KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 61-90 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LH3P16 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-12-20 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2018-05-02 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2018 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | HI2
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Historia |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- på ett fördjupat sätt redogöra för aktuell forskning och vetenskapsteori i relation till den framtida yrkesutövningen
- identifiera och definiera historisk metod och teori
- på ett fördjupat sätt redogöra för vetenskapsteoretiska och metodiska problemställningar inom det historiesvetenskapliga ämnesfältet
- redogöra för ett valt fördjupat ämnesteoretiskt innehåll
Färdighet och förmåga
- planera, utvärdera och utveckla historieundervisningen med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta teorier om lärande och olika elevers behov
- tillämpa historievetenskapliga principer på det valda temat för självständigt arbete
- tillämpa digitala verktyg i historieundervisningen och beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- tillämpa vetenskaplig noggrannhet med avseende på formalia och empiri
- reflektera över ett valt fördjupat ämnesteoretiskt innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera den egna processen kring det självständiga arbetet
- kritiskt värdera de historievetenskapliga, metodiska och teoretiska val som gjorts i det egna och i det opponerade examensarbetet
Innehåll
Delkurs 1: Historievetenskapens teori och metod, 7,5 hpHistory of science theory and methodology, 7.5 creditsInnehåll- Historisk metod och teori
- Historiedidaktik i relation till yrkesutövning
- Historievetenskapliga begrepp och teorier
Examination och betygDelkursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkurs 2: Valbart fördjupningstema I, 7,5 hp
Optional specialization theme I, 7.5 creditsInnehåll- Valbart tematiskt innehåll, se särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”
Examination och betygDelkursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift eller individuell muntlig tentamen beroende på temaval. Delkursen bedöms med betygen Underkänd och Godkänd
Delkurs 3: Självständigt arbete/Examensarbete med opposition, 15 hp
Individual Project/Degree project, 15 credits
Innehåll- Individuellt självständigt arbete/examensarbete
- Granskning av vetenskapligt arbete i samband med uppsatsseminarium
Examination och betygDelkursen examineras genom uppsats/examensarbete. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Historia, 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Historia, 31-60 hp varav delkursen uppsats, 7,5 hp ska ingå eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen och muntlig grupptentamen samt examineras genom uppsats/examensarbete.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga delkurser. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på delkurs 3, Självständigt arbete/Examensarbete med opposition.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Delkurs 1: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 7,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift/Individuell muntlig tentamen | 7,5 hp | U/G |
Delkurs 3: Uppsats/Examensarbete | 15 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1 - Historievetenskapens teori och metod, 7,5 hp
Dahlgren, Stellan & Florén, Anders (2011). Historiska undersökningar: Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt. Lund: Studentlitteratur. 178 s.
Dybelius, Anders, (2012) Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848-2009. Göteborgs universitet. 227 s.
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red. 2004). Historien är nu: En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur. 250 s.
Tosch, John (1994). Historisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur. 254 s.
Kompendium, Genushistoria. 45 s.
Kompendium innehållande utdrag ur avhandlingar. 50 s.
Delkurs 2 - Valbart fördjupningstema I, 7,5 hp
Särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”.
Artiklar och annat material kan tillkomma om ca 200 sidor.
Delkurs 3 - Seminarieuppsats/Examensarbete med opposition, 15 hp
Litteratururval sker i samråd med undervisande lärare.
För instruktioner och anvisningar hur formalia ska användas se särskilt kompendium som finns i litteraturlistan.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.