KURSPLAN
Hållbar marknadskommunikation, 7,5 högskolepoäng
Sustainable Marketing Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LHBK13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-05-26 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-05-14 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier och begrepp inom marknadskommunikation
- identifiera hållbarhetsutmaningar inom marknadskommunikation och beskriva strategier och verktyg som utvecklats för att möta dem
Färdighet och förmåga
- utveckla kampanjstrategier och kommunikationsplaner med hållbarhetsfokus utifrån aktuell forskning
- tillämpa strategier och verktyg för hållbar marknadskommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och analysera hållbarhetsbudskap inom marknadskommunikation
- problematisera samtida marknadskommunikation och diskutera hur den kan förändras för att möta hållbarhetsutmaningar
Innehåll
- Centrala teorier och begrepp inom marknadskommunikation
- Kritiska perspektiv på marknadskommunikation med utgångspunkt i teorier om ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
- Kritisk granskning av hållbarhetsbudskap
- Strategier och verktyg för hållbar marknadskommunikation
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen och seminarium.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Individuell skriftlig tentamen.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | U/G/VG |
Seminarium 1 | 1,5 hp | U/G |
Seminaruim 2 | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Guyader, Hugo, Ottosson, Mikael & Parment, Anders (2020). Marketing & Sustainability: Why and How Sustainability is Changing Current Marketing Practices. Studentlitteratur. 272 s.
Hill, Tim & McDonagh, Pierre (2021). The Dark Side of Marketing Communications. Critical Marketing Perspectives. Routledge. 124 s.
Larsson, Larsåke (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap (4. uppl.). Studentlitteratur. 374 s.
Robertson, Margaret (2018). Communicating Sustainability. Routledge. 226 s.
Artiklar och annan litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen