KURSPLAN
Globala utmaningar: introduktion till Globala studier, 7,5 högskolepoäng
Global challenges: introduction to Global Studies, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: LGUG15
Fastställd av: Utbildningschef 2015-04-15
Gäller fr.o.m.: Hösten 2024
Version: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FU1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för den aktuella världsordningen, dess aktörer och historiska framväxt
- redogöra för centrala samhällsvetenskapliga perspektiv och begrepp kring globalisering och internationella relationer
- redogöra för centrala freds-, rättvise- och hållbarhetsutmaningar
- ha grundläggande kunskaper om om vetenskapligt förhållningssätt och akademiskt skrivande

Färdighet och förmåga

- kritiskt reflektera över centrala begrep och teorier om globalisering och internationella relationer
- tillämpa informatonssökning och bearbeta data avseende kursens problemställningar samt presentera sådan muntligt och skriftligt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt diskutera och värdera information kring de frågeställningar som kursen behandlar
- kritiskt reflektera över ett vetenskapligt förhållningssätt och etiska dileman

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarium och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgften.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Baylis, John; Smith, Steve & Owens, Patricia (ed.). (2023). The Globalization of World Politics (9th edn). Oxford: Oxford University Press. Urval.

Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. Urval.

Diamond, Jared (2017). Guns, Germs and Steel: The fates of Human Societies. New York: W. W. Norton & Co. (Någon av upplagorna eller E-boken eller den svenska utgåvan Vete, vapen och virus från 2020). 450 s.

Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2021). Sociologi. Lund: Studentlitteratur. Urval.

Potter, Robert; Binns, Tony; Elliot, Jennifer A.; Nel, Etienne & Smith, David W. (2018). Geographies of Development: An introduction to development studies. New York: Routledge. Urval.

de Vylder, Stefan (2013). Utvecklingens drivkrafter: Om fattigdom, rikedom och rättvisa i världen. Stockholm: Forum Syds förlag. Del 1 och 2. 82 s.

Öberg, Joakim (2021). Avkoloniseringen och dess drivkrafter: Asien och Afrika. (Opublicerat manuskript, tillhandahålles av institutionen). 100 s.

Kompendium och artiklar samt referenslitteratur tillkommer.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen