KURSPLAN
Högskolepedagogik, grundläggande, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning in Higher Education, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: | LHGR24 |
Fastställd av: | Nämnd för Fristående kurs 2013-09-19 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2014-09-18 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2015 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | HLK 2014/3094-122 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förståelse för studenters lärande i relation till undervisning både allmänt och i relation till specifika ämnen
- visa förståelse och ha kunskap om olika former av examination och bedömning
- visa kunskap om olika perspektiv på lärande
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- självständigt analysera, argumentera och diskutera både muntligt och skriftligt i relationen till planering, genomförande och utvärdering av undervisning
- visa förmåga att integrera kunskaper om teorier om studenters lärande vid analys och bedömning av studenters lärande
- visa förmåga att motivera och diskutera examinationsformers relationer till olika lärandemål
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- reflektera och diskutera lärarens roll i högre utbildning
- kritiskt granska undervisningssituationer i relation till olika discipliner samt sociala, multikulturella, etiska och vetenskapliga förhållande
- demonstrera insikter om möjligheter och begränsningar av olika examinationsformer
Innehåll
Introduktion till högre utbildning, studenters lärande, undervisning, examination, didaktik och pedagogisk utveckling.
Undervisningsformer
Undervisningen bedrivs med hjälp av föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 90 hp i huvudområdena samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller humaniora, inklusive ett självständigt arbete om 15 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Examinationen baseras på muntliga och skriftliga underlag. Kursen bedöms med betyget godkänd (G) eller underkänd (U). Intyg utfärdas efter genomför kurs.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av kursen sker muntligt fortlöpande och skriftligt efter att kursen är genomförd.
Övrigt
Kursen ingår i ett program för högskolans lärare omfattande 22,5 högskolepoäng fördelade på tre kurser om vardera 7,5 hp där denna kurs utgör den första. Kurserna kan ingå i en pedagogisk meritportfölj.
Kurslitteratur
Bowden, John. & Marton, Ference. (1998). The University of learning. Beyond quality and competence in higher education. London: Kogan page. 310 s.
Philips, Denis, Charles & Soltis, Jonas. F. (2009). Perspektiv på lärande. Stockholm: Norstedt. 190 s.
Samt övrig vald litteratur sammanlagt motsvarande 1000 sidor.