KURSPLAN
Historia för ämneslärare 7-9 II, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers 7-9 II, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: LH7K12
Fastställd av: Utbildningschef 2022-04-13
Reviderad av: 2024-07-05
Gäller fr.o.m.: Hösten 2024
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för historiedidaktiska perspektiv i samhället och skolan samt historiedidaktisk forskning
- förklara det historiska förloppet under perioden efter 1945 i såväl internationell som svensk historia
- redogöra för historievetenskapliga teman ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- beskriva grundläggande historievetenskaplig källkritik och metod
- identifiera historievetenskapliga problem

Färdighet och förmåga

- planera en lektionsserie i ämnet historia, inklusive bedömning, med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande samt forskning för att främja språk- och kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- visa färdighet i att göra bedömning av autentiskt bedömningsunderlag, såväl formativt som summativt med relevans för historieämnet utifrån aktuella styrdokument
- använda observation som vetenskaplig metod för insamling och analys av information av relevans för den kommande professionen som historielärare
- visa färdighet att skriva text/er som följer akademiska normer för struktur, stil och akribi, inom ämnets olika inriktningar
- använda och reflektera över det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till situationen i synnerhet i professionssammanhang
- tillämpa medie- och informationskunnighet, digital litteracitet och ett källkritiskt förhållningssätt vid sökning av forskning av relevans för historieämnet och dess didaktik
- tillämpa estetiska lärprocesser i olika genrer och i olika medier för att bredda den ämnesdidaktiska repertoaren

- tillämpa grundregler för vetenskapligt skrivande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- analysera och problematisera val av pedagogiska verktyg och didaktiska metoder
- kunna kritiskt granska läromedel inom ämnesområdet utifrån aktuella styrdokument och med fokus på övergripande mål
- reflektera över historieämnet i relation till relevanta samhälleliga aspekter
- analysera och utvärdera sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erhållen erfarenhet, kursens innehåll, genomförd lektionsplanering och den framtida rollen som historielärare
- kritiskt diskutera hur en historisk problematik kan betraktas ur olika perspektiv
- kritiskt diskutera och problematisera det historiska förloppet efter 1945 i såväl internationell som svensk historia
- kritiskt granska och kontextualisera olika historiska teman ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- kritiskt reflektera över historievetenskaplig källkritik och metod
- kritiskt granska historievetenskapliga texter och källor samt förhålla sig kritisk i relation till sina egna texter

Innehåll

Delkurs 1: Historiedidaktik, 7,5 hp
History Didactics, 7.5 credits

Innehåll
• Historieundervisning i mångkulturell miljö
• Pedagogiska verktyg och historiedidaktiska perspektiv på historia i samhället och skolan
• Undervisningsstrategier, lektionsplanering, bedömning och betygsättning i historieämnet

Examination:
Delkursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter och tre seminarier.

Delkurs 2: Kallt krig och globalisering, efter 1945, 5 hp
Cold War and Globalization, after 1945, 5 credits

Innehåll
• Översikt av det historiska förloppet efter 1945
• Sverige, Norden och övriga Europa uppmärksammas komparativt med globala utblickar

Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 3: Tematiska studier, 5 hp
Thematic Studies, 5 credits

Innehåll
• Två tematiska studier inom historievetenskap, specificeras i separat studieguide

Examination
Delkursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter och två seminarier.

Delkurs 4: Historisk metod, 5 hp
Historical Method, 5 credits

Innehåll
• Historia som vetenskap
• Övningar och tillämpningar av historisk metod
• Observation som vetenskaplig metod

Examination
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och ett seminarium.

Delkurs 5: Fördjupningstema, 7,5 hp
In-Depth Course, 7.5 credits

Innehåll
• Tematiskt innehåll, se studieguide

Examination
Delkursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Historia för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 22,5 hp.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Omexaminationerna av seminarier sker genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter eller ett seminarium.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Historiedidaktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Historiedidaktik II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Historiedidaktik III: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Kallt krig och globalisering: individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Tematiska studier I : Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Tematiska studier II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Historisk metod:Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium5 hpU/G/VG
Fördjupningstema: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Historiedidaktik 7,5 hp
Axelsson Yngvéus, Cecilia & Johansson, Patrik. (2018). Upptäck historien genom källorna (kap. 7) i Stolare, Martin & Wendell, Joakim (red.) Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4-6. (s. 101-122). Gleerups. 21 sidor.

Grönlund, Agneta. (2017). Återkoppling för lärande (kap 7) i Nordgren K. et al. Betyg i teori och praktik (s. 93-103). Gleerups. 10 sidor.

Hermansson Adler, Magnus (2014). Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. (3. uppl.) Liber. 140 sidor.

Jarhall, Jessica (2012). Undervisningsmönster och strategier i historieundervisning: jämförelser mellan erfarna lärare på högstadiet och på gymnasiet. I Löden, Hans (Red.) Forskning av och för lärare: 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap (s. 97-112). Karlstad University Press. Finns att ladda ner som pdf: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:559389/FULLTEXT02

Jönsson, Anders. (2020). Återkoppling (kap. 4) i Lärande bedömning. Gleerups. Finns som pdf på Canvas.

Kakoulidou, Kristina & Ammert, Niklas (2021). Att bedöma det som bedömas ska: provuppgifter i relation till vad styrdokumenten föreskriver. I Ludvigsson, David & Andersson Hult, Lars (red.) Att bedöma i historieämnet. Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov. Aktuellt om historia 2020:1-2. Historielärarnas förening. (s. 67-85). Finns som pdf på Canvas. 18 sidor.

Leighton, Ralph & Nielsen, Laila (2020). Analysis and Conclusions. I: Leighton, Ralph & Nielsen, Laila (Red.). The citizen in teaching and education : student identity and citizenship (s. 311-341). Palgrave Macmillan. 30 sidor.

Liljegren, Bengt (2012). Att undervisa i historia: tusen och ett sätt att inspirera sina elever. Studentlitteratur. 231 sidor.

Loomba, Ania (2005). Kolonialism/Postkolonialism, kap 7. 15 sidor.

Lozic, Vanja (2003). Historieundervisningens utmaningar: Historiedidaktik för 2000-talet. Gleerups. www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1405027/FULLTEXT01.pdf. 157 sidor.

Långström, Sture & Viklund, Ulf. Metoder: undervisning och framträdande. Studentlitteratur (2010). 194 sidor.

Nordgren, Kenneth. (2017). Betygsättning och bedömning i historia (kap 8e) i Nordgren K. et al. Betyg i teori och praktik (s. 169-180). Gleerups. 11 sidor.

Persson, Anders & Berg, Mikael (2021). Historiskt resonerande i skolan... I Ludvigsson, David & Andersson Hult, Lars (red.) Att bedöma i historieämnet. Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov, Aktuellt om historia 2020:1-2. Historielärarnas förening. (s. 87-109). Finns som PDF på Canvas. 22 sidor.

Persson, Anders & Stolare, Martin (2018). Att använda historiska begrepp (kap. 6) i Stolare, Martin & Wendell, Joakim (red.) Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4-6. (s. 145-158). Gleerups. 13 sidor.

Salomon, Kim (2014) “Mångfald och likriktning”, I Sjöberg, Maria (red) En samtidig världshistoria. Studentlitteratur. 16 sidor

Schiöler, Katarina (2012). Kurskonstruktörer i ett målstyrt system – en studie av hur två lärare planerar en gymnasiekurs i historia. I Löden, Hans (Red.) Forskning av och för lärare: 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap (s. 231-246). Karlstad University Press. Finns att ladda ner som pdf: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:559389/FULLTEXT02. 15 sidor.

Sen, Amartya (2005). Identitet och våld, prolog + kapitel 2. 15 sidor.

Skolverket (2011). Kap. 1 och 2 i gymnasieskolans läroplan samt ämnesplaner med tillhörande kommentarmaterial för ämnet historia. Skolverket. www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan

Skolverket (2022). Att planera, bedöma och ge återkoppling: stöd för undervisning. Skolverket. www.skolverket.se/publikationer?id=7824

Skolverket (2022). Kap. 1 och 2 i grundskolans läroplan samt kursplaner med tillhörande
kommentarmaterial för ämnet historia. Skolverket. www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa-grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022

Stolare, Martin & Wendell, Joakim (red.) (2023). Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4-6. Gleerups. 184 sidor.

Wikström, Christina (2013). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Natur & Kultur. 193 sidor.

Delkurs 2: Kallt krig och globalisering, efter 1945, 5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia. Studentlitteratur. 50 sidor.

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2019). Det svenska samhället 1720-2018. Studentlitteratur. 120 sidor.

Rydström, Jens & Tjeder, David (2021). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria. Studentlitteratur. 120 sidor.

Wiesner, Ebrey et al. (2021). A History of World Societies [combined]. Macmillan learning. 100 sidor.

Kompendiematerial om avkoloniseringen. 100 sidor. (Finns som PDF på Canvas)

Delkurs 3: Tematiska studier, 5 hp
Farthing, Stephen (2018). Art: The Whole Story. Thames & Hudson. 350 sidor.

Öberg, Joakim, Lindberg, Ylva & Baccstig, Linda (red.) (2023). Undervisningens konst. Student-
litteratur. 381 sidor.

Kompendiematerial 750 sidor.

Delkurs 4: Historisk metod, 5 hp
Armstrong, Catherine (2016). Using Non-Textual Sources : a Historian’s Guide. Bloomsbury Academic, 40 sidor. Tillgänglig online på PRIMO.

Browning, Christopher (2011). Remembering survival: Inside a Nazi slave-labor camp. W.W. Norton. 12 sidor. Finns som PDF på Canvas.

Elvstrand, Helene, Högberg, Ronny, & Nordvall, Henrik (2019), ”Analysarbete inom fältforskning”. I Fejes, Andreas & Thornberg, Robert, Handbok i kvalitativ analys. Liber, 15 sidor. Finns som PDF på Canvas.

Gustavsson, Martin & Svanström, Yvonne (2018). Metod: guide för historiska studier. Studentlitteratur. 317 sidor.

King, Michelle T. (2012), “Working With/In the Archive,” I: Gunn, Simon Gunn & Faire, Lucy, Research Methods for History (Edinburgh University Press), 15 sidor. Finns som PDF på Canvas.

Portelli, Alessandro (2016), “What Makes Oral History Different”, I: Perks, Robert & Thomson, Alistair, The oral history reader, Routledge,, s. 63-74. 11 sidor. Finns som PDF på Canvas.

Raphael, Lutz (2013). The implications of empiricism for history. I Nanacy Partner & Sarah Foot (Red.), The SAGE handbook of historical theory. SAGE, s. 23-40. 18 sidor. Tillgänglig online på PRIMO.

Torstendahl, Rolf (2005). Källkritik, metod och vetenskap. Historisk tidskrift, 125 (2), 209-217. 8 sidor. http:www.historisktidskrift.se/ht1/fulltext/2005-2/index.htm

Torstendahl, R. Odén, B. (2012). Den weibullska riktningen. I: Artéus, G. & Åmark, K. (red.) (2012).
Historieskrivningen i Sverige. Studentlitteratur. (s. 107-134) 27 sidor.

Delkurs 5: Fördjupningstema, 7,5 hp
Kompendiematerial. 30 sidor. (Finns som PDF på Canvas).

Litteratur tillkommer beroende på val av tema.

Referenslitteratur
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Studentlitteratur. 194 sidor.

Språkrådet (2017).
Svenska skrivregler. (4:e upplaga). Liber. 308 sidor.

Øyen, & Solheim, B. (2015).
Akademiskt skrivande?: en skrivhandledning. Gleerups Utbildning. 99 sidor.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
https:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.