KURSPLAN
Gränser ur ett socialt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Borders from a Social Perspective, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LGVG10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-20
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FU1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för teorier om den sociala och fysiska konstruktionen av gränser mellan och inom länder
- beskriva några aktuella gränsområden i världen och deras sociala och politiska sammanhang

Färdighet och förmåga

- relatera skapandet av gränser till olika globaliseringsprocesser
- jämföra olika gränsområdens utveckling och förändring över tid
- reflektera över hur gränser påverkar människors identitetsprocesser och uppfattningar om andra människor

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- diskutera hur gränser relaterar till geopolitiska förändringar i regionala och globala perspektiv
- problematisera förhållandet mellan gränser, identiteter, globalisering och migration

Innehåll

• Social och fysisk konstruktion av gränser mellan och inom länder
• Migration, gränser och identiteter i ett globaliseringsperspektiv

Undervisningsformer

Undervisningen sker på distans via kursens digitala lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga inlämningsuppgifter och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 13 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 24,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Aguirre, Adalberto Jr., Rodriguez, Edgar & Simmers, Jennifer K. (2011). The Cultural Production of Mexican Identity in the United States: An Examination of the Mexican Threat Narrative. Social Identities. Vol 17, No 5. s. 695-707. (12 s.)

Clement, Raquel & Grant, Jill L. (2012). Enclosing Paradise: The Design of Gated Communities in Barbados. Journal of Urban Design. Vol 17, Issue 1. s. 43-60. (18 s.)

Dagbanja, Dominic Npoanlari (2019). The Invisible Border Wall in Australia. UCLA Journal of International Law & Foreign Affairs. Vol 23, Issue 2. s. 221-265. (44 s.)

Dagtas, Seçil (2018). Inhabiting Difference across Religion and Gender: Displaced Women's Experiences at Turkey's Border with Syria. Refuge. Vol 34, Issue 1. s. 50-59. (9 s.)

Dell’Agnese, Elena (2005). The US-Mexico Border in American Movies: A Political Geography Perspective. Geopolitics. Vol 10, s. 204-221. (17 s.)

Dell’Agnese, Elena (2015). “Welcome to Tijuana”: Popular Music on the US–Mexico Border.
Geopolitics. Vol 20. s. 171–192. (21 s.)

Dikomitis, Lisa (2005). Three Readings of a Border. Greek Cypriots Crossing the Green Line in Cyprus. Anthropology Today. Vol 21, No 5. s. 7-12. (5 s.)

Dionigi, Filippo (2019). The Syrian Refugee Crisis in the Kurdish Region of Iraq: Explaining the Role of Borders in Situations of Forced Displacement. International Migration. Vol 57, Issue 2. s. 10-31. (22 s.)

Ergun, Ayça & Kulkul, Ceren (2019). Defining semi-public space: a case study in the gated communities of Yasamkent, Ankara. Turkish Studies, Vol 20, Issue 5. s. 776-793. (17 s.)

Finger, Anke (2005). “Hello Willy, Good Bye Lenin!”: Transitions of an East German Family.
South Central Review. Vol 22, No 2. s. 39-58. (19 s.)

Gormley-Heenan, Cathy. & Aughey, Arthur. (2017). Northern Ireland and Brexit: Three effects on ‘the border in the mind’. British Journal of Politics and International Relations. Vol 19, Issue 3. s. 497-511. (15 s.)

Grewcock, Michael (2014). Australian border policing: regional ‘solutions’ and neocolonialism.
Race & Class. Vol 55, Issue 3. s. 71-78. (6 s.)

Kelly, Meghan (2019). Mapping Syrian Refugee Border Crossings: A Feminist Approach.
Cartographic Perspectives. Issue 93. s. 34-64. (31 s.)

Komarova, Milena & Hayward, Katy (2019). The Irish Border as a European Union Frontier: The Implications for Managing Mobility and Conflict. Geopolitics. Vol 24, No 3. s. 541-564 (13 s.)

Koskela, Hille (2010). Did You Spot an Alien? Voluntary Vigilance, Borderwork and the Texas Virtual Border Watch Program. Space and Polity. Vol 14, No 2. s. 103-121. (18 s.)

Lloyd, Kate, Suchet-Pearson, Sanie, Wright, Sarah & Burrawanga. Lak Lak (2010). Stories of Crossings and Connections from Bawaka, North East Arnhem Land, Australia. Social & Cultural Geography. Vol 11, No 7. s. 701-717. (16 s.)

Maksimovic, Maja (2017). Unattainable past, unsatisfying present – Yugonostalgia: an omen of a better future? Nationalities Papers. Vol 45, Issue 6. s. 1066-1081. (16 s.)

Moret, Joëlle (2016). Cross-border mobility, transnationality and ethnicity as resources: European Somalis’ post-migration mobility practices. Journal of Ethnic & Migration Studies. Vol 42, Issue 9. s. 1455-1472. (18 s.)

Nash, Catherine & Reid, Bryonie (2010). Border Crossings: New Approaches to the Irish Border.
Irish Studies Review. Vol 18, No 3. s. 265-284. (19 s.)

Pallister-Wilkins, Polly (2015). Bridging the Divide: Middle Eastern Walls and Fences and the Spatial Governance of Problem Populations. Geopolitics. Vol 20, Issue 2. s. 438- 459. (22 s.)

Parla, Ayse (2009). Remembering Across the Border: Postsocialist Nostalgia among Turkish Immigrants from Bulgaria. American Ethnologist. Vol 36, No 4. s. 750-767. (16 s.)

Pope Fischer, Lisa (2017). Washing Machine Races, Gulag Pizza, and McLenin Kitschifcation in Post-Socialist Hungary. Ethnos: Journal of Anthropology. Vol 82, Issue 2. s. 331-365. (35 s.)

Pow, Choon-Piew (2009). Public Intervention, Private Aspiration: Gated Communities and the Condominisation of Housing Landscapes in Singapore, Asia Pacific Viewpoint. Vol 50, No 2. s. 215-227. (12 s.)

Rosen, Gillad & Razin, Eran (2009). The Rise of Gated Communities in Israel: Reflections on Changing Urban Governance in a Neo-liberal Era. Urban Studies. Vol 46, No 8. s. 1702-1722. (20 s.)

Rosiére, Stéphane & Jones, Reece (2012). Teichopolitics: Re-Considering Globalisation Through the Role of Walls and Fences. Geopolitics. Vol 17. s. 217-234. (17 s.)

Satnam Virdee & Brendan McGeever (2018) Racism, Crisis, Brexit. Ethnic and Racial Studies, Vol 41, No 10. s. 1802-1819. (17 s.)

Topak, Özgün E., Bracken-Roche, Ciara, Saulnier, Alana & Lyon, David (2015). From Smart Borders to Perimeter Security: The Expansion of Digital Surveillance at the Canadian Borders. Geopolitics. Vol 20, Issue 4. s. 880-899. (20 s.)

Udelsmann Rodrigues, Cristina (2017). The Kwanhama partitioned by the border and the Angolan perspective of cross-border identity. African Studies. Vol. 76, Issue 3. s. 423- 443. (21 s.)

Wright, Melissa W. (2019) Border Thinking, Borderland Diversity, and Trump’s Wall. Annals of the American Association of Geographers. Vol 109, No 2. s. 511-519. (8 s.)

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen