KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 61-90 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LH3P16
Fastställd av: Utbildningschef 2016-12-20
Reviderad av: Utbildningschef 2018-05-02
Gäller fr.o.m.: Hösten 2018
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G2E
Huvudområde: Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Delkurs 1: Historievetenskapens teori och metod, 7,5 hp
History of science theory and methodology, 7.5 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.


Delkurs 2: Valbart fördjupningstema I, 7,5 hp
Optional specialization theme I, 7.5 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift eller individuell muntlig tentamen beroende på temaval. Delkursen bedöms med betygen Underkänd och Godkänd


Delkurs 3: Självständigt arbete/Examensarbete med opposition, 15 hp
Individual Project/Degree project, 15 credits

InnehållExamination och betyg
Delkursen examineras genom uppsats/examensarbete. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Historia, 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Historia, 31-60 hp varav delkursen uppsats, 7,5 hp ska ingå eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen och muntlig grupptentamen samt examineras genom uppsats/examensarbete.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga delkurser. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på delkurs 3, Självständigt arbete/Examensarbete med opposition.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Delkurs 1: Individuell skriftlig inlämningsuppgift7,5 hpU/G/VG
Delkurs 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift/Individuell muntlig tentamen7,5 hpU/G
Delkurs 3: Uppsats/Examensarbete15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1 - Historievetenskapens teori och metod, 7,5 hp

Dahlgren, Stellan & Florén, Anders (2011). Historiska undersökningar: Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt. Lund: Studentlitteratur. 178 s.

Dybelius, Anders, (2012) Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848-2009. Göteborgs universitet. 227 s.

Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red. 2004). Historien är nu: En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur. 250 s.

Tosch, John (1994). Historisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur. 254 s.

Kompendium, Genushistoria. 45 s.

Kompendium innehållande utdrag ur avhandlingar. 50 s.

Delkurs 2 - Valbart fördjupningstema I, 7,5 hp

Särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”.

Artiklar och annat material kan tillkomma om ca 200 sidor.

Delkurs 3 - Seminarieuppsats/Examensarbete med opposition, 15 hp

Litteratururval sker i samråd med undervisande lärare.

För instruktioner och anvisningar hur formalia ska användas se särskilt kompendium som finns i litteraturlistan.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.