KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LH1K17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-12-20
Reviderad av: Utbildningschef 2018-11-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för historiska epoker och den historiska utvecklingen i såväl internationell som svensk historia
- redogöra för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
- redogöra för styrdokument, skolämnet historia i nutida och historiskt perspektiv samt olika perspektiv på undervisning i årskurs 7–9 och gymnasieskola
- redogöra för hur verktyg för medie- och informationskunnighet kan användas inom historieämnet

Färdighet och förmåga

- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
- anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- planera undervisningsmoment i anslutning till kursinnehållet samt kunna kritiskt granska läromedel utifrån aktuella styrdokument
- reflektera kring hur verktyg för medie- och informationskunnighet kan användas i historieämnet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera kring hur en historisk problematik kan betraktas ur olika perspektiv
- kritiskt reflektera kring hur olika betraktelsesätt på historien kan komma till uttryck i skiftande beskrivningar och tolkningar
- kritiskt värdera läromedel utifrån aktuella styrdokument
- kritiskt reflektera kring historieämnets såväl historiska som nutida samverkan med det omgivande samhället
- diskutera historieämnets etiska aspekter och dess roll i samhället

Innehåll

Delkurs 1: Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500, 7,5 hp
Prehistoric Times, Antiquity and Middle Ages, to 1500, 7.5 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

Delkurs 2: Tidigmodern tid, 1500-1720, 7,5 hp
Early Modern Times, 1500-1720, 7.5 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

Delkurs 3: Upplysning och revolution, 1720-1880, 7,5 hp
Enlightenment and Revolution, 1720-1880, 7.5 credits

Innehåll
Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

Delkurs 4: Imperialism och världskrig, 1880-1945, 7,5 hp
Imperialism and World War, 1880-1945, 7.5 credits

InnehållExamination
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga tentamina och två seminarier.

För betyget Godkänd i delkursen krävs minst Godkänd på alla moment. Språkbehandling, struktur och presentationsform bedöms vid såväl muntliga som skriftliga examinationsmoment. För betyget Väl godkänd i delkursen krävs dessutom betyget Väl godkänd vid den individuella skriftliga tentamen om 5 hp.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i ämneslärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fem individuella skriftliga tentamina, åtta seminarier och tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på tre av de fyra examinationsuppgifter där detta betyg kan erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Historievetenskapligt seminarium0,5 hpU/G
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G
Forntiden, antiken och medeltiden, till 1500: Historiedidaktiskt seminarium0,5 hpU/G
Tidigmodern tid, 1500–1720: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Tidigmodern tid, 1500–1720: Historievetenskapligt seminarium0,5 hpU/G
Tidigmodern tid, 1500–1720: Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G
Tidigmodern tid, 1500–1720: Historiedidaktiskt seminarium,0,5 hpU/G
Upplysning och revolution 1720–1880: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Upplysning och revolution 1720–1880: Historievetenskapligt seminarium0,5 hpU/G
Upplysning och revolution 1720–1880: Historiedidaktisk individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium1,5 hpU/G
Upplysning och revolution 1720–1880: Historiedidaktiskt seminarium0,5 hpU/G
Imperialism och världskrig 1880–1945: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Imperialism och världskrig 1880–1945: Historievetenskapligt seminarium0,5 hpU/G
Imperialism och världskrig 1880–1945: Historiedidaktisk individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G
Imperialism och världskrig 1880–1945: Historiedidaktiskt seminarium0,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Kurslitteratur som används genom hela kursen
Ericson, Hans-Olof, Johansson, Per-Göran & Larsson, Hans Albin (red.) (2005). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press (tillhandahålles via Ping-Pong). 350 s.

Hermansson Adler, Magnus (2009). Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. Stockholm: Liber. 220 s.

Nilson, Bengt (2009). Att undervisa i historia. Villkor och problem i gymnasiet. I Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander (red.) (2009). Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur (tillhandahålles via Ping-Pong). 18 s.

Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder. Undervisning och framträdande. Lund: Studentlitteratur. 190 s.

Ämnesplaner och kursplaner i historia för grundskolan och gymnasieskolan.

Artiklar om ca 100 sidor tillkommer.

Delkurs 1 Forntiden, antiken och medeltiden till 1500, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 60 s.

Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2015). Det svenska samhället 800–1720. Lund: Studentlitteratur. 200 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 400 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.

Delkurs 2 Tidigmodern tid, 1500–1720, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2007). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 60 s.

Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2015). Det svenska samhället 800–1720. Lund: Studentlitteratur. 260 s.

Machiavelli, Niccolò, Fursten (någon av upplagorna). 160 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 240 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.

Delkurs 3 Upplysning och revolution, 1720–1880, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 100 s.

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2015). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 150 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford St Martin’s. 200 s.

Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 120 s.

Thurén, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber. 200 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.

Delkurs 4 Imperialism och världskrig, 1880–1945, 7,5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Lund: Studentlitteratur. 80 s.

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2015). Det svenska samhället 1720–2014. Lund: Studentlitteratur. 140 s.

McKay, John P, Wiesner-Hanks, Merry E., Buckley Ebrey, Patricia, Beck, Roger B., Dávila, Jerry & Haru Crowston, Clare (2017). A History of World Societies [combined]. Boston: Bedford StMartin’s. 230 s.

Rydström, Jens & Tjeder, David (2009). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur. 160 s.

Rystad, Göran & Tägil, Sven (1984). Första och andra världskrigets utbrott. Lund: Studentlitteratur (tillhandahålles via Ping-Pong). 100 s.

Kompendiematerial till det historievetenskapliga seminariet (tillhandahålles via Ping-Pong). 200 s.

Artiklar om ca 150 sidor tillkommer.


Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.