KURSPLAN
Geografi för ämneslärare 7-9, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Geography for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LGEK10
Fastställd av: Utbildningschef 2019-11-27
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området (40%), samhällsvetenskapliga området (35%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: GN1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för geografiämnets framväxt, centrala begrepp och frågeställningar
- redogöra för grundläggande kunskap om jordens uppbyggnad och jordytans föränderlighet
- redogöra för hur jorden påverkas av människans brukande
- redogöra för kartan och dess uppbyggnad
- redogöra för grundläggande kunskaper i geografiska informationssystem (GIS)
- redogöra för och diskutera teorier och centrala begrepp kring landskapsförändringar i urbana och rurala miljöer
- redogöra för människans aktiviteter över tid, med koppling till natur och kulturlandskap
- redogöra för och förklara orsaken till befolkningens fördelning på jordklotet, migration, urbanisering, samt levnadsvillkor
- redogöra för och diskutera utvecklingsteorier och centrala begrepp
- redogöra för och ge exempel på olika perspektiv på globala flöden och länkar, som handel och skuld
- beskriva de resurser, aktörer och strukturer som är mest centrala för hushåll i det Globala Syd
- redogöra för innebörden av geografiämnets didaktik, med anpassning för undervisning i grundskolans årskurs 7-9
- redogöra för olika teoretiska tillvägagångssätt i geografididaktik

Färdighet och förmåga

- reflektera över frågor om hållbar utveckling i ett geografiskt perspektiv
- tillämpa grundläggande geografiska begrepp på kursens innehåll
- tolka och visa förmåga att läsa landskap ur naturgeografiskt perspektiv
- tillämpa färdigheter i att använda karta, Medie- och informationskunnighet (MKT) och GIS
- reflektera över landskapets förändring som ett resultat av ekonomiska, sociala, kulturella och politiska faktorer
- reflektera över lokala, nationella och globala sammanhang, likheter och skillnader
- söka information, kritiskt bearbeta och analysera utvecklingsdata som rör kursens problemställningar samt presentera dessa
- tillämpa kunskaper i geografiämnets didaktik
- tillämpa ett geografididaktiskt perspektiv genom att åskådliggöra och anpassa ämnesstoff i geografiämnet för undervisning i grundskolans årskurs 7-9

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera de geografiska förutsättningarna ur perspektivet naturresurser och hållbar utveckling
- granska och bedöma vetenskapliga förhållningssätt inom geografiska ämnesteoretiska perspektiv, med koppling till människans aktiviteter och påverkan på landskap
- kritiskt reflektera över vad utveckling kan innebära genom olika perspektiv på hållbar utveckling och orättvisa förhållanden i Nord och i Syd
- leda, bedöma och dokumentera elevers arbete inom geografiämnet i grundskolan och möta alla elever efter alla elevers olika förutsättningar och behov
- reflektera över samt kritiskt bedöma läromedel i geografi

Innehåll

Delkurs 1: Introduktion till geografi, 7,5 hp
Introduction to geography, 7.5 credits

Innehåll
• Geografiska begrepp och frågeställningar
• Ämnets framväxt och dess roll inom utbildning och forskning
• Jordens uppbyggnad samt endogena och exogena processer
• Introduktion till kartografin och geografiska informationssystem

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt en skriftlig inlämningsuppgift i grupp.

Delkurs 2: Natur- och kulturlandskap, 7,5 hp
Natural and cultural landscapes, 7.5 credits

Innehåll
• Rumsliga perspektiv på urbanisering och försörjning
• Natur- och kulturlandskap
• Globalisering, migration och urbanisering
• Befolkning, befolkningsförändringar och levnadsvillkor

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en skriftlig inlämningsuppgift i grupp.

Delkurs 3: Perspektiv på samhällsutveckling i Nord och Syd, 7,5 hp
Perspective on social development in North and South, 7.5 credits

Innehåll
• Perspektiv, teorier och strategier för utveckling och genus
• Globala flöden, länkar och dess effekter i Nord och Syd
• Hållbar utveckling, globalisering, fattigdom och försörjning

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift med en individuell redovisning.

Delkurs 4: Geografididaktik I, 7,5 hp
Geography didactics I, 7.5 credits

Innehåll
• Geografididaktikens grunder
• Geografiundervisningens innehåll i grundskolans årskurs 7-9

Examination och betyg
Delkursen examineras genom två seminarier.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom tre individuella skriftliga tentamina, två skriftliga inlämningsuppgifter i grupp, en indivduell skriftlig inlämningsuppgift med en individuell redovisning och två seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 20 hp.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Introduktion till geografi: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Introduktion till geografi: Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2,5 hpU/G
Natur- och kulturlandskap: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Natur- och kulturlandskap: Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2,5 hpU/G
Perspektiv på samhällsutveckling i Nord och Syd: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Perspektiv på samhällsutveckling i Nord och Syd: Individuell skriftlig inlämningsuppgift och individuell redovisning2,5 hpU/G/VG
Geografididaktik I: Seminarium 13,5 hpU/G/VG
Geografididaktik I: Seminarium 24 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på digital lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Introduktion till geografi, 7,5 hp
Getis, Arthur, Bjelland, Mark & Getis, Victoria (2017). Introduction to geography. (15. ed.) New York: McGraw-Hill Education. Kap. 1-3 och 7. Ca 100 sidor.

Gren, Martin & Hallin, Per-Olof (2003). Kulturgeografi: en ämnesteoretisk introduktion. Malmö: Liber. Ca 200 sidor.

Artiklar och kompendium om 100 sidor.

Referenslitteratur
Skolverket (2011 rev. 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 rev. 2019. Stockholm: Fritzes förlag. (Valda delar) 20 sidor.

Delkurs 2: Natur- och kulturlandskap, 7,5 hp
Getis, Arthur, Bjelland, Mark & Getis, Victoria (2017). Introduction to geography. (15. ed.) New York: McGraw-Hill Education. Kap. 5-7 och 9. Ca 130 sidor.

Knox, Paul L & Marston, Sallie A (2015) Seventh Edition. Human Geography. Places and regions in a global context. Pearson International Edition. 200 sidor.

Artiklar och kompendium om 200 sidor.

Referenslitteratur
Skolverket (2011 rev. 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 rev. 2019. Stockholm: Fritzes förlag. (Valda delar) 20 sidor.

Delkurs 3: Perspektiv på samhällsutveckling i Nord och Syd, 7,5 hp
Knox, Paul L & Marston, Sallie A (2015) Seventh Edition. Human Geography. Places and regions in a global context. Pearson International Edition. 200 sidor.

Momsen, Janet H. (2009). Gender and Development. London: Routledge. Ca 300 sidor.

Williams, Glyn, Meth, Paula & Willis, Katie (2014). Geographies of Developing Areas. The
Global South in a changing World. New York: Routledge. Ca 250 sidor.

Artiklar och kompendium om 100 sidor.

Referenslitteratur
Skolverket (2011 rev. 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 rev. 2019. Stockholm: Fritzes förlag. (Valda delar) 20 sidor.

Delkurs 4: Geografididaktik I, 7,5 hp
Gustafsson, Mikael (2017). Finns det på kartan?: om lärarstudenters förkunskaper i geografi. I: Rebecka Florin Sädbom, Mikael Gustafsson & Hans Albin Larsson (Red.), Framåt uppåt!: Samhällsdidaktiska utmaningar. Jönköping: Jönköping University. 19 sidor.

Jönsson, Anders & Odenstad, Christina (2014). Bedömning i SO: för grundskolan. Malmö: Gleerup. (i urval om cirka 30 sidor)

Odenstad, Christina (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena: för grundskolan. Malmö: Gleerup. (i urval om cirka 40 sidor)

Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten (2015). Plats, identitet, lärande. Närområdesstudier i skolan. Lund: Studentlitteratur. 150 sidor.

Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i geografi. Stockholm: Fritzes förlag. 39 s.
Artiklar och kompendium om 100 sidor.

Artiklar och kompendium om 100 sidor.

Referenslitteratur
Skolverket (2011 rev. 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 rev. 2019. Stockholm: Fritzes förlag. (Valda delar) 20 sidor.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.