KURSPLAN
Historia för ämneslärare I, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers I, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | LH1K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-12-03 |
Reviderad av: | 2024-10-22 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2025 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | HI2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Historia |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för historiska epoker och det historiska förloppet i såväl internationell som svensk historia
- redogöra för historievetenskapliga och historiedidaktiska problemområden
- redogöra för skolämnet historia i ungdoms- och vuxenutbildning ur såväl historiska som samtida perspektiv
- redogöra för hur digitala verktyg kan användas i olika lärandesituationer
- redogöra för estetiska lärprocesser och deras funktion i historieämnet
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
- planera en lektion(-er) i ämnet historia utifrån aktuella styrdokument och med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande, för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- använda intervju som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som historielärare
- använda sig av svenskt standardspråk på ett ändamålsenligt sätt i tal och skrift, även i professionssammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över hur en historisk problematik kan betraktas och beskrivas ur olika perspektiv
- kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera över historieämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- kritiskt reflektera över sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erfarenhet, kursens innehåll och den framtida rollen som historielärare
Innehåll
Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
History didactics, 7.5 creditsInnehåll
- Grundläggande historiedidaktik och ämnesdidaktiska perspektiv på historieundervisning
- Tolkningar av och perspektiv på historia inom såväl historieundervisning som i bredare samhälleliga kontexter
- Grundläggande orientering kring och tillämpning av historiedidaktiska begrepp, frågeställningar och förklaringsmodeller
Examination
Formerna för examination är skriftlig inlämningsuppgift i grupp, individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Delkurs 2: Forntiden, antiken och medeltiden till år 1000, 4 hp Prehistoric Times, Antiquity and Middle Ages, to year 1000, 4 credits
Innehåll
- Översikt av det historiska förloppet från forntiden över antiken till medeltiden fram till år 1000
- Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen och seminarium.
Delkurs 3: Medeltid och tidigmodern tid, 1000–1720, 7,5 hp Middle Ages and Early Modern Times, 1000–1720, 7.5 credits
Innehåll- Översikt av det historiska förloppet under medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720
- Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen och seminarium.
Delkurs 4: Upplysning och revolution, 1720–1880, 5,5 hp Enlightenment and Revolution, 1720–1880, 5.5 credits
Innehåll
- Översikt av det historiska förloppet mellan 1720 och 1880
- Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen och seminarium.
Delkurs 5: Imperialism och världskrig, 1880–1945, 5,5 hp Imperialism and World War, 1880–1945, 5,5 credits
Innehåll- Översikt av det historiska förloppet från 1880 till 1945
- Grundläggande historievetenskaplig teori och metod
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen och seminarium.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Historia 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Historia A, Matematik A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B och genomgången termin 1 på ämneslärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på minst 21 högskolepoäng.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Historiedidaktisk skriftlig inlämningsuppgift i grupp | 2,5 hp | U/G/VG |
Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G/VG |
Historiedidaktiskt seminarium | 2,5 hp | U/G/VG |
Forntiden, antiken och medeltiden, till år 1000: Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | U/G/VG |
Forntiden, antiken och medeltiden, till år 1000: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720: Individuell skriftlig tentamen | 7 hp | U/G/VG |
Medeltiden och tidigmodern tid 1000–1720: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Upplysning och revolution 1720–1880: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Upplysning och revolution: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Imperialism och världskrig: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Imperialism och världskrig: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
Ammert, Niklas, Edling, Silvia, Löfström, Ja och Sharp, Heather (2023). Att lära från, om och med historia. Historiemedvetande, moral och didaktik. Gleerups. 181 s.
Hermansson Adler, Magnus (2014). Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. Liber. 160 s.
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (Red.). (2014). Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Studentlitteratur. 160 s.
Stolare, Martin & Wendell, Joakim (2023), Historiedidaktik i praktiken, för lärare 4–9, Andra upplagan. Gleerups. 184 s.
Svensson, Carl-Johan (2014). ”Diverseannonser som möjlighet i historieundervisningen”. I Hans Albin Larsson (Red.) 14 röster kring samhällsstudier och didaktik. Samhällsstudier & didaktik (tillhandahålles via lärplattformen). 20 s.
Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.
Referenslitteratur
Ericson, Hans-Olof (2005). ”Historiedidaktik och historia. En introduktion i historiedidaktiska perspektiv samt några tankar om historia och historiedidaktik inom lärarutbildningen”. I Hans-Olof Ericson, Per-Göran Johansson & Hans Albin Larsson (Red.). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press (tillhandahålles via lärplattformen). 55 s.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder. Undervisning och framträdande. Studentlitteratur. 190 s.
Ämnesplaner och kursplaner i historia för grundskolan och gymnasieskolan.
Delkurs 2: Forntiden, antiken och medeltiden till år 1000, 4 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Studentlitteratur. 20 s.
Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry, Haru Crowston, Clare & McKay, John P (2021). A History of World Societies [combined]. Bedford St Martin’s. 400 s.
Sjöberg, Maria (2012). Kritiska tankar om historia. Studentlitteratur: 220 s.
Delkurs 3: Medeltid och tidigmodern tid, 1000–1720, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Studentlitteratur. 100 s.
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2023). Det svenska samhället 800–1720. Studentlitteratur. 260 s.
Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry, Haru Crowston, Clare & McKay, John P. (2021). A History of World Societies [combined]. Bedford St Martin’s. 240 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet tillhandahålles via lärplattformen. 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 4: Upplysning och revolution, 1720–1880, 5,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Studentlitteratur. 100 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2023). Det svenska samhället 1720–2022. Studentlitteratur. 150 s.
Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry, Haru Crowston, Clare & McKay, John P (2021). A History of World Societies [combined]. Bedford St Martin’s. 200 s.
Rydström, Jens & Tjeder, David (2021). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Studentlitteratur. 120 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet tillhandahålles via lärplattformen. 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 5: Imperialism och världskrig, 1880–1945, 5,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Studentlitteratur. 80 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2023). Det svenska samhället 1720–2022. Studentlitteratur. 140 s.
Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry, Haru Crowston, Clare & McKay, John P (2021). A History of World Societies [combined]. Bedford St Martin’s. 230 s.
Rydström, Jens & Tjeder, David (2021). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Studentlitteratur. 160 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet tillhandahålles via lärplattformen. 200 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen