KURSPLAN
Historia för ämneslärare 7-9 II, 30 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers 7-9 II, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: LH7K15
Fastställd av: Utbildningschef 2024-10-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2025
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Delkurs 1: Kallt krig och globalisering, efter 1945, 5 hp
Cold War and Globalization, after 1945, 5 credits

InnehållExamination
Formen för examination är individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 2: Historiedidaktik, 7,5 hp
History Didactics, 7.5 credits

InnehållExamination:
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Delkurs 3: Historisk metod, 5 hp
Historical Method, 5 credits

Innehåll
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Delkurs 4: Fördjupningstema, 7,5 hp
In-Depth Course, 7.5 credits

Innehåll
Examination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Delkurs 5: Tematiska studier, 5 hp
Thematic Studies, 5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Historia för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på minst 22,5 hp.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Omexaminationerna av seminarier sker genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter eller ett seminarium.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Kallt krig och globalisering: individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Historiedidaktik I: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Historiedidaktik II: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Historiedidaktik III: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium2,5 hpU/G/VG
Historisk metod:Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium5 hpU/G/VG
Fördjupningstema: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium7,5 hpU/G/VG
Tematiska studier: Individuell skriftlig inlämningsuppgift med seminarium5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Kallt krig och globalisering, efter 1945, 5 hp
Gustafsson, Harald (2017). Nordens historia (tredje uppl.). Studentlitteratur. 50 sidor.

Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2019). Det svenska samhället 1720-2018.
(Sjätte uppl.). Studentlitteratur. 120 sidor.

Rydström, Jens & Tjeder, David (2021). Kvinnor, män och alla andra: en svensk genushistoria.
(Andra uppl.) Studentlitteratur. 120 sidor.

Wiesner, Ebrey et al. (2021). A History of World Societies (Tolfte uppl.). Macmillan learning. 100 sidor.

Kompendiematerial om avkoloniseringen. 200 sidor. Tillhandahålls av HLK.

Delkurs 2: Historiedidaktik 7,5 hp
Axelsson Yngvéus, Cecilia & Johansson, Patrik. (2018). Upptäck historien genom källorna. I Martin Stolare & Joakim Wendell (Red.) Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4-6. (s.101–122). Gleerups. 21 sidor.

Grönlund, Agneta. (2017). Återkoppling för lärande. I Kenneth Nordgren, Christina Odenstad & Johan Samuelsson (Red.) Betyg i teori och praktik (s. 93–103). Gleerups. 10 sidor.

Hermansson Adler, Magnus (2014). Historieundervisningens byggstenar: grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. (tredje uppl.) Liber. 140 sidor.

Jarhall, Jessica (2012). Undervisningsmönster och strategier i historieundervisning: jämförelser mellan erfarna lärare på högstadiet och på gymnasiet. I Hans Löden (Red.), Forskning av och för lärare: 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap (s. 97–112). Karlstad University Press. Finns att ladda ner som pdf: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:559389/FULLTEXT02. 15 sidor.

Jönsson, Anders. (2020). Lärande bedömning. Gleerups. Finns som pdf på Canvas. 21 sidor.

Kakoulidou, Kristina & Ammert, Niklas (2021). Att bedöma det som bedömas ska: provuppgifter i relation till vad styrdokumenten föreskriver. I David Ludvigsson & Lars Andersson Hult (Red.), Att bedöma i historieämnet. Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov. Aktuellt om historia 2020:1-2 (s. 67–85). Historielärarnas förening. Finns som pdf på Canvas. 18 sidor.

Leighton, Ralph & Nielsen, Laila (2020). Analysis and Conclusions. I: Ralph Leighton & Laila Nielsen (Red.). The citizen in teaching and education: student identity and citizenship (s. 311–341). Palgrave Macmillan. 30 sidor.

Liljegren, Bengt (2012). Att undervisa i historia: tusen och ett sätt att inspirera sina elever.
Studentlitteratur. 231 sidor.

Loomba, Ania (2006) Kolonialism/Postkolonialism. Tankekraft. 15 sidor.

Lozic, Vanja (2003). Historieundervisningens utmaningar: Historiedidaktik för 2000-talet. Gleerups. www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1405027/FULLTEXT01.pdf. 157 sidor.

Långström, Sture & Viklund, Ulf (2010). Metoder: undervisning och framträdande. Studentlitteratur. 194 sidor.

Nordgren, Kenneth. (2017). Betygsättning och bedömning i historia. I Kenneth Nordgren, Christina Odenstad & Johan Samuelsson (Red.), Betyg i teori och praktik (s. 169–180). Gleerups. 11 sidor.

Persson, Anders & Berg, Mikael (2021). Historiskt resonerande i skolan. I David Ludvigsson & Lars Andersson Hult (Red.), Att bedöma i historieämnet. Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov. Aktuellt om historia 2020:1-2 (s. 87–109). Historielärarnas förening. Finns som PDF på Canvas. 22 sidor.

Persson, Anders & Stolare, Martin (2018). Att använda historiska begrepp. I Martin Stolare & Joakim Wendell (Red.), Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4-6. (s. 145–158). Gleerups. 13 sidor.

Salomon, Kim (2014). Mångfald och likriktning. I Maria Sjöberg (Red.), En samtidig världshistoria. Studentlitteratur. 16 sidor.

Schiöler, Katarina (2012). Kurskonstruktörer i ett målstyrt system – en studie av hur två lärare planerar en gymnasiekurs i historia. I Hans Löden (Red.), Forskning av och för lärare: 14 ämnesdidaktiska studier i historia och samhällskunskap (s. 231-246). Karlstad University Press. Finns att ladda ner som pdf: www.diva-portal.org/smash/get/diva2:559389/FULLTEXT02. 15 sidor.

Sen, Amartya (2005). Identitet och våld, Prolog + kapitel 2. 15 sidor.

Skolverket (2011). Gymnasieskolans läroplan samt ämnesplaner med tillhörande kommentarmaterial för ämnet historia. Kap. 1 och 2. Skolverket. www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i- gymnasieskolan

Skolverket (2022). Att planera, bedöma och ge återkoppling: stöd för undervisning. Skolverket. www.skolverket.se/publikationer?id=7824

Skolverket (2022). Grundskolans läroplan samt kursplaner med tillhörande kommentarmaterial för ämnet historia, kap. 1 och 2. Skolverket. www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/aktuella-forandringar-pa- grundskoleniva/andrade-laroplaner-och-kursplaner-hosten-2022

Stolare, Martin & Wendell, Joakim (Red.) (2023). Historiedidaktik i praktiken. För lärare 4-6. Gleerups. 184 sidor.

Wikström, Christina (2013). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Natur & Kultur. 193 sidor.


Delkurs 3: Historisk metod, 5 hp
Gustavsson, Martin & Svanström, Yvonne (2018). Metod: guide för historiska studier. Studentlitteratur. 317 sidor.

Kompendiematerial, 300 sidor. Tillhandahålls av HLK.


Delkurs 4: Fördjupningstema, 7,5 hp
Kompendiematerial. 30 sidor. (Finns som PDF på Canvas).

Litteratur tillkommer beroende på val av tema.

Delkurs 5: Tematiska studier, 5 hp
Litteratur tillkommer beroende på val av tema.


Referenslitteratur
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. (4:e upplaga). Liber.

Øyen, & Solheim, B. (2015). Akademiskt skrivande. En skrivhandledning. Gleerups Utbildning.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.