KURSPLAN
Gitarr, sång och dans i förskolan, 15 högskolepoäng
Guitar, Voice and Dance in Preschool, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: LGFG11
Fastställd av: Utbildningsledare 2011-06-22
Gäller fr.o.m.: Ht2012
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Övrigt
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas de studerande
- ha utvecklat tekniska och teoretiska kunskaper i gitarrspelet, sången och dansen utifrån ett bredare didaktiskt perspektiv
- förstå sambandet mellan musik och lärande i ett bredare perspektiv

Innehåll

Undervisningsformer

Kursens undervisningsformer utgörs av föreläsningar i mindre och större grupper, gruppövningar, seminarier, handledning enskilt och i mindre grupp, egna studier och/eller i studiegrupper.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För betyget Godkänd krävs att kursens förväntade studieresultat tillgodogjorts och kan ge erforderlig bäring i en kommande yrkesroll.
För betyget Väl Gokänd krävs god kunskap inom kursens alla delar. Examination sker genom fortlöpande bedömning av¨redovisade praktiska och ämnesteoretiska moment och förutsätter obligatorisk närvaro.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Övrigt

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i gitarrspel, sång och dans, för att med dessa
medel stödja och stimulera barnet i dess utveckling.

Kurslitteratur

Jederlund Ulf (2002). Musik och språk. Runa förlag. 160 sid.
Bjorkvold, J-R (2005). Den musiska människan. (reviderad upplaga)Runa förlag. 351 s.
Uddén Berit (2004). Tanke-visa-språk. Studentlitteratur AB. 152 sid.
Utbult Jan, Åhlund Pia (2009) Spela gitarr. Musikskolan .se. 52 sid.
Forskningsrapporter, referenslitteratur samt kompendier med övningar.