KURSPLAN
Handledning, steg III, 15 högskolepoäng
Supervision, level III, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LH3S24
Fastställd av: Utbildningsledare 2009-06-17
Reviderad av: Utbildningschef 2017-04-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 3
Diarienummer:HLK 2017/1767-313
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: A1F

Lärandemål

Efter kursen förväntas studenten
- kunna redovisa fördjupade och kritiskt reflekterade kunskaper om roller och relationer i handledning
- visa utvecklad förståelse för asymmetriska och genusrelaterade kommunikationsmönster i handledningssituationer
- kunna med användande av teoretiska begrepp kritiskt analysera egna förhållningssätt i handledningssituationen, samt formulera fördjupade och reflekterade ställningstaganden beträffande rollen som handledare
- ha professionell kompetens att handleda grupper och individer

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen ges på halvfart vid sex tillfällen. Varje kurstillfälle omfattar två dagar, måndag och tisdag, från kl. 13.00 dag 1 till kl. 15.00 dag 2. Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, seminarier och handledning på eget handledningsuppdrag. Videoinspelning av samtal används som grund för dokumentation och analys av deltagarnas lärande.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade studier om minst 180 hp inom vård, socialt arbete, lärarutbildning eller motsvarande. Dessutom krävs genomgången kurs Handledning, steg II eller motsvarande. Det fordras också att deltagarna har egna handledningsuppdrag som löper under kursens gång.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinationen sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt och i grupp.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination 17 hpU/G/VG
Examination 24 hpU/G/VG
Examination 34 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen syftar till att utveckla fördjupade och reflekterade kunskaper om handledningssamtalets teori och förutsättningar. Fokus riktas i denna kurs mot handledarrollen, mot relationen handledare – handledd, samt mot asymmetriska och genusrelaterade kommunikationsmönster i handledningssituationen. Särskild uppmärksamhet ägnas åt förmågan att förstå och analysera sina egna förhållningssätt i handledarrollen. Deltagarna förväntas att vid avslutad kurs ha utvecklat professionell kompetens i att handleda individer och grupper.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

Bjørndal, C.P.R. (2002). Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. 150 s

Bjørndal, C.P.R. (2016). Konstruktive hjelpesamtaler. Mestringsfremmende perspektiver og redskaper i veiledning, rådgivning, mentoring og coaching. Gyldendal akademisk. 298 s

Chancer, L & Xaviera Watkins, B (2009) * Sociala positioner – en översikt. Lund: Studentlitteratur. 213 s

Näslund, J.(2007) Socialpsykologiska aspekter på makt i handledning. I T. Kroksmark och K. Åberg (red.) (2007) Handledning i pedagogiskt arbete (s. 165 – 177) 12 s

Kärki Ulvestad, A. & Ulvestad Kärki, F. (red.)(2012). Flerstemt veiledning. Oslo: GyldendalAkademisk. 372 s

Åsén Nordström, E. (2014). Pedagogisk handledning i tanke och handling – en studie av handledares lärande. Avhandling. Stockholms Universitet.

Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).