KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LH1K17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-12-20 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2018-11-20 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2019 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | HI2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Historia |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för historiska epoker och den historiska utvecklingen i såväl internationell som svensk historia
- redogöra för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
- redogöra för styrdokument, skolämnet historia i nutida och historiskt perspektiv samt olika perspektiv på undervisning i årskurs 7–9 och gymnasieskola
- redogöra för hur verktyg för medie- och informationskunnighet kan användas inom historieämnet
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
- anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- planera undervisningsmoment i anslutning till kursinnehållet samt kunna kritiskt granska läromedel utifrån aktuella styrdokument
- reflektera kring hur verktyg för medie- och informationskunnighet kan användas i historieämnet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring hur en historisk problematik kan betraktas ur olika perspektiv
- kritiskt reflektera kring hur olika betraktelsesätt på historien kan komma till uttryck i skiftande beskrivningar och tolkningar
- kritiskt värdera läromedel utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera kring historieämnets såväl historiska som nutida samverkan med det omgivande samhället
- diskutera historieämnets etiska aspekter och dess roll i samhället
Innehåll
Delkurs 1: Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500, 7,5 hpPrehistoric Times, Antiquity and Middle Ages, to 1500, 7.5 creditsInnehåll- Översikt av de historiska epokerna forntiden, antiken och medeltiden
- Historievetenskaplig teori och metod
- Historieundervisningens villkor i skolan, med exempel ur den aktuella tidsperioden
- Kommunikation av historia i samhället
ExaminationDelkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Delkurs 2: Tidigmodern tid, 1500-1720, 7,5 hpEarly Modern Times, 1500-1720, 7.5 creditsInnehåll- Översikt av den historiska utvecklingen från ca 1500 fram till ca 1720
- Historievetenskaplig teori och metod
- Historieundervisningens villkor i skolan, med exempel ur den aktuella tidsperioden
- Kommunikation av historia i samhället
ExaminationDelkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Delkurs 3: Upplysning och revolution, 1720-1880, 7,5 hpEnlightenment and Revolution, 1720-1880, 7.5 creditsInnehåll- Översikt av den historiska utvecklingen från ca 1720 fram till ca 1880
- Historievetenskaplig teori och metod
- Historieundervisningens villkor i skolan, med exempel ur den aktuella tidsperioden
- Kommunikation av historia i samhället
ExaminationDelkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Delkurs 4: Imperialism och världskrig, 1880-1945, 7,5 hpImperialism and World War, 1880-1945, 7.5 creditsInnehåll- Översikt av den historiska utvecklingen från ca 1880 fram till ca 1945
- Historievetenskaplig teori och metod
- Historieundervisningens villkor i skolan, med exempel ur den aktuella tidsperioden
- Kommunikation av historia i samhället
ExaminationDelkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina och två seminarier.
För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd vid den individuella skriftliga tentamen om 5 hp.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom fem individuella skriftliga tentamina, åtta seminarier och tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på tre av de fyra examinationsuppgifter där detta betyg kan erhållas.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Historievetenskapligt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G |
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Historiedidaktiskt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Tidigmodern tid, 1500–1720: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Tidigmodern tid, 1500–1720: Historievetenskapligt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Tidigmodern tid, 1500–1720: Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G |
Tidigmodern tid, 1500–1720: Historiedidaktiskt seminarium, | 0,5 hp | U/G |
Upplysning och revolution 1720–1880: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Upplysning och revolution 1720–1880: Historievetenskapligt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Upplysning och revolution 1720–1880: Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium | 1,5 hp | U/G |
Upplysning och revolution 1720–1880: Historiedidaktiskt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Imperialism och världskrig 1880–1945: Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U/G/VG |
Imperialism och världskrig 1880–1945: Historievetenskapligt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Imperialism och världskrig 1880–1945: Historiedidaktisk individuell skriftlig tentamen | 1,5 hp | U/G |
Imperialism och världskrig 1880–1945: Historiedidaktiskt seminarium | 0,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Kurslitteratur som används genom hela kursen
Ericson, Hans-Olof, Johansson, Per-Göran & Larsson, Hans Albin (red.) (2005). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press (tillhandahålles via Ping-Pong). 350 s.
Hermansson Adler, Magnus (2009). Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. Stockholm: Liber. 220 s.
Nilson, Bengt (2009). Att undervisa i historia. Villkor och problem i gymnasiet. I Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander (red.) (2009). Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur (tillhandahålles via Ping-Pong). 18 s.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder. Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Ämnesplaner och kursplaner i historia för grundskolan och gymnasieskolan.
Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.
Delkurs 1 Forntiden, antiken och medeltiden till 1500, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 60 s.
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2015). Det svenska samhället 800–1720. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 400 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 2 Tidigmodern tid, 1500–1720, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2007). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 60 s.
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2015). Det svenska samhället 800–1720. Lund: Studentlitteratur. 260 s.
Machiavelli, Niccolò, Fursten (någon av upplagorna). 160 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 240 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 3 Upplysning och revolution, 1720–1880, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2015). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 200 s.
Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Thurén, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber. 200 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Delkurs 4 Imperialism och världskrig, 1880–1945, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 80 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2015). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 140 s.
McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford StMartin’s. 230 s.
Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 160 s.
Rystad, Göran & Tägil, Sven (1984). Första och andra världskrigets utbrott. Lund: Studentlitteratur (tillhandahålles via Ping-Pong). 100 s.
Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.
Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.