KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers, 61-90 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | LH3P16 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-05-02 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-06-17 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2019 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | HI2
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Historia |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- på ett fördjupat sätt redogöra för aktuell forskning och vetenskapsteori i relation till den framtida yrkesutövningen
- identifiera och definiera historisk metod och teori
- på ett fördjupat sätt redogöra för vetenskapsteoretiska och metodiska problemställningar inom det historievetenskapliga ämnesfältet
- redogöra för ett valt ämnesteoretiskt innehåll
- redogöra och visa förståelse för begrepp, frågeställningar och förklaringsmodeller och hur de kan användas i historieundervisningen
Färdighet och förmåga
- planera, utvärdera och utveckla historieundervisningen med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta teorier om lärande och olika elevers behov
- tillämpa historievetenskapliga principer på det valda temat för självständigt arbete
- tillämpa relevanta didaktiska verktyg och vetenskapliga perspektiv och förhållningssätt
- tillämpa vetenskaplig noggrannhet med avseende på formalia och empiri
- reflektera över ett valt fördjupat ämnesteoretiskt innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera den egna processen kring det självständiga arbetet
- kritiskt problematisera och analysera den vetenskapliga forskningen och diskussionen inom det historiedidaktiska fältet
- kritiskt värdera de historievetenskapliga, metodiska och teoretiska val som gjorts i det egna och i det opponerade examensarbetet
- problematisera och kritiskt reflektera över vilka tolkningar av och vilka perspektiv på historia som ges utrymme i historieundervisning
Innehåll
Delkurs 1: Historievetenskapens teori och metod ur olika perspektiv 4,5 hpHistory of science theory and methodology from different perspectives, 7.5 creditsInnehåll- Historisk metod och teori
- Historievetenskapliga begrepp och teorier
- Genus och genushistorisk forskning
- Historiedidaktiska perspektiv på historia i samhället och skolan
- Historiedidaktisk forskning
Examination och betygDelkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Bedömning sker utifrån kriterier som framgår av lärandemålen med betygsättningen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.
Delkurs 2: Historiedidaktik 4,5 hp.Didactics of History, 4.5 creditsInnehåll- Aktuell forskning kring historiedidaktik och didaktiska perspektiv på historieundervisning
- Olika tolkningar av och perspektiv på historia och deras utrymme inom historieundervisningen
- Tillämpning av begrepp, frågeställningar och förklaringsmodeller i historieundervisningen
Examination och betygDelkursen examineras genom två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Bedömning sker utifrån kriterier som framgår av lärandemålen med betygsättningen Underkänd eller Godkänd.
Delkurs 3: Valbart fördjupningstema I, 6 hpOptional specialization theme I, 6 creditsInnehåll- Valbart tematiskt innehåll, se särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”. Syftet med valet av fördjupningstema är att förbereda så väl ämnesmässiga, metodiska som teoretiska ingångar till Examensarbete/Degree project
Examination och betygDelkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift eller en individuell muntlig tentamen beroende på temaval. Bedömning sker utifrån kriterier som framgår av lärandemålen med betygsättningen Underkänd eller Godkänd.
Delkurs 4: Uppsats/Examensarbete, 15 hp
Essay/Degree project, 15 credits
Innehåll- Författande och försvar av vetenskapligt arbete i samband med Examensarbete/Degree
- Kritiks granskning av Examensarbete/Degree project
Examination och betygDelkursen examineras genom en uppsats/ett examensarbete. Bedömning sker utifrån kriterier som framgår av lärandemålen med betygsättningen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Historia, 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Historia, 31-60 hp varav delkursen uppsats, 7,5 hp ska ingå eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter, två seminarier, en individuell inlämningsuppgift eller en individuell muntlig tentamen samt en uppsats/ett examensarbete.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga delkurser. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på delkurs 4, Uppsats/Examensarbete.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Historievetenskapens teori och metod ur olika perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 2,5 hp | U/G/VG |
Historievetenskapens teori och metod ur olika perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 2 hp | U/G/VG |
Historiedidaktik: Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Historiedidaktik: Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Historiedidaktik: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G |
Valbart fördjupningstema I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift eller individuell muntlig tentamen | 6 hp | U/G |
Uppsats/Examensarbete | 15 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1 - Historievetenskapens teori och metod, 4,5 hp
Dahlgren, Stellan & Florén, Anders (2011). Historiska undersökningar: Grunder i historisk teori, metod och framställningssätt. Lund: Studentlitteratur. 178 s.
Dybelius, Anders, (2012) Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848-2009. Göteborgs universitet. 227 s.
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (Red.) (2004). Historien är nu: En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur. 250 s.
Tosch, John (1994). Historisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur. 254 s.
Kompendium, Genushistoria. 45 s.
Kompendium innehållande utdrag ur avhandlingar. 50 s.
Delkurs 2: Historiedidaktik, 4,5 hp
Estenberg, Martin (2016). ’Ett snäpp högre’: En studie av historielärares hanterande av tankeredskap. Licentiatuppsats: Karlstad universitet, Karlstad. 144 s.
Lödén, Hans (Red.). (2012). ”Forskning av och för lärare: 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap”. Studier i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik nr 21. Karlstad universitet. Karlstad. Läses i urval av ca 70 s. av 263 s.
Sjöberg, Maria (2012). Kritiska tankar om historia. Studentlitteratur, Lund. 221 s.
Sjöberg, Maria (2007). ”Stormaktstidens krig och kvinnor – något om betydelsen av perspektiv” ur Historisk tidskrift 127:2. 21 s.
Artiklar och annat material om ca 100 s. tillkommer.
Delkurs 3 - Valbart fördjupningstema I, 6 hp
Särskilt dokument ”Valbart fördjupningstema”.
Delkurs 4 - Seminarieuppsats/Examensarbete med opposition, 15 hp
Litteratururval sker i samråd med undervisande lärare.
För instruktioner och anvisningar hur formalia ska användas se särskilt kompendium som finns i litteraturlistan.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även på kursens digitala lärplattform.