KURSPLAN
Geografi för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
Geography for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | LGEK13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-10-12 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2023 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området (40%), samhällsvetenskapliga området (35%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | GN1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande geografiska perspektiv, begrepp och frågeställningar
- identifiera aktuell geografisk forskning
- redogöra för svenska kulturgeografiska och naturgeografiska förhållanden mot en internationell bakgrund avseende landskap, klimatologi, hydrologi, människors levnadsvillkor och aktiviteter
- redogöra för jordens uppbyggnad och jordytans föränderlighet genom endogena och exogena processer
- redogöra för mineral- och bergartkännedom
- redogöra för klimatologi och vattnets kretslopp
- redogöra för geografiska metoder inklusive kartografi och geografiska informationssystem
- redogöra för skolämnet geografi i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl historiska som samtida perspektiv
- redogöra för hur MIK-verktyg kan användas i olika lärandesituationer
Färdighet och förmåga
- tolka och reflektera över kulturgeografiska och naturgeografiska svenska förhållanden mot en internationell bakgrund
- använda grundläggande geografiska perspektiv och begrepp
- använda grundläggande geografiska metoder
- planera en lektion (-er) i ämnet geografi utifrån aktuella styrdokument och med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande, för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- använda observation som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som geografilärare
- använda sig av svenskt standardspråk på ett ändamålsenligt sätt i tal och skrift
- använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till situationen i synnerhet i professionssammanhang
- redogöra för estetiska lärprocesser i olika genrer och i olika medier för att bredda den ämnesdidaktiska repertoaren
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera relevanta aspekter av ämnesområdet inklusive avseende hållbar utveckling, rättvisa och jämställdhet
- kritiskt granska och utvärdera relevanta källor inom ämnesområdet
- kunna kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument
- reflektera över geografiämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- reflektera över sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erfarenhet, kursens innehåll och den framtida rollen som geografilärare
Innehåll
Delkurs 1: Introduktion till Geografi 7,5 hpInnehåll- Centrala geografiska perspektiv, begrepp och frågeställningar
- Geografins idéhistoria samt exempel på forskning i geografi
- Samhällsgeografiska perspektiv på människors levnadsvillkor i Sverige och i olika delar av världen inklusive ur ett genusperspektiv
- Jordens uppbyggnad samt hur jordytan formas av endogena och exogena processer
- Klimatologi och hydrologi
- Sårbara platser i ett hållbarhetsperspektiv
Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt två seminarier inklusive skriftlig och muntlig redovisning.
Delkurs 2: Geografi i teori och praktik I 7,5Innehåll- Grundläggande ämnesdidaktiska dimensioner för geografiämnet såsom geografi som skolämne nu och historiskt, styrdokument i undervisningen, planeringsstrategier, stoffurval, arbetssätt, redovisningsformer och bedömning
- Grundläggande kännedom om MIK-verktyg och hur dessa kan användas inom samhällskunskapsämnet
- Språk och estetiska lärprocesser
Examination
Delkursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter som examineras vid seminarier och en gruppredovisning.
Delkurs 3: Natur- och Kulturlandskap 7,5 hpInnehåll- Frågeställningar kring befolkning, befolkningsförändringar och resurser
- Rurala landskap och försörjning i Sverige och i andra delar av världen
- Markanvändning
- Urbana landskap och försörjning i Sverige och i andra delar av världen
- Relationer mellan människa, samhälle och miljö i ett hållbarhetsperspektiv inklusive ett genusperspektiv
Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig tentamen samt ett seminarium inklusive skriftlig och muntlig redovisning.
Delkurs 4: Geografiska metoder, 7,5 hpInnehåll- Grundläggande kunskaper om och träning i att använda geografiska metoder
- Introduktion till kartografi och geografiska informationssystem
- Källkritik
Examination
Delkursen examineras genom två skriftliga inlämningsuppgifter i grupp som redovisas muntligt i två seminarier.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Den didaktiska/metodiska undervisningen löper parallellt under hela kursen och examineras löpande genom seminarier och inlämningsuppgifter.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1+1a2, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina, tre seminarier, fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter, två skriftliga inlämningsuppgifter i grupp och en gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt på minst 19,5 hp.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Introduktion till Geografi: Individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Introduktion till Geografi: Seminarium I | 1,5 hp | U/G/VG |
Introduktion till Geografi: Seminarium II | 1,5 hp | U/G/VG |
Geografi i teori och praktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 3,5 hp | U/G/VG |
Geografi i teori och praktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 1 hp | U/G/VG |
Geografi i teori och praktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift III | 2 hp | U/G/VG |
Geografi i teori och praktik I: Gruppredovisning | 1 hp | U/G |
Natur- och Kulturlandskap: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Natur- och Kulturlandskap: Seminarium | 2,5 hp | U/G |
Geografiska metoder: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 2,5 hp | U/G/VG |
Geografiska metoder: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 2,5 hp | U/G/VG |
Seminarium | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1:
Jansund, Bodil, & Westermark, Åsa (2013). Tidsgeografi i undervisning för hållbar utveckling: En helhetsorienterad tankemodell. Geografiska Notiser, 71(1), 24-40.
Bjelland, Mark, Montello, Daniel, Fellmann, Jerome, Getis Arthur & Getis Judith (2019) ISE Human Geography, McGraw-Hill Education. Ca 200 sidor.
Gustafsson, Mikael (2017). Finns det på kartan?: om lärarstudenters förkunskaper i geografi. I: Rebecka Florin Sädblom, Mikael Gustafsson & Hans Albin Larsson (Red.), Framåt uppåt!: Samhällsdidaktiska utmaningar. Jönköping University. 19 s.
Getis, Arthur, Bjelland, Mark & Getis, Victoria (2017). Introduction to geography. (15. ed.), McGraw-Hill Education. Ca 200 sidor.
Geografilärarnas riksförbund. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Notiser, periodisk tidskrift för geografiämnet ca. 150 s.
SSAG | Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Annaler A, Physcal Geography och Geografiska Annaler B Human Geography. ca 150 s.
Kompletterande material och artiklar om ca. 200 sidor tillkommer.
Delkurs 2:
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap. Liber. 186 s.
Långström, Sture (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Studentlitteratur. 194 s.
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket.
Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i geografi. Fritzes förlag. 39 s.
Skolverket (2022) Kursplan för Geografi i grundskolan. Skolverket.
Kompletterande material och artiklar om ca. 200 sidor tillkommer.
Delkurs 3:
Knox, Paul L. (2015). Human geography: Places and regions in global context. Pearson, delar av boken läses. Ca 200 s.
eller
Bjelland, Mark, Montello, Daniel, Fellmann, Jerome, Getis Arthur & Getis Judith (2019) ISE Human Geography, McGraw-Hill Education. Ca 200 sidor.
Bjelland, Mark, Kaplan & David, Malinowski (2021) ISE Introduction to Geography, McGraw-Hill Education. Ca. 200 sidor.
Kompletterande material och artiklar om ca. 300 sidor tillkommer
Delkurs 4:
Sanderoth, Ingrid, Werner, Margit & Båth, Sten (2020) Plats, Identitet, lärande: Närområdesstudier i skolan. Studentlitteratur. 150 s.
Nicholas, Clifford, French, Shaun & Valentine, Gill (2013) Key Methods in Geography, second edition, Sage ca. 200s.
Geografilärarnas riksförbund. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Notiser, periodisk tidskrift för geografiämnet ca. 150 s.
SSAG | Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi. (2000-2022) Urval av artiklar ur Geografiska Annaler A, Physcal Geography och Geografiska Annaler B Human Geography. ca 150 s.
Kompletterande material och artiklar tillkommer om ca. 200 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.