KURSPLAN
Högskolepedagogik, grundläggande, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning in Higher Education, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2013
Kurskod: LGHD17
Fastställd av: VD 2008-03-17
Version: 1
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten ha fördjupat sin kunskap om:
- pedagogikens och lärandets historia; universitetets idéhistoria
- undervisning – inlärning – lärande; grundläggande teoribildning och praktiska konsekvenser
- presentationsteknik med hjälp av modern teknik, den didaktiska rösten – talet – kroppen, retorikens elementa och personlighetens didaktik
- genomförande av undervisning; olika metoder, kursledning, skilda examinationsformer och pedagogisk kommunikation
- Ämnesspecifik didaktik versus allmändidaktik

Innehåll

Undervisningsformer

Lärande sker genom föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier, gruppövningar och enskilt arbete.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen omfattande 180 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examinationen grundar sig på helhetsbedömning av prestationerna. För betyget Godkänd krävs dels
godkända resultat på muntliga och/eller skriftliga uppgifter, dels aktivt deltagande i kursen. Efter avslutad och godkänd kurs utfärdas kursintyg.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Kursvärdering

I anslutning till kursens avslutning erbjuds kursdeltagarna att skriftligen avge sina synpunkter på kursens innehåll, litteratur, undervisning, examination, egna insatser etc. med möjlighet att föreslå förändringar. En sammanställning av synpunkterna kommer att finnas tillgänglig hos kursansvarig.

Övrigt

Kursen syftar till att deltagarna skall utveckla grundläggande pedagogisk/didaktisk kunskap och kom-
petens i högskolepedagogiskt arbete, som förutsättning för att bedriva akademiskt lärande i enlighet med de krav som ställs i nationella och lokala styrinstrument för högre utbildning.
Kursen ingår i ett program för högskolans lärare omfattande 22,5 högskolepoäng fördelade på tre kurser om vardera 7,5 poäng. Kurserna ingår i en pedagogisk meritportfölj. Denna kurs utgör del 1.

Kurslitteratur

Valbar litteratur ur nedanstående:
Bondestam, F. (2003). Könsmedveten pedagogik för universitetslärare – en introduction. Uppsala
universitet.
Bowden, J. & Marton, F. (1998) The University of Learning Beyond Quality and Compe tence in
Higher Education
. London: Kogan Page.
Delanty, G. (2001) Challenging Knowledge. The University in the Knowledge Society. Buckingham: Open University Press.
Gibbs, G. & Habeshaw, T. (1997) Preparing to teach. An introduction to effective teaching in higher
education
. Bristol: Technical and Educational Services Ltd.
Hannan, A. (2000)Innovating in Higher Education, Teaching, Learning and Institutional Cultures.
Buckingham: Open University Press.
Hartman, S. G. (1993) Handledning. Linköping: Universitetet i Linköping, Lärarutbildningen.
Skapande vetande. Rapport nr 17, 1993.
Hemlin, B. (1999) Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga … Frågor och svar om hur man håller en vettig presentation. Stockholm: Esper

Högskoleverket. Pedagogisk skicklighet och pedagogiska meriter – historik & praktik. Stockholm: Högskoleverkets rapportserie 2000:18 R
Marton, F. (red) (1998) Hur vi lär. Stockholm: Prisma
Ramsden, P. (1996)Learning to Teach in Higher Education. London & New York: Routledge
Schön, D.A. (1983) The reflective practitioner - how professionals think in action, New York: Basic Books.
Schön, D.A. (1987) Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Walker, M. (2001)Reconstructing Professionalism in University Teaching. Teachers and Learners in Action. Buckingham: Open University Press
Diverse särtryck