KURSPLAN
Genus och andra maktordningar, 7,5 högskolepoäng
Gender and Other Power Orders, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LGMN19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-26
Reviderad av: Utbildningschef 2020-01-14
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för hur genus och andra maktordningar uttrycks och påverkar samhälls- och arbetsliv

Färdighet och förmåga

- kartlägga bristande jämlikhet i arbetslivet
- reflektera över och tillämpa strategier för jämlikhet i arbetslivet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över hur egna och andras föreställningar om genus och andra maktordningar såväl kan försvåra som underlätta arbetet med att realisera jämlikhet i arbetslivet

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 112,5 hp inom HR-programmet varav godkänt resultat från Vetenskapsteori och metod I, 7,5 hp och Tillämpningsarbete 7,5 hp ska ingå eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i grupp och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp3 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen kan även ingå i huvudområdet Företagsekonomi.

Kurslitteratur

Acker, Joan (1992). Gendering organizational theory. In A. Mills & P. Tancred (Eds.), Gendering Organizational Analysis (pp. 248-260). London: Sage. 12 sidor

Ahl, Helene (2017). Det nödvändiga jämställdhetsarbetet i Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 137-150). Lund: Studentlitteratur. 13 sidor

Aktas, Vezir & Persson, Roland S. (2017). Fel person på fel plats: om högutbildade invandrare på den svenska arbetsmarknaden. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid.191-206). Lund: Studentlitteratur. 15 sidor

Andersson Tegnér, Lisa, Andersson, Matilda & Ohlsson Sandahl, Frida (2018). Diskrimineringslagen - Handbok för chefer. Helsingborg: Komlitt. 130 sidor

Boström, Ann-Kristin (2017). Generationsgnissel på arbetsplatsen. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 163-176). Lund: Studentlitteratur. 13 sidor.

Calás, Marta B. & Smircich, Linda (2006). From the 'Woman's Point of View' Ten Years Later: Towards a Feminist Organization Studies. In S. Clegg, C. Hardy, T. Lawrence & W.R. Nord (Eds.), Handbook of Organization Studies. (pp. 284-34). London: Sage. 50 sidor

Connell, Robert William & Messerschmidt, James W. (2005). Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Gender and Society, 19(6), 829-859. 30 sidor

Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (2016). Ett delat samhälle - makt, intersektionalitet och social skiktning. Malmö: Liber. 224 sidor

Engström, Lars Einar (2005). En sexists bekännelser. Uppsala: Uppsala Publishing House. 127 sidor

Gillberg, Nanna (2018). Jag har aldrig märkt att kön har haft någon betydelse. Lund: Studentlitteratur. 143 sidor

Hedegaard, Joel & Hugo, Martin (2017). Funktionsdugliga arbetsplatser för personer med Funktionsnedsättning i H. Ahl, I. Bergmo Prvulovic & K. Kilhammar (Red.), Hr - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 219–235). Lund: Studentlitteratur. 16 sidor

Sandahl, Frida (2017). Heteronormer, HBTQ och queer på arbetpslatsen. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic & Karin Kilhammar (Red.), HR - Att ta tillvara mänskliga resurser (sid. 151-162). Lund: Studentlitteratur. 11 sidor.

Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia & Linghag, Sophie (2018). Det ordnar sig - Teorier om organisation och kön. Lund: Studentlitteratur. 356 sidor

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Referenslitteratur
Statistiska Centralbyrån (2018). På tal om kvinnor och män - Lathund om jämställdhet 2018. Örebro: Statistiska Centralbyrån.

Svensk författningssamling (2008). Diskrimineringslag (2008:567). Stockholm: Socialdepartementet.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen