KURSPLAN
Genus och andra maktordningar, 7,5 högskolepoäng
Gender and Other Power Orders, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LGMN19 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-11-26 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2019 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur genus och andra maktordningar uttrycks och påverkar samhälls- och arbetsliv
Färdighet och förmåga
- kartlägga bristande jämlikhet i arbetslivet
- reflektera över och tillämpa strategier för jämlikhet i arbetslivet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur egna och andras föreställningar om genus och andra maktordningar såväl kan försvåra som underlätta arbetet med att realisera jämlikhet i arbetslivet
Innehåll
- Kön och genus som begrepp
- Diskrimineringslagen
- Intersektionalitet/sociala maktordningars samverkan
- Jämlikhet och jämställdhet
- Metoder och strategier för jämlikhetsarbete
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 112,5 hp inom HR-programmet varav godkänt resultat från Vetenskapsteori och metod I, 7,5 hp och Tillämpningsarbete 7,5 hp ska ingå eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i grupp och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp | 3 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen kan även ingå i huvudområdet Företagsekonomi.
Kurslitteratur
Acker, Joan (1992). Gendering organizational theory. In A. Mills & P. Tancred (Eds.), Gendering Organizational Analysis (pp. 248-260). London: Sage. 12 sidor
Ahl, Helene (2017). Det nödvändiga jämställdhetsarbetet i Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 137-150). Lund: Studentlitteratur. 13 sidor
Aktas, Vezir & Persson, Roland S. (2017). Fel person på fel plats: om högutbildade invandrare på den svenska arbetsmarknaden. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid.191-206). Lund: Studentlitteratur. 15 sidor
Andersson Tegnér, Lisa, Andersson, Matilda & Ohlsson Sandahl, Frida (2018). Diskrimineringslagen - Handbok för chefer. Helsingborg: Komlitt. 130 sidor
Boström, Ann-Kristin (2017). Generationsgnissel på arbetsplatsen. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 163-176). Lund: Studentlitteratur. 13 sidor.
Calás, Marta B. & Smircich, Linda (2006). From the 'Woman's Point of View' Ten Years Later: Towards a Feminist Organization Studies. In S. Clegg, C. Hardy, T. Lawrence & W.R. Nord (Eds.), Handbook of Organization Studies. (pp. 284-34). London: Sage. 50 sidor
Connell, Robert William & Messerschmidt, James W. (2005). Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Gender and Society, 19(6), 829-859. 30 sidor
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (2016). Ett delat samhälle - makt, intersektionalitet och social skiktning. Malmö: Liber. 224 sidor
Engström, Lars Einar (2005). En sexists bekännelser. Uppsala: Uppsala Publishing House. 127 sidor
Hedegaard, Joel & Hugo, Martin (2017). Funktionsdugliga arbetsplatser för personer med Funktionsnedsättning i H. Ahl, I. Bergmo Prvulovic & K. Kilhammar (Red.), Hr - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 219–235). Lund: Studentlitteratur. 16 sidor
Sandahl, Frida (2017). Heteronormer, HBTQ och queer på arbetpslatsen. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 151-162). Lund: Studentlitteratur. 11 sidor.
Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia & Linghag, Sophie (2018). Det ordnar sig - Teorier om organisation och kön. Lund: Studentlitteratur. 356 sidor
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Referenslitteratur
Statistiska Centralbyrån (2018). På tal om kvinnor och män - Lathund om jämställdhet 2018. Örebro: Statistiska Centralbyrån.
Svensk författningssamling (2008). Diskrimineringslag (2008:567). Stockholm: Socialdepartementet.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.