KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LH1K10
Fastställd av: Utbildningschef 2019-11-27
Reviderad av: Utbildningschef 2020-10-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för historiska epoker och det historiska förloppet i såväl internationell som svensk historia
- redogöra för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
- redogöra för styrdokument, skolämnets historia i nutida och historiskt perspektiv samt olika perspektiv på historieundervisning
- redogöra för hur digitala verktyg kan användas inom historieämnet
- redogöra för hur historia kommuniceras på olika arenor i samhället

Färdighet och förmåga

- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
- anlägga historiedidaktiska perspektiv på lärande och undervisning i historia
- planera undervisningsmoment i anslutning till kursinnehållet
- reflektera över hur digitala verktyg kan användas i historieämnet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över hur en historisk problematik kan betraktas och beskrivas ur olika perspektiv
- kritiskt granska historieundervisning utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera över historieämnets såväl historiska som nutida samverkan med det omgivande samhället

Innehåll

Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
History didactics, 7.5 credits

Innehåll
• Grundläggande historiedidaktik och ämnesdidaktiska perspektiv på historieundervisning
• Tolkningar av och perspektiv på historia inom såväl historieundervisning som i bredare samhälleliga kontexter
• Grundläggande orientering kring och tillämpning av historiedidaktiska begrepp, frågeställningar och förklaringsmodeller

Examination och betyg
Delkursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter.


Delkurs 2: Forntiden, antiken och medeltiden till år 1000, 4 hp
Prehistoric Times, Antiquity and Middle Ages, to year 1000, 4 credits

Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet från forntiden över antiken till medeltiden fram till år 1000
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.


Delkurs 3: Medeltid och tidigmodern tid, 1000–1720, 7,5 hp
Middle Ages and Early Modern Times, 1000–1720, 7.5 credits

Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet under medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.


Delkurs 4: Upplysning och revolution, 1720–1880, 5,5 hp
Enlightenment and Revolution, 1720–1880, 5.5 credits

Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet mellan 1720 och 1880
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.


Delkurs 5: Imperialism och världskrig, 1880–1945, 5,5 hp
Imperialism and World War, 1880–1945, 5.5 credits

Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet från 1880 till 1945
• Grundläggande historievetenskaplig teori och metod


Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och ett seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter, fyra individuella skriftliga tentamina och fyra seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på minst 21 högskolepoäng.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift I2,5 hpU/G/VG
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift II2,5 hpU/G/VG
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift III2,5 hpU/G/VG
Forntiden, antiken och medeltiden, till år 1000: Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G/VG
Forntiden, antiken och medeltiden, till år 1000: Seminarium0,5 hpU/G
Medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720: Individuell skriftlig tentamen7 hpU/G/VG
Medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720: Seminarium0,5 hpU/G
Upplysning och revolution 1720–1880: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Upplysning och revolution: Seminarium0,5 hpU/G
Imperialism och världskrig: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Imperialism och världskrig: Seminarium0,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
Ericson, Hans-Olof (2005). ”Historiedidaktik och historia. En introduktion i historiedidaktiska perspektiv samt några tankar om historia och historiedidaktik inom lärarutbildningen”. I Hans-Olof Ericson, Per-Göran Johansson & Hans Albin Larsson (Red.). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press (tillhandahålles via lärplattformen). 55 s.

Hermansson Adler, Magnus (2014). Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. Stockholm: Liber. 160 s.

Karlsson, Klas-Göran & Ulf Zander (Red.). (2014). Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning, Lund: Studentlitteratur. 160 s.

Stolare, Martin & Joakim Wendell (2018), Historiedidaktik i praktiken, för lärare 4–6, Malmö: Gleerups. 158 s.

Svensson, Carl-Johan (2014). ”Diverseannonser som möjlighet i historieundervisningen”. I Hans Albin Larsson (Red.) 14 röster kring samhällsstudier och didaktik. Jönköping: Samhällsstudier & didaktik (tillhandahålles via lärplattformen). 20 s.

Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.

Referenslitteratur
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder. Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 s.

Ämnesplaner och kursplaner i historia för grundskolan och gymnasieskolan.


Delkurs 2: Forntiden, antiken och medeltiden till år 1000, 4 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 20 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 400 s.

Sjöberg, Maria (2012), Kritiska tankar om historia. Lund: Studentlitteratur: 220 s.


Delkurs 3: Medeltid och tidigmodern tid, 1000–1720, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2007). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 100 s.

Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2019). Det svenska samhället 800–1720. Lund: Studentlitteratur. 260 s.

Machiavelli, Niccolò, Fursten (någon av upplagorna). 160 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 240 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via lärplattformen). 200 s.

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.


Delkurs 4: Upplysning och revolution, 1720–1880, 5,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 100 s.

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2019). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 150 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 200 s.

Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 120 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via lärplattformen). 200 s.

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.


Delkurs 5: Imperialism och världskrig, 1880–1945, 5,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 80 s.

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2019). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 140 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 230 s.

Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 160 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via lärplattformen). 200 s.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.