KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | LH1K10 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2019-11-27 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2020-10-20 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2021 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | HI2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Historia |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för historiska epoker och det historiska förloppet i såväl internationell som svensk historia
- redogöra för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
- redogöra för styrdokument, skolämnets historia i nutida och historiskt perspektiv samt olika perspektiv på historieundervisning
- redogöra för hur digitala verktyg kan användas inom historieämnet
- redogöra för hur historia kommuniceras på olika arenor i samhället
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
- anlägga historiedidaktiska perspektiv på lärande och undervisning i historia
- planera undervisningsmoment i anslutning till kursinnehållet
- reflektera över hur digitala verktyg kan användas i historieämnet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur en historisk problematik kan betraktas och beskrivas ur olika perspektiv
- kritiskt granska historieundervisning utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera över historieämnets såväl historiska som nutida samverkan med det omgivande samhället
Innehåll
Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
History didactics, 7.5 credits
Innehåll
• Grundläggande historiedidaktik och ämnesdidaktiska perspektiv på historieundervisning
• Tolkningar av och perspektiv på historia inom såväl historieundervisning som i bredare samhälleliga kontexter
• Grundläggande orientering kring och tillämpning av historiedidaktiska begrepp, frågeställningar och förklaringsmodeller
Examination och betyg
Delkursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2: Forntiden, antiken och medeltiden till år 1000, 4 hp
Prehistoric Times, Antiquity and Middle Ages, to year 1000, 4 credits
Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet från forntiden över antiken till medeltiden fram till år 1000
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.
Delkurs 3: Medeltid och tidigmodern tid, 1000–1720, 7,5 hp
Middle Ages and Early Modern Times, 1000–1720, 7.5 credits
Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet under medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.
Delkurs 4: Upplysning och revolution, 1720–1880, 5,5 hp
Enlightenment and Revolution, 1720–1880, 5.5 credits
Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet mellan 1720 och 1880
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.
Delkurs 5: Imperialism och världskrig, 1880–1945, 5,5 hp
Imperialism and World War, 1880–1945, 5.5 credits
Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet från 1880 till 1945
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter, fyra individuella skriftliga tentamina och fyra seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på minst 21 högskolepoäng.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 2,5 hp | U/G/VG |
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 2,5 hp | U/G/VG |
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift III | 2,5 hp | U/G/VG |
Forntiden, antiken och medeltiden, till år 1000: Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | U/G/VG |
Forntiden, antiken och medeltiden, till år 1000: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720: Individuell skriftlig tentamen | 7 hp | U/G/VG |
Medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Upplysning och revolution 1720–1880: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Upplysning och revolution: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Imperialism och världskrig: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Imperialism och världskrig: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
Ericson, Hans-Olof (2005). ”Historiedidaktik och historia. En introduktion i historiedidaktiska perspektiv samt några tankar om historia och historiedidaktik inom lärarutbildningen”. I Hans-Olof Ericson, Per-Göran Johansson & Hans Albin Larsson (Red.). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press (tillhandahålles via lärplattformen). 55 s.
Hermansson Adler, Magnus (2014). Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. Stockholm: Liber. 160 s.
Karlsson, Klas-Göran & Ulf Zander (Red.). (2014). Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning, Lund: Studentlitteratur. 160 s.
Stolare, Martin & Joakim Wendell (2018), Historiedidaktik i praktiken, för lärare 4–6, Malmö: Gleerups. 158 s.
Svensson, Carl-Johan (2014). ”Diverseannonser som möjlighet i historieundervisningen”. I Hans Albin Larsson (Red.) 14 röster kring samhällsstudier och didaktik. Jönköping: Samhällsstudier & didaktik (tillhandahålles via lärplattformen). 20 s.
Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.
Referenslitteratur
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder. Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Ämnesplaner och kursplaner i historia för grundskolan och gymnasieskolan.
Delkurs 2: Forntiden, antiken och medeltiden till år 1000, 4 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 20 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 400 s.
Sjöberg, Maria (2012), Kritiska tankar om historia. Lund: Studentlitteratur: 220 s.
Delkurs 3: Medeltid och tidigmodern tid, 1000–1720, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2007). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2019). Det svenska samhället 800–1720. Lund: Studentlitteratur. 260 s.
Machiavelli, Niccolò, Fursten (någon av upplagorna). 160 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 240 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via lärplattformen). 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 4: Upplysning och revolution, 1720–1880, 5,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2019). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 200 s.
Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via lärplattformen). 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 5: Imperialism och världskrig, 1880–1945, 5,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 80 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2019). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 140 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 230 s.
Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 160 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via lärplattformen). 200 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.