Geografiundervisningens innehåll och metod i grundskolans årskurs 4-6 och årskurs 7-9

Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2, Samhällsutvecklingen i ett rumsligt perspektiv, 7,5 hp
Societal development in a spatial perspective, 7.5 credits

Innehåll
• Introduktion till grundläggande geografiska begrepp, problemställningar och undersökningsmetoder
• Samhällets utveckling i ett rumsligt perspektiv, urbanisering och människans försörjning genom tiden
• Globalisering, migration och befolkningsförflyttningar
• Geografiska perspektiv på dagsaktuella frågeställningar som rör miljö, befolkning och utveckling
• Hållbart samhälle och grundläggande moment i genusgeografi
• Introduktion till kartografin och geografiska informationssystem (GIS)

Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Undervisningsformer

Kursen drivs på halvfart och genomförs som IT-baserad distansutbildning.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella inlämningsuppgifter, en i vardera delkurs.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För betyget Godkänd på inlämningsuppgiften krävs god språkbehandling i skrift och akademisk höjd. För betyget Väl godkänd krävs därutöver hög akademisk höjd på inlämningsuppgiften. För betyget Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på minst en av inlämningsuppgifterna.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Natur- och kulturlandskap i teori och praktik: Individuell skriftlig inlämningsuppgift7,5 hpU/G/VG
Samhällsutvecklingen i ett rumsligt perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen läses som fristående grundkurs och vänder sig till lärare i samhällsvetenskap och naturvetenskap, som vill bredda sin kompetens för behörighet till geografi årskurs 4-6, samt som en grundkurs för de som vill nå behörighet för årskurs 7-9. Kursen vänder sig även till de som är allmänt intresserade av geografi. De två kurserna integrerar både naturgeografiska och kulturgeografiska perspektiv i syfte att ge en helhetsbild.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur
Båth, Sten, Sanderoth, Ingrid & Werner, Margit (2020). Plats, identitet, lärande: närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur AB. 368 s. (3e upplagan).

Forsberg, Gunnel (2003). Genusforskning inom Kulturgeografin: en rumslig utmaning,
Högskoleverket, nationella sekretariatet för genusforskning. 58 s. Laddas ner från internet.

Knox, Paul & Marston, Sallie (2015). Human Geography. Places and regions in a global context. Pearson Education Limited. 200 s. (7e upplagan).

Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Skolverket. 20 s. Laddas ner från internet.

Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i geografi. Skolverket. 46 s. Laddas ner från internet.

Östman, Peter & Gardestrand Bengtsson, Mikael (2011). Geografi 1 och 2. Liber. 300 s.

Tillkommer artiklar 100 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Referenslitteratur

Forsberg, Gunnel (2009). I Planeringens utmaningar och tillämpningar. Liber. urval.

Gren, Martin & Hallin, Per-Olof (2003). Kulturgeografi - en ämnesteoretisk introduktion. Liber. urval.

Waugh, David (2009). Geography. An Integrated Approach. Nelson Thornes Ltd. urval.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen