KURSPLAN
Genus och kultur i ett globalt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Gender and Culture in a Global Perspective, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LGKG10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-20
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FU1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för teorier kring social konstruktion av genus
- redogöra för olika metoder inom genusforskning
- beskriva hur genus konstrueras på olika sätt genom fallstudier från olika samhällen i världen
- förklara hur uppfattningar om kön och genus har förändrats över tid i ett globalt perspektiv

Färdighet och förmåga

- relatera synen på genus till sociala, kulturella och politiska processer i ett globalt perspektiv
- jämföra hur synen på genus skiljer sig åt mellan olika samhällen
- reflektera över hur genus påverkar sociala identitetsprocesser och vardagsliv i olika delar av världen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- diskutera hur genus konstrueras, förhandlas och förändras i vardags- och arbetsliv i olika delar av världen
- problematisera förhållandet mellan genus, sexualitet och sociala processer i olika delar av världen

Innehåll

• Konstruktion och förändring av genus över tid och mellan olika platser
• Teoribildningar och metoder inom forskningsfälten genus och globalisering
• Fallstudier på temat genus från olika delar av världen

Undervisningsformer

Undervisningen sker på distans via kursens digitala lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga inlämningsuppgifter och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 13 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 24,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Abu-Rabia-Queder, Sarab & Weiner-Levy, Naomi (2008). Identity and gender in cultural transitions: returning home from higher education as “internal immigration” among Bedouin and Druze women in Israel. Social Identities. Vol 14, No 6. s. 665-682. (17 s.)

Aciksöz, Salih Can (2012). Sacrificial limbs of sovereignty. Disabled veterans, masculinity, and national politics in Turkey. Medical Anthropology Quarterly. Vol 26, Issue 1. s. 4-25. (21 s.)

Allan, Alexandra Jane (2009). The importance of being a “lady”: hyper-femininity and heterosexuality in the private, single-sex primary school. Gender and Education. Vol 21, No 2. s. 145-158. (13 s.)

Donkersloot, Rachel (2011). Gendered and generational experiences of place and power in the rural Irish landscape. Gender, Place & Culture: A Journal of Feminist Geography. Vol 19, No 5. s. 578-599. (21 s.)

Dyson, Jane (2015). Life on the hoof: gender, youth, and the environment in the Indian Himalayas. Journal of the Royal Anthropological Institute. Vol 21. s. 49-65. (16 s.)

Ellsworth, Ryan M., Bailey, Drew H., Hill, Kim R., Hurtado, A- Magdalena & Walker, Robert S. (2014). Relatedness, co-residence and shared fatherhood among Ache foragers of Paraguay.
Current Anthropology. Vol 55, No 5. s. 647-653. (6 s.)

Froyum, Carissa M. (2013). Leaving the street alone: Contesting street manhood as a gender project. Journal of Gender Studies. Vol 22, No 1. s. 38-53. (15 s.)

Geoffrion, Karine (2013). Ghanian youth and festive transvestism. Culture, Health & Sexuality. Vol 15, No S1. s. 48-61. (13 s.)

Goncalves, Helen, Souza, Ana D., Tavares, Patrícia A., Cruz, Suélen H. & Béhague, Dominique
P. (2011). Contraceptive medicalisation, fear of infertility and teenage pregnancy in Brazil.
Culture, Health & Sexuality. Vol 13, No 2. s. 201-215. (14 s.)

Hafez, Sherine (2012). No longer a bargain: women, masculinity, and the Egyptian uprising.
American Ethnologist. Vol 39, No 1. s. 37-42. (5 s.)

He, Chengzou (2013). Performance and the politics of gender: transgender performance in contemporary Chinese films. Gender, Place & Culture: A Journal of Feminist Geography. Vol 21, No 5. s. 622-636. (14 s.)

High, Casey (2010). Warriors, hunters, and Bruce Lee: gendered agency and the transformation of Amazonian masculinity. American Ethnologist. Vol 37, No 4. s. 753-770. (17 s.)

Jackson, Carolyn (2010). “I've been sort of laddish with them…one of the gang”: teachers’ perceptions of “laddish” boys and how to deal with them. Gender and Education. Vol 22, No 5. s. 505-519. (14 s.)

Kronsell, Annica (2005). Gendered practices in institutions of hegemonic masculinities. Reflections from feminist standpoint theory. International Feminist Journal of Politics. Vol 7, No 2. s. 280-298. (18 s.)

Koshravi, Shahram (2009). Displaced masculinity: gender and ethnicity among Iranian men in Sweden. Iranian Studies. Vol 42, No 2. s. 591-609. (18 s.)

Kvande, Elin (2002). Doing masculinities in organizational restructuring. NORA. Vol 10, No 1. s. 16-25. (9 s.)

Lahelma, Elina (2005). Finding communalities, making differences, performing masculinities: reflections of young men on military service. Gender and Education. Vol 17, No 3. s. 305-317. (12 s.)

McNiel, Jamie N., Harris, Deborah A. & Fondren, Kristi M. (2012). Women and the wild: Gender socialization in wilderness recreation advertising. Gender Issues. Vol 29. s. 39-55. (16 s.)

Mitsuhashi, Junko (translated by Kazumi Hasegawa) (2006). The transgender world in contemporary Japan: the male to female cross-dressers’ community in Shinjuku. Inter-Asia Cultural Studies. Vol 7, No 2. s. 202-227. (25 s.)

Oware, Matthew (2011). Decent Daddy, imperfect Daddy: Black male rap artists’ views of fatherhood and the family. Journal of Afro American Studies. Vol 15. s. 327-351. (24 s.)

Persson, Alma (2010). “Forward, men!”Gender and military practice in a peacekeeping unit.
Tidskrift för genusvetenskap. Nr 1–2. s. 145–164. (19 s.)

Ramberg, Lucinda (2013). Troubling kinship: sacred marriage and gender configuration in South India. American Ethnologist. Vol 40, No 4. s. 661-675. (14 s.)

Soulliere, Danielle M. (2006). Wrestling with masculinity: Messages about manhood in the WWE. Sex Roles. Vol 55. s. 1-11. (10 s.)

Stachowitsch, Saskia (2013). Professional soldier, weak victim, patriotic heroine. Gender Ideologies in debates on women´s military integration in the US. International Feminist Journal of Politics. Vol 15, No 2. s. 157-176. (19 s.)

Vanderlinden, Lisa K. (2009). German genes and Turkish traits: Ethnicity, infertility, and reproductive politics in Germany. Social Science & Medicine. Vol 69. s. 266-273. (7 s.)

Vieira Garcia, Roberto Marcos (2009). Identity as “patchwork”: aspects of identity among low- income Brazilian travestis. Culture, Health & Sexuality. Vol 11, No 6. s. 611-623. (12 s.)

Waitt, Gordon & Warren, Andrew (2008). “Talking shit over a brew after a good session with your mates”: surfing, space and masculinity. Australian Geographer. Vol 39, No 3. s. 353-365. (12 s.).

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen