KURSPLAN
Globala miljö- och rättvisefrågor, 7,5 högskolepoäng
Global Environment and Development, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2011
Kurskod: LGMA17
Fastställd av: VD 2008-01-17
Gäller fr.o.m.: HT 2011 Reviderad 2009-01-26
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp: MV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas de studerande
- kunna diskutera villkor för hållbar utveckling
- ha förmåga att översiktligt redogöra för grundläggande ekologiska begrepp samt att sammanfatta människans relation till ekologiska skeenden och naturresurser i ett historiskt perspektiv
- översiktligt kunna beskriva globala miljöeffekter orsakade av mänsklig verksamhet samt att kunna relatera dessa till såväl orsaker och konsekvenser som hur de hanteras av myndigheter och ideella organisationer
- kunna redogöra för olika metoder att värdera hållbarhet samt strategier att nå en hållbar utveckling
- ha utvecklat ett etiskt och kritiskt förhållningssätt till samhällsutvecklingen ur såväl rättvise- och jämställdhetsperspektiv som med avseende på resursanvändning och miljöpåverkan
- kunna analysera globala konflikter ur såväl ekologiska, ekonomiska som kulturella perspektiv.

Innehåll

Undervisningsformer

Lärandet sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Kursen genomgörs i form av distansundervisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

För godkänt resultat krävs

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Kursvärdering

Kursen utvärderas kontinuerligt under kursens gång samt sammantagen skriftlig utvärdering vid kursens slut.

Övrigt

Kursen behandlar hållbar utveckling utifrån såväl ekologiskt som socialt och ekonomiskt perspektiv och syftar till att ge ökad medvetenhet om globala hållbarhetsfrågor.

Kurslitteratur

Brown, Lester R (2008). Plan B 3.0. Uppdrag: Rädda jorden! Stockholm: Addera förlag, 310 s

Naturvårdsverket (2007). Monitor 20. En ännu varmare värld. Naturvårdsverket, 170 s
Nordström, Anders (2005). Dricksvatten för en hållbar utveckling. Studentlitteratur, 125 s
UNDP (2007). Blir världen bättre? UNDP: Stockholm. Pdf-dokument, 76 s

Aktuell debattlitteratur (enligt anvisningar i studieplanen), 200 – 300 s
Dessutom tillkommer Internetsidor, rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, max 300